E-REVO topic

n.b., de fan hoort ook te blijven draaien, zolang er geen verbinding is met de ontvanger. Op die manier kan je dus altijd controleren of de fan nog wel werkt ;-)

Inderdaad een goede tip.
Ik vermoedde al dat de fan niet meer aansloeg, en hij gaat inderdaad niet draaien als ik de zender uit heb.

Edit:
Ik meet ook geen spanning op de aansluiting voor de fan, eens even de Link eraan hangen om te zien of ik de fan ook kan instellen.

Edit2:
Met de link is daar niks voor in te stellen, maar misschien dat er in verschillende firmwares toch andere instellingen zitten. Er bleek namelijk zand in het draaiende deel van de fan te zitten, waardoor deze niet meer liep. De fan slaat bij mij aan bij het opstarten, maar niet als ik de zender uit zet na het opstarten of uit had voordat ik opstart. Daarom kon ik ook geen spanning meten.
 
Laatst bewerkt:
net even geprobeerd: mmm aangezet zonder signaal zender , fan gaat even draaien maar na de initialisatie stopt ie gewoon, wel of geen signaal van de zender .;)
 
Weet iemand of je de fan uit mekaar kan trekken zonder onherstelbaar schade te doen?
Ik heb er zand in zitten wat ik er niet helemaal uit krijg, waardoor de fan soms vast loopt.
Als het niet anders kan dan ga ik wel even naar de pc boer voor een nieuw fannetje.
 
Weet iemand of je de fan uit mekaar kan trekken zonder onherstelbaar schade te doen?
Ik heb er zand in zitten wat ik er niet helemaal uit krijg, waardoor de fan soms vast loopt.
Als het niet anders kan dan ga ik wel even naar de pc boer voor een nieuw fannetje.

Castle verkoopt ze ook los
 
heb je daar een linkje/nummer van? ik kon het alleen maar vinden met replacement case.
Bovendien zit ik dan met verzendkosten, levertijd en de prijs voor de merknaam.
 
Heb hetzelfde gehad, Castle gewoon via de site een mailtje gestuurd, kreeg gratis een nieuwe, die het na een keer rijden ook al niet meer deed :( Toen de fan losgehaald en aangesloten op de motorfan zodat hij continu draait. Ik zet af en toe de compressor erop en nu blijft hij het doen. Uit elkaar halen gaat volgens mij niet, tenminste, mij is het niet gelukt.
 
Precies, en anders €5 voor de PC boer op de hoek :)
Edit: €4,50 bij de modelbouwwinkel een dorp verderop, de PC boer kon het niet binnen anderhalve maand geleverd krijgen :S
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of je de fan uit mekaar kan trekken zonder onherstelbaar schade te doen?
Ik heb er zand in zitten wat ik er niet helemaal uit krijg, waardoor de fan soms vast loopt.
Als het niet anders kan dan ga ik wel even naar de pc boer voor een nieuw fannetje.
Ja dat kan. Stickertje eraf halen. Dan zie je het asje met een dun rubber ringetje. Met een scherpe naald en een beetje priegelen, kan je het ringetje van het asje krijgen, en dan is ie open. Zand eruit halen, boel in elkaar zetten en ringetje er weer overheen doen.

De toegepaste fan is 25*25*7 mm. De meeste fan's zijn 10 mm hoog.
 
Ja dat kan. Stickertje eraf halen. Dan zie je het asje met een dun rubber ringetje. Met een scherpe naald en een beetje priegelen, kan je het ringetje van het asje krijgen, en dan is ie open. Zand eruit halen, boel in elkaar zetten en ringetje er weer overheen doen.

De toegepaste fan is 25*25*7 mm. De meeste fan's zijn 10 mm hoog.

Top, dan gaan we daar even mee aan de slag.
Je afmetingen zijn wel anders als bij mij overigens: 30x30x7 mm
Ook opletten voor de mensen die een andere fan ergens anders vandaan halen dat je een 5V dc fan neemt (en niet 12V).

Edit:
Mij mij zat er geen rubber ringetje onder de sticker. Ook was het niet mogelijk om de bladen los te krijgen van de motor. Wel kon het asje enigzins op en neer bewogen worden, waardoor ik wat meer ruimte had om het zand eruit te blazen.
Stickertje er weer op gelijmd met CA lijm, en het loopt weer als een astmatische bejaarde :).
Ach, moet toch nog wachten op een axle carrier en diff gears.
 
Laatst bewerkt:
Het rubber ringetje is met het blote oog ook nauwelijks zichtbaar. Maar hij zit er wel. Diameter van het ringetje is ca. 2 mm! Het ringetje val in een groefje om het asje, waardoor hij nauwelijks zichtbaar is.

30*30 kan ook wel kloppen, maar de meeste fan's die te koop zijn hebben een dikte van 10mm. Kan ie dus niet meer in de behuizing, maar moet ie er op gezet worden.

Het wil ook wel eens helpen om een druppeltje olie in het bronzenlagertje te doen.
 
jeez, je kan makkelijk een nieuwe fan kopen. Ik had hetzelfde zat er ook zand in ik heb hem er gewoon uit gehaald, Helemaal doorspoten met WD-40 toen alles droog gespoten met de compressor. Volgedende dag een drupje naaimachine olie in de achterkant doen waar het asje loopt en nu loopt mijn fan weer super soepel. Je hoort hem nu gewoon niet meer ;)
 
jeez, je kan makkelijk een nieuwe fan kopen. Ik had hetzelfde zat er ook zand in ik heb hem er gewoon uit gehaald, Helemaal doorspoten met WD-40 toen alles droog gespoten met de compressor. Volgedende dag een drupje naaimachine olie in de achterkant doen waar het asje loopt en nu loopt mijn fan weer super soepel. Je hoort hem nu gewoon niet meer ;)

Ik heb zelf voor compressor gespeeld, maar verder hetzelfde.
Verder toch echt geen rubber gezien of ook maar gevoeld. alles was metaal (asje en lager). Maargoed, ik had al een nieuwe besteld, maar kon het niet laten om het alsnog te proberen. Heb ik in elk geval een vervanger voor als het weer mis gaat.
 
heeft iemand toevallig ooit de temperatuur van moter en esc gemeten ?
dit spul is voor mij nog behoorlijk onbekend en ik zou graag willen weten wat ik kan verwachten.
ik ga trouwens op 6 s rijden en ik vermoed dat de temperatuur dan ook wel hoger zal worden dan met 4 s
 
ligt aan je vertanding, maar ik heb t nog niet in de buurt van 55 graden gekregen.
Heb nog geen vollelading geredenop 6s maar gewoon in de gaten houden en mocht het toch te heet worden dan anders vertanden.
 
De max temps die ik gezien heb was 68 graden voor de ESC en 65 graden voor de motor. Dat was wel in ontzettend zware omstandigheden vlak na een race waarbij ook nog eens de fan van de controller niet werkte (bleek achteraf).
zonder fan schiet de temperatuur van de ESC wel enorm hard omhoog omdat het koelelement verpakt zit, en luchtstroom onder de kap dus weinig tot geen effect heeft.
 
... ik ga trouwens op 6 s rijden en ik vermoed dat de temperatuur dan ook wel hoger zal worden dan met 4 s
Als je vertandingen banddiameter gelijk houdt, wil je stroom in dit geval met factor (6/4)² = 2,25 oplopen (stroom stijgt kwadratisch met spanning), en het vermogen dat opgestookt wordt in het koper van de motor, stijgt op zijn buurt weer met kwadraat van stroom, loopt op met factor 2,25² = 5!
 
Back
Top