Bouwverslag Hangar 9 Sukhoi SU-26MM SE

Ik ga morgen mijn 1e brandstofvliegtuig aanschaffen dus ik dacht dat ik een bouwverslagje zou maken op mbf. (Misschien dat ik dan nog goede tips kan krijgen enzo...) Hier al een foto van hoe het er uit zou moeten zien...
HAN1245.jpg
 
sukhoi

Mooi apparaat, veel plezier met de bouw. Ik ga je even volgen. Kan zelf ook tips gebruiken. Ben een Super sportster aan het opknappen.
 
Dat is genoeg power voor deze kist bij ons op de club vliegt er 1 met een mvvs 80cc genoeg voor een pull out. Mooie kist in ieder geval.
 
Ik vind alles wel zeer netjes ingepakt en de afwerking is ook niet mis kabeltjes van servo's mooi weggewerkt en van de brandstoftank. Morgen ga ik misschien verder bouwen. Vandaag heb ik alles geïnspecteerd (alles zag er zeer goed uit) en het landingsgestel er onder gezet.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik mijn richtingsroer en staartwiel gemonteerd,
mijn powerbox gemonteerd en voor de switch een plaatje gemaakt, ingelijmd en de switch geplaatst.
Hieronder enkele foto's:
Foto0289.jpg

Foto0290.jpg

Foto0291.jpg

Foto0288.jpg

Foto0292.jpg

Foto0293.jpg
 
Vandaag heb ik de rest van het landingsgestel gemonteerd, ging zeer makkelijk en alles is zeer netjes voorbereid. Ben naar Brico geweest voor buisissollatie om mijn props een beetje te beschermen. Heb ook een fueldot gemonteerd en heb de tank die erin zit eruit gedaan want ik ga er een andere tank in steken (1L) met 3 aansluitingen i.p.v. 2 met een T-stuk. Hierbij heb ik nog een vraagje;
Maakt het uit hoe ik de aansluitingen er inzet of moet het
zo:
Foto0296.jpg


of zo:
Foto0297-1.jpg


Ik heb ook eens naar mijn ontvanger gekeken en zag dat een puntje van mijn ontvanger klem zat tussen het doosje. Heb hem er voorzichtig uitgehaald en zag dat het puntje onder een hoek zat. Mijn vraag hierbij is of dit erg is, of is dit geen probleem...?
Hieronder de foto:
Foto0298-1.jpg


Hieronder nog een foto van het landingsgestel met wielkapjes gemonteerd:
Foto0299-1.jpg
 
Goed idee voor die buisisolatie ! Ik heb ook al een paar keer mijn props beschadigd bij transport, maar echter nog niet aangedacht om er buisisolatie rond te doen

Dat van de ontvanger kan geen kwaad, het is toch een klein stukje dat zich onder een hoek van 90° heeft geplooid. Kan volgens mij geen kwaad.
 
Vanavond heb ik mijn fueldot geïnstalleerd, daarvoor heb ik eerst een plaatje uitgesneden in triplex en ingelijmt. Terwijl de epoxy aan het drogen was heb ik mijn 'homemade' propcovvers op maat gesneden en "beschermen" nu mijn props.
Hierachter de gaten geboord om de motor vast te zetten en naar een clublid in de buurt geweest (met mijn vliegtuig) om het gat uit te snijden (zagen) voor de carburator. Eenmaal terug thuis heb ik een plaat gemaakt voor mijn ontvanger (nog niet ingelijmd). Als laatste heb ik gezorgd dat ik meer uitslag heb op m'n roeren.
Hieronder de foto's:

Mijn propcovvers:
Foto0311.jpg


Fueldot:
Foto0304.jpg


Motorplaat:
Foto0300.jpg


Ontvangerplaat:
Foto0309.jpg

(sorry voor de strepen maar dat komt door het licht.)

Romp:
Foto0308.jpg


Ik hoop morgen nog wat te doen maar ik vrees dat ik te weinig tijd ga hebben.
Zondag ga ik hopelijk zweefvliegen dus dan komt er ook niks van in huis.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog even tijd kunnen maken om mijn ontvangerplaat in te lijmen, mijn 2 leds van mijn powerbox evolution naast mijn powerboxswitch naar buiten laten steken en verlijmd met warme lijm. Daarna nog een gat geboord in de tank voor een derde aansluiting i.p.v. een T-stuk.

Foto0315.jpg


Foto0312.jpg

Foto0313.jpg


Foto0316.jpg

Foto0317.jpg
 
Vanavond heb ik nog 2 verleng kabeltjes gesoldeerd voor de batterijen zodat ik ze niet altijd in en uit mijn powerbox moet halen voor het laden en zodat ik ze dichter bij mijn CG kan plaatsen. Heb ook nog de tank terug gemonteerd maar ik krijg de brandstofleidingen maar moeilijk over de aansluitingen aan de tank (1 krijg ik er zelfs helemaal niet aan). Ik heb mijn sparkswitch ook al geplaatst en het ledje ook al zichtbaar geplaatst aan de buitenkant. Als laatste heb ik nog een stuk van de cockpit weggezaagd met mijn dremel en opgeschuurd omdat die anders tegen mijn kabeltjes aan mijn powerbox zou duwen...

Foto0319.jpg


Foto0320.jpg


Foto0318.jpg
 
Vandaag nog eens bekeken om de motor erop te zetten en de throttle arm erop te zetten maar het systeem dat bij het vliegtuig zit vind ik niet zo goed dus ga ik morgen (of overmorgen) om een draadstang M3 met ball-links zodat ik het ook beter kan laten uitkomen. Wat ook wel jammer is is dat ik de servo moet verplaatsen en daarvoor al de tyraps moet losknippen waarmee ook andere kabeltjes zijn vastgemaakt (tenzij ik voor de choke en servo gebruik). Is er iemand die geen servo zou gebruiken op de choke?
 
Als je goed aan de choke kan, zie ik niet in waarom je er een servo op zou zetten. het is alleen maar gewicht... het voordeel is wel dat je eender wanneer(bij problemen) je je motor kan stilleggen (laten verzuipen). nadeel, moest de servo flippen, kan hij je motor laten stilvallen..(ik heb dit nog nooit gezien, maar het kan eventueel.
Dus als je niet goed aan je choke kan, zou ik er een servo opzetten.

ik heb het op mijn vliegers geen servo op de choke zitten...

Grz
Timen
 
Back
Top