Laden via dynamo auto?

Bij ons draaid er niet altijd een generator.

En als je dan vliegt met 6 cell paketten dan is dat best lastig.
Ik maak soms erg veel vluchten.

Ik wil dus bij kunnen laden en laad vaak met 5C +- 22.5A.
Met een autoaccu is het na een lipo of 3-4 wel gedaan.
Nu zat ik denken. Wat levert een dynamo van een auto als je hem stationair laat draaien.


Dus auto starten, lader aan de autoaccu+ dus ook de dynamo en laden maar.
Stationair verbruikt een auto erg weinig dus op zich...
Maar dan moet de dynamo het wel een beetje bijbenen.
Trek je er meer uit dan dat hij levert dan trek je de autoaccu leeg, stopt de electrische ontsteking ermee en sta je alsnog met een lege auto accu.



Is dit een optie?

Volgens mij levert een dynamo 45 tot 60A.
Zonder iets aan zal er al wel 20A afgaan.

Maarja als hij dan nog 25 tot 40A kan leveren...
Maar levert hij dit ook stationair?


Zijn er automonteurs in tha house...........:o
 
stationair komt er niet al te veel uit een dynamo.

Ik zou je vertellen hoe ik daar achter gekomen ben. Bij de gotthart tunnel in oosterijk heb ik midden in de nacht berg op in de file gestaan. De meeste mensen laten dan de dimlichten aan staan. na 2 uur begin het weer te rijden. Een hele hoop mensen lieten de auto afslaan in hun haast om te gaan rijden. en een hele hoop mensen konden dus niet meer starten om dat de accu leeg getrokken was door de verlichting.

Dim licht trek nu niet al te veel in een auto, iets van 15 tot 20 A totaal.

Met je verlichting van je auto kun je aardig eindje testen, meet met lichten aan hoeveel er uit de accu gehaald wordt. Ook kun je natuurlijk het gas iets open zetten, moet niet al te moeilijk zijn.

Bart,
 
gewoon een extra 12 volt accu kopen, kost niet veel, bij ons op de club verkopen ze er meestal van 10 euro (massa aankoop).
Koop er zo 2 en leg die in je koffer, zo bespaar je je werkelijke auto accu tenminste ;)
 
Extra lood accu?

Ja leuk, telkens 15kg mee naar binnen sleuren om op te laden?
Buiten dat kom je met een loodaccu niet ver bij grotere lipo,s.

Denk dat het na een lipo of 3-4 wel gedaan is met 6 cell 4500Mah.


Is dit ook niet te testen door te starten en daarna je accu los te koppelen.
En dan te meten wat je dynamo doet, op de bedrading die normaal aan je accu zit.
 
Het is veel beter het geld dat je in extra voorzieningen wilt steken om te kunnen laden te gerbruiken om extra Li-Po pakketten te kopen. Veel minder gesjouw en ander gedoe.
 
nr112vgen.jpg


Je kunt zoiets maken ,
Maar dan blijft een buffer accu [je auto] nog steeds noodzakelijk.
Maar ook een auto dynamo is niet berekent op continu vol vermogen te leveren .
En het testen zonder een accu aan je dynamo zou ik zeker niet proberen bij de hedendaagse elektronica in de wagen .
Je kunt de spanning meten die je dynamo levert .
Komt die onder de 13/13,5 volt dan gaat je accu stroom leveren denk ik .
Zeker bij een spanning van 12 volt .
Je kunt aan ampère meter tussen je dynamo zetten dan kun je echt controleren wat je dynamo max kan leveren bij stationair toerental .
Maar bedenk wel dat de fan op de dynamo pas echt koeling levert bij 2000/3000 toeren .

De dynamo op het plaatje levert ongeveer 20 ampère bij een laag toerental ,zonder echt warm te worden .
Maar jij wilt meer als 40 amps uit de dynamo trekken dacht ik .
Das wat meer ik denk dat je dan beter een 2e accu kunt plaatsen met een aparte regelaar er tussen die de stroom begrenst uit de dynamo tot 20 amps??

Of zelf een generator kopen/bouwen .

Groeten Wiebe.

+1 voor NPS zijn idee .
 
Laatst bewerkt:
Is dit ook niet te testen door te starten en daarna je accu los te koppelen.
En dan te meten wat je dynamo doet, op de bedrading die normaal aan je accu zit.

Dat moet je dus NOOIT doen! Je dynamo heeft de belasting van de accu nodig, anders gaat er van alles kapot, met name de gelijkrichter-diodes van de dynamo.
 
tevens hebben onder andere FORD dynamos welke tot 18V en meer kunnen oplopen!
weet niet of de meeste laders dat zo leuk vinden om nog maar over de spannings
pieken te zwijgen.
 
Je kan prima laden met een auto , bijv diesel , zet hem op 1500 rpm , zo doe ik het ook vaak

Eerst benzine. Deze leverde stationair niet veel had m'n boot accu in half uurtje vol
En verbruikte 0.6 liter per uur , met een fiat Punto
 
Duik in de wereld van hoogvermogen in car geluidsinstallaties en je kunt dynamo's vinden die met gemak 140A kunnen leveren, er zijn bedrijven die bestaande dynamo's kunnen herwikkelen voor dit soort doeleinden.
 
Je kunt ook een generatorsetje kopen. Voor rond de 400 Euro heb je al een 1000 Watt viertaktje, volledig gestabiliseerd en al, kun je zelfs koffie mee zetten op het veld.... (wij hebben geen clubhuis helaas....)
en één generator kan zowat de hele club op laden met een beetje beleid (tenzij iedereen dergelijke zware LiPo's wil laden natuurlijk). Voor twee liter benzine de hele dag continue 220 V, "clean"genoeg om zelfs TV of computer op te draaien als je dat nodig zou vinden

Koop je een tweetakt, dan ben je voor 1500 W minder dan 200 Euro kwijt, maar die maken wel meer herrie, stinken meer en verbruiken meer

Groet, Bert
 
Het is veel beter het geld dat je in extra voorzieningen wilt steken om te kunnen laden te gerbruiken om extra Li-Po pakketten te kopen. Veel minder gesjouw en ander gedoe.


Aan de ene kant wel maar als het zou lukken met je auto dan heb je weinig werk natuurlijk. Generator is meer werk natuurlijk. sjouwen benzine bijvullen etc. Maarja extra lipo,s is niet leuk bij 20 vluchten.


Hoe ver kom je met een 1000W generatortje in de praktijk?
B.v zon Kipor IG1000

Ding levert zeg 1000W.
Als ik daar mijn psu+ lader aan hang.
Stel ik laad met 24v en mijn lader trekt 25A uit mijn psu.
24vx25A= 600W + verliezen etc
Dan moet zon ding dus voldoende zijn?
 
Lees de startpost nog eens door.... Wellicht heb je het iet begrepen, wat de TS wil, en als het humor is, dan ben ik bang dat ik het iig niet snap ;)
 
Dan moet zon ding dus voldoende zijn?

Wij gebruiken op de club hier een 1000W generator. We gaan regelmatig tot de 800W en dat is tot nog toe geen probleem.
Er zit een indicator lampje op als je hem overbelast.
Wel moet je er rekening mee houden dat hij op vol vermogen max een half uur mag draaien. Op deellast is er geen beperking maar bij ons gaat hij meestal na een half uur weer uit als de lipos vol zijn.
 
Of je giet de benzine van je generator in een brandstofkist......

greetz,
Frank

De elektro vliegers willen wel clean vliegen maar dan weer wel laden met brandstof agregaten.
Dus lijkt het mij ook, dat je weer brandstof gaat vliegen zoals Lt.Lowenfast voorstelt en Psygho dat was grappig bedoeld.:):)
 
Bij ons draaid er niet altijd een generator.

En als je dan vliegt met 6 cell paketten dan is dat best lastig.
Ik maak soms erg veel vluchten.

Ik wil dus bij kunnen laden en laad vaak met 5C +- 22.5A.
Met een autoaccu is het na een lipo of 3-4 wel gedaan.
Nu zat ik denken. Wat levert een dynamo van een auto als je hem stationair laat draaien.


Dus auto starten, lader aan de autoaccu+ dus ook de dynamo en laden maar.
Stationair verbruikt een auto erg weinig dus op zich...
Maar dan moet de dynamo het wel een beetje bijbenen.
Trek je er meer uit dan dat hij levert dan trek je de autoaccu leeg, stopt de electrische ontsteking ermee en sta je alsnog met een lege auto accu.



Is dit een optie?

Volgens mij levert een dynamo 45 tot 60A.
Zonder iets aan zal er al wel 20A afgaan.

Maarja als hij dan nog 25 tot 40A kan leveren...
Maar levert hij dit ook stationair?


Zijn er automonteurs in tha house...........:o


Ja, die zijn er...

Een autodynamo zal maximaal 14.2 volt laden.
Bij hoger voltage gaat de levensduur van je accu drastisch achteruit en springt de boordverlichting sneller kapot.

Het voltage en amperage wat hij laadt is afhankelijk van hoe vol de accu is, en wat er bij stationair draaien van de motor op dat moment verbruikt word.

Dus of je stationair met alle verlichting aan, achterruitverwarming aan etc, of stationair niks aan, dat zal enorm verschillen, dit hangt natuurlijk af van de belasting van de accu/dynamo.

Groetjes, Mark
 
ook al ben je dan kennelijk auto monteur.
Het is niet waar dat je spanning maximaal 14.2V zal zijn.

Ford doet onder andere met hun dynamo tot meer dan 18V.
Feit is wel dat hier speciale accus in zitten.

tevens zit er zover mij bekend tegenwoordig in alle autos een spannings stabilisator die zorgt dat al het overige keurig 12V blijft en alleen de accu met 18V wordt bijgeladen.
 
Back
Top