Bouwverslag HMS-victory Deagostini

De berghouten zijn iets dikker en lopen ook iets anders.

Had je een speciale reden om de berghouten anders te laten lopen? En hou je er rekening mee dat de (in het origineel) gele banen niet volgens de grenzen van de berghouten banen lopen?
Ziet er overigens mooi uit, complimenten. Begrijp ik uit de mooie afwerking onder de waterlijn dat je ook geen koperen beplating gaat toepassen?

Groet,

Ad
 
Had je een speciale reden om de berghouten anders te laten lopen? En hou je er rekening mee dat de (in het origineel) gele banen niet volgens de grenzen van de berghouten banen lopen?
Ziet er overigens mooi uit, complimenten. Begrijp ik uit de mooie afwerking onder de waterlijn dat je ook geen koperen beplating gaat toepassen?

Groet,

Ad
AD, De reden voor de iets afwijkende berghouten is; dat het wat makkelijker word om de luikjes en de kabeltjes voor de luikjes (geschutpoorten) te plaatsen. Wat de gele banen betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar die kunnen wel origineel worden, kwestie van bij schilderen. En ik ga waarschijnlijk geen koperen beplating aanbrengen, ik werk later alles af met een zijdeglans lak. maar dat is echt een kwestie van smaak, want koper is ook erg mooi en kan altijd nog mocht ik van gedachte veranderen. Dank voor het compliment. Gr. Piet.
 
LS, kan iemand mij laten weten hoeveel sloepen er bij de Victory worden geleverd. Op de foto's hangen er ook sloepen in de davids, zitten die er ook bij? Ik heb twee extra barkas besteld om op de boot te plaatsen en wil dus weten over de sloepen die in de davids hangen. Gr. pietsan
 
LS, kan iemand mij laten weten hoeveel sloepen er bij de Victory worden geleverd. Op de foto's hangen er ook sloepen in de davids, zitten die er ook bij? Ik heb twee extra barkas besteld om op de boot te plaatsen en wil dus weten over de sloepen die in de davids hangen. Gr. pietsan

Eentje

Gr John
 
Ad,
De gele ramen en zwarte lijsten storen mij ook. Het afdrukken op transparant is iets wat ik ga proberen.
Ik wacht even tot ik het gele van DeAgostini heb ontvangen. Dat ga ik dan scannen, kleur van lijsten veranderen van zwart in geel-oker en afdrukken op transparant. Blijft nog even de vraag welke lijm dan het best is te gebruiken.
Jan Zwart

Beste Jan,
In de plasticmodelbouw wordt houtlijm gebruikt om doorzichtige delen te lijmen. Super/secondenlijm laat te vaak een spoor na ! Houtlijm zou dat niet doen.

grtn,

Frans
 
zwart stukje garen om de plank lijmen is ook een truk.
een andere tip die ik ooit gehad heb is met een zwarte merkstift de zijkant bewerken.
ik vond met garen beter.
groet Loek
 
een andere tip die ik ooit gehad heb is met een zwarte merkstift de zijkant bewerken.

Andy Brouwer (Prins Willem) doet het op die manier. Ik heb het zelf nooit gedaan omdat ik het te dominant vind worden voor de schaal waarop je werkt.
Maar is puur een kwestie van smaak, natuurlijk. Hier en daar best wel mooie resultaten met diverse technieken gezien.

Groet,

Ad
 
Nog even wat voor info over het beplanken.

De latjes nat maken.

Als je dit doet zet het latje uit.
Als je dan direct verlijmd gaat het latje krimpen.
Logisch als het droogd krimp het hout weer.
Daarom eerst na het voorbuigen op de romp laten drogen een uur.
Dan los maken en verlijmen.
Anders dan krijg je kiertjes, en deuken.

Als geen spijkertjes gebruikt kan het latje hog mee buigen.
Met een spijkertje is het met de kroming definitief.
En kun je makkelijker deuken en bulten krijgen.
Als je een latje pakt en je buigd hem tegen de romp,
zal je nog versteld staan hoeveel het nog mee gaat buigen.
Dan krijg je een mooie buiging over het hele latje.
Ik prik hem eerst vast aan het begin en aan het einde.
Niet te strak en dat in het midden strak en zo steeds,
naar het einde van het latje.
en dan de laatste twee verder aandrukken!
vergeet niet lijm te gebruiken.

Als je afschuind hou dan rekening dat je later niet te veel schuurd.
Dan zou je Kiertjes kunnen krijgen en die worden dan steeds steeds groter!

Nieuwe info

Let er op dat je de eerste rij latjes recht op de romp plaatst.
Nauwkeurig met de onderkant van het onderste dek gelijk is!
Wijk hier onder geen enkele reden van af anders wordt het,
steeds erger!



Groet ron


Ron,
Wij gaan ook beginnen met beplankken.

Jou techniek ziet er mij het eenvoudigeste uit.
Enkele vragen ter verduidelijking:
- Natte latje tegen de romp. Hoe bevestig je deze (Spijkers, tape, klemmen?)
- Hebben de natte latten geen invloed op de droge latjes daaronder?

Je schip ziet er trouw al machtig uit.

Mvg,
Peter
 
Ron,
Wij gaan ook beginnen met beplankken.

Jou techniek ziet er mij het eenvoudigeste uit.
Enkele vragen ter verduidelijking:
- Natte latje tegen de romp. Hoe bevestig je deze (Spijkers, tape, klemmen?)
- Hebben de natte latten geen invloed op de droge latjes daaronder?

Je schip ziet er trouw al machtig uit.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,
kijk ook eens op deze site.
http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf

Groetjes
Ton
 
Eerst en vooral ook van mij de allerbeste wensen voor 2012.
Peter, ik kan voort met mijn dremeltje en een machientje dat ooit eens in de Lidl is
verkocht: met een Li-ion batterij; is best handig.
Eestdaags ga ik ook stroken en dan....beplanken.
Ik heb vorige week een "planking-tool" van Amati in de hobbywinkel in Muizen gekocht
(Albatros: ze hebben ook een goeie website) Benieuwd of dat gaat lukken.

HugoV
 
Hugo,

Voor mij was het mijn eerste ervaring met hout. Maar die drempel is zeer handig. Voral aan de kiel zijde, daar moest ik veel weghalen.

Wat betreft de planking tool. Ik heb ge-expirementeert met latjes. Volgens mijn moet het nat opbinden, laten drogen en daarna lijmen en spijkeren de eenvoudigste manier zijn.
De proeven die ik met een soldeerbouw en vorm heb gedaan zijn niet zo goed gelukt.

Wat is jouw ervaring met de Amati.

Ik wacht op de volgende lading 21-24 voor het echte werk begint.

Mvg,
Peter
 
Ik wacht op de volgende lading 21-24 voor het echte werk begint.

Mvg,
Peter[/QUOTE]

Peter,
Het echte werk begint pas bij deel 33, dan wordt het echt moeilijk met scherpe overgangen en getordeerde latjes.
Suc6

Ton
 
Hoi Peter,
wel morgen begin ik de spanten op te schuren. Er is wel wat werk te doen: sommige van de spanten zullen moeten aangepast worden met karton enz.,ook veel schuurwerk.
Met beplanken ga ik van start in de loop van volgende week (waar blijven de nrs 21-24?)
Ik ga zeker een badje maken om de planken te behandelen met water+ammoniak.
En dan benieuwd wat het apparaatje van Amati voor resultaat zal geven. Enfin met mijn
vorige project, de Bismarck, is de beplanking zeer goed verlopen, dus ook al is het nu een stuk moeilijker en vooral plezanter, dat moet lukken.
Ik ga zeker ook mijn "bordpunaises" van de B. weer gebruiken.
Naar mijn gevoel is het ook belangrijk om een goede houtlijm te gebruiken, de mijne is wel vochtbestendig.
Good luck en veel lijmplezier. Hugo
 
Mensen ik ben weer terug ik weet dat ik gemist ben geweest.
Ik ben de laatste 3 weken opgenomen geweest in het ziekenhuis.
Het was helemaal mis met mijn suiker die was toren hoog.
Nu moet ik gaan spuiten en ga mijn weer beter voelen.

Nu ga ik mij eerst weer even orienteren op de bouw en de site.
even lezen wat er gezegt is en de vragen beatwoorden.
Ook moet ik even een inhaal slag maken met bouwen.

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Welcome home Ron. Bij wijze van troost, il zit ook al zo'n kleine twee jaar aan 4 inspuitingen
per dag. Het is wel even wennen, maar mijn suiker staat al een hele tijd uitstekend: wel
strikt dieet! Deze morgen afl.21-24 ontvangen, dus aan de slag.
Hugo
 
Back
Top