Harvard AT6 Texan glassen

Dank je Pascal! Ik vind dat ook één van de leukste dingen in de modelbouw want dan ga je resultaat zien.

Heb zojuist de roundels en de registratie erop geplakt, oh oh oh, wat staat dat goed!
Foto's volgen nog...

Grt
Edwin
 
Update Harvard:

Zo mensen, de bouw van de Harvard is nu geheel afgerond, de roundels aangebracht, de electronica geïnstalleerd, zender geprogrammeerd en alles netjes afgesteld.
Kortom; tijd voor de maiden flight zodra het weer het toelaat. Het model is te vliegen tot ca. 3Bft, meer is niet aan te raden en het vliegt ook niet prettig of ontspannen daar je steeds moet corrigeren om een vloeiende lijn te kunnen vliegen. Startgewicht incl accu en alle electronica bedraagt 1260 gram, dat is inclusief plaklood in de neus om het CG punt precies goed te krijgen. Netjes lijkt me zo!

Al met al een heel leerzaam projekt tussen alle bedrijven door, heb er veel van opgestoken moet ik zeggen, en ga er nu lekker van genieten is de bedoeling
pompom.gif
pompom.gif
pompom.gif

Je weet natuurlijk nooit bij de maiden hoe de kist daadwerkelijk vliegen zal, of alles zo is zoals je denkt dat het moet gaan. Altijd een spannend moment, zeker als je het volledig zelf hebt gebouwd.

Zo is de Harvard uiteindelijk geworden ;

DSC_0661%20[1024x768].JPG


DSC_0662%20[1024x768].JPG


DSC_0663%20[1024x768].JPG


DSC_0664%20[1024x768].JPG


De model piloot kijkt wat gespannen moet ik zeggen
tongue.gif
pompom.gif

DSC_0667%20[1024x768].JPG


DSC_0669%20[1024x768].JPG


DSC_0665%20[1024x768].JPG



En dan straks (hoop ik) lekker mijn rondes gaan vliegen, lichte acro zoals rolls en loops, al dan niet met een schroef erin, heerlijk lijkt me dat.
Ik hou jullie op de hoogte van de maiden flight en hoe het model vliegt (of niet
pompom.gif
pompom.gif
pompom.gif
)

Naar mijn weten moet alles nu in orde zijn, dus ik heb er zin in.
Het is een semi- schaalkist, puur om te leren van de bouw. Echte detaillering pas ik graag toe bij een echte schaalkist, dit is in de vlucht gewoon voor het fraaie gezicht zeg maar, de algehele indruk.

Grt
Edwin
wink.gif
 
Wat een mooi ding... vroeger stond er ook een op vliegveld Hilversum, werd gebruikt voor skywriting.

Ik wil me één opmerkinkje permitteren: zou je de open voorkant van de cowling niet zwart schilderen? Ik kan me voorstellen dat je er geen model-stermotor in zet, maar met deze kleur krijg je niet het idee dat daar eigenlijk een motor zat...
 
Hallo,

daar heb ik ook al aan gedacht, het is nu teveel oranje zeg maar :D
Komt nog wel een keer. Bedankt voor de tip.

Zijn er nog mensen welke tips hebben voor de eerste maiden met deze kist, iemand die deze kist zelf ook heeft gevlogen?
De tip verdraaieng zit er goed in en dus moet het overtrekken op lagere snelheid geen probleem zijn denk ik.
Het model gooi ik bovenhands op is de bedoeling. Rob van RBC heeft oorspronkelijk twee uitsparingen aan de onderzijde in de vleugel gepland staan te bouwen, maar dat vond ik optisch weer zo raar staan. Door het hoge gewicht pak je het model nu net achter de trailing edge aan de fuselage beet, en heb je toch weinig vat op het geheel bij de worp.....moet ik even aan wennen denk ik.

Grtz
Edwin
 
Het model gooi ik bovenhands op is de bedoeling. (...) Door het hoge gewicht pak je het model nu net achter de trailing edge aan de fuselage beet, en heb je toch weinig vat op het geheel bij de worp.....moet ik even aan wennen denk ik.

Je zou ook een startwagen kunnen maken, zoals voor grote zwevers wel gebruikt wordt.

en zo was die jaren en jaren terug (nog van voor mijn tijd op EHHV):
PH-NKD_filtered.jpg
Jahaaa.... rond 1960 was ik lid van de GoZC. Ik herinner me dat er ooit een proef is gedaan om die Harvard met oranje rook te laten skywriten. Volgens mij gebeurde dat door limonadesiroop bij te mengen in dat rooksysteem... het toestel stond tijdens die proef geparkeerd aan de kant van de Noodweg, met zijn staart richting Marine Opleidingskamp (nu kazerne), en het hele marine opleidingskamp stond in een gigantische oranje rookwolk die zwaar stonk naar chemische aardbeien... goeie ouwe tijd... :D
 
Hallo mensen,

vanmiddag prachtig mooi vliegweer geworden, dus ik denk laat ik dat gele beest maar eens uitlaten.
Lipo erin, vleugel weer vastgeschroefd met twee breekboutjes M4, en de laatste check.
Alles ok, tijd om de maiden te houden met de Harvard.

Midden naar het veld gelopen, tegen de wind in de kist opgegooid met 3/4 gas erop, en daar ging ze dan....net zo makkelijk en plenty power.
Natuurlijk de eerst meters flink onwennig want het toestel is me niet bekend hoe het vliegt, maar het ging prachtig :D
Diverse snelheden gevlogen en het lekkerste vliegt hij met 3/4 gas open.
Zelf met harde windstoten gedraagt de Harvard zich prima, maar wat ik wel een gemis vind is de rudder welke niet werkend is. Met zijwind merkt je dan heel goed dat je kist de neiging heeft af te drijven met de wind mee, en dat vliegt niet heel fijn. Corrigeren met aileron en roll is het dan.

De wind begon helaas behoorlijk aan te wakkeren, en heb maar besloten na 3 LiPo's de kist heel te willen laten, het vloog niet echt fijn meer met die harde wind. Wat wel een groot pluspunt is dat de Harvard voldoende power heeft met tegenwind, en dan pas merk je hoe krachtig de motor eigenlijk is. Geen centje pijn. Met wind in de flanken is de Harvard lastig te vliegen helaas, maar dat moet wennen.

Heerlijk een paar loopings gevlogen en ook nog een roll. Mijn middag kan dus niet meer stuk wat dat betreft. De Harvard is airborn.....;)
Last van overtrekken niet gehad, ook niet op lage snelheid, de washout zit dus goed in de wing gebouwd :)
Al met al een leuk projektje geweest, tijd voor een schaal kist. Deze vlieg ik met rustig weer het liefst, weinig wind is het beste voor deze bird.

Grt
Edwin
 
Eigenlijk maak ik altijd een rudder werkend .Ik ben niet anders gewend dan met rudder te vliegen .Het maakt het vliegen mooier ipv met een dweilende staart de bocht door.

Maar je Harvard ziet er wel mooi uit .
 
Dat had ik nou ook. In het andere draadje heb ik precies beschreven hoe je het alsnog in kunt bouwen. Waarom heb je dat eigenlijk niet gelijk gedaan....?

Ik ben er vanuit gegaan dat de ontwerper van deze kit zou zorgen dat het niet echt nodig zou zijn, maar ik mis het wel ja :).
Toch maar eens kijken of de zaag erin moet later....:shock:

Grt
Edwin
 
PH-NKD_filtered.jpg


Jahaaa.... rond 1960 was ik lid van de GoZC. Ik herinner me dat er ooit een proef is gedaan om die Harvard met oranje rook te laten skywriten. Volgens mij gebeurde dat door limonadesiroop bij te mengen in dat rooksysteem... het toestel stond tijdens die proef geparkeerd aan de kant van de Noodweg, met zijn staart richting Marine Opleidingskamp (nu kazerne), en het hele marine opleidingskamp stond in een gigantische oranje rookwolk die zwaar stonk naar chemische aardbeien... goeie ouwe tijd... :D
Ik vind die nieuwe US Navy kleuren echt drie keer niks, doe mij de oude PH-NKD maar.
Ik zie nog die letters, langzaam oplossend op kilometers hoogte in de lucht hangen.
Zonde dat zoiets met de huidige 'verzakelijkt gereguleerde' luchtvaart niet meer kan....
In die zin was het vroeger -veel- beter.
 
Mooie kist maar eerlijk gezegd vind ik het eeuwig zonde dat je er niet een setje (al dan niet electronische) retracts in hebt gebouwd. Buikschuiven is goed en wel maar na vijftig vluchten zie je toch wel duidelijk dat de verf begint te slijten - en dan moet je hopen dat je geen takje of steen tegenkomt tijdens de landing...

Mocht je nog een vliegfilmpje hebben hou ik me aanbevolen :)
 
Back
Top