dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Zo,

fijn een dagje gevlogen net zoals jullie allemaal natuurlijk. Ik heb getracht de heli wat in te vliegen en de programmeringen te controleren. Over het geheel ben ik zeer tevreden maar er zit net zoals bij John ook in mijn heli nog een trilling. Het viel me vrij laat op de dag pas op waardoor ik geen tijd meer had om er nauwkeuriger naar te kijken, want ik had vooral tijd genomen om de hovermode lekker te maken en daarbij 2 accupacks rustig aan in te laten werken.
Zo rond de 18 ampere tijdens het hoveren, ik red het nog steeds om irritant lang te vliegen op die manier. Ongeveer 15 minuten......


ik was al duidelijk moe aan het worden tijdens dit filmpje en het zicht met al die takken erachter hielp ook al niet mee. Excuses voor het slechte hoverwerk.

S.
 
Laatst bewerkt:
jij hebt een scherpe blik! goed gezien.
Nog genoeg werk aan de winkel dus. Ik heb de gyro (SL 720) erin geplakt volgens de handleiding en er nog niks aan gedaan verder. Maar ik vond wel direct dat de extra voetjes schuim heeeeeel erg zacht zijn.
Eerst de trilling eruit. dan de rest.
 
als je toe bent aan de tailwag moet je even gaan spelen met de governor van je regelaar, die kan dat namelijk ook veroorzaken, een procentje meer of minder kan al genoeg zijn om eraf te zijn

Bas
 
Hoi ! zodra je overschakelt naar 2 komt er duidelijk een resonantie in de heli gezien de luide brom die erbij komt. Dit moet je zoeken in de staartaandrijving of heckrotor.
 
@ Bas, ik had al zoiets gelezen ,ik zal het in mijn achterhoofd houden. Dank dat je me nog even er op tipt!

@ Rene, Dit is wel een riem aandrijving trouwens, Lijkt me dan eerder de heckrotor. De brom die je hoort is denk ik de tailfin. In deze vlucht was het de enige keer dat het zo heftig ging. Thuis nog weer een keer geprobeerd en dan zie je alleen dat de tailfin heftiger heen en weer trilt.
 
Hoi ! De riem zal het niet zijn dan.. dus zul je het moeten zoeken in de bevestiging van je heckrotor. Er zit ergens beweging op. Het vervangen van je bevestigsboutjes van de staartblaadjes wil ook weleens helpen, verder moet je goed alles na voelen, dus een beetje kracht uitoefenen op alles zodat je zeker weet dat er nergens een scheurtje zit ofzo.
Het bromgeluid is heel herkenbaar voor iets wat "loszit" Als je daarmee doorgaat knalt hij er een keer zomaar vanaf, meestal op een moment dat je hem niet meer kan redden...

succes !
 
Mee eens. Da's de tail.
Ik had dit met CY tailblades die qua gewicht hezelfde waren maar blijkbaar toch uit onbalans waren.

Een tijdje later heeft paul de set ook getest maar ik had 3 tailblades.... Welke waren het nu. Nou de verkeerde combi gaf exact dat geluid.
 
Hoi Steven,

Wat voor een toerental was dat in Idle 2?
Ik heb dat ook eens gehad en kwam bij mij toendertijd door de horizontal stabilizer (vleugeltje op de staart) in combinatie met de stock tail blades. Deze begon aan de voorkant, dus de punt heftig te resoneren. Stukje schuim eronder plakken en weg was het bij mij dus makkelijk om te proberen.
Ik zie dat je de originele heckblaadjes erop hebt zitten, probeer eens SAB's, CY, NHP o.i.d.
Tail wag kan idd zoals Bas al aangeeft aan de governor gain liggen. Ik heb ook de CSM SL720 gyro en had ook wat tail wag. Deze is nu weg door de gevoeligheid van de gyro (gain) 10% hoger te zetten en de governor gain 2 klikjes omlaag en om in jouw termen te spreken, HOPSA strak!
Leuk om te lezen dat jouw hover amperages met die van mij overéénkomen.

Edit:
Wellicht overbodige opmerking maar de druklagers in je heckrotor zitten toch wel goed? Er zit namelijk verschil in diameter in de schijven.

Groet Ronald
 
Laatst bewerkt:
Okay, dank mannen. Dat zijn een boel nuttige tips.

@Ronald: De druklagers zitten goed hoor. Het staat duidelijk in de handleiding en ik heb er niet overheen gekeken.

S.
 
Dit is wat anders he dan je Unistar :yes:, ziet er goed uit Steven. Tja en het een en ander uitzoeken daar weet ik nu alles van. Het is even een beetje uitvogelen wat de beste waarde's zijn voor de toeren, de gouvernor gain, de gyro gain, de heckrotor bladen ,etc......:pc:

Ik weet er alles van maar het komt goed, veel succes!
 
Okay, die hoeven we dus niet meer te uploaden! Je andere vluchten waren duidelijk strakker! Ik snap ook best dat je moe wordt na een paar vluchten alleen maar hoveren, heeeeel begrijpelijk ;)

Je mag van mij wel een setje Edge 105mm tailblades proberen als de andere tips niet werken. Maar jou kennende heb je vast nog wel wat op de plank liggen.
 
ik heb in enkele vrije 5 minuten nog snel een paar tests gedaan. da's wel makkelijk met elektro dan. Draadjes eraan en gaan , eeeuh hupsa zegmaar...
Goed, wat heb ik gedaan?
1: hoofdrotorbladen eraf. Optoeren naar hovertoerental, check. Dezelfde trilling nog steeds op de tailfin. Kunstvluchttoerental: nog heftiger trillen conform laatste ervaringen.
2: staartrotorbladen eraf: trillingen zijn ernstig afgenomen, zegmaar weg. Op aanraden van Christian Rose de riemspanning niet te hoog gezet, wat overeenkomt met de handleiding. Ik had de riem vrij strak staan. Echter zie ik geen verschil hierdoor ontstaan.
3: staartbladen controleren/balanceren.

controle:
IM2011112.JPG


en andersom op de latten:
IM2011111.JPG


ter vergelijk mijn nieuwe NHP blades:
IM2011109.JPG


De blauwe blades heb ik geschuurd tot ze in balans zijn. Daarna heb ik ze weer op de heli gemonteerd om het verschil waar te nemen. En inderdaad is het een verschil van dag en nacht. Er blijft echter nog wel wat trilling zitten bij bepaalde toerentallen. Morgen de NHP's eens proberen.

Steven.
 
Zo,

ik ben tevreden na vandaag. :banana:

ten eerste heb ik even heerlijk gehoverd en een paar strakke banen gevlogen, ten tweede ben ik de trillingen zo goed als kwijt. Het was overduidelijk een onbalans in de staartrotorbladen. Uiteindelijk heb ik van middag voornamelijk met de originele blauwe Hirobo bladen gevlogen, maar omddat ik het mezelf beloofd had heb ik thuis nog even de NHP bladen geprobeerd. En zoals ik verwachtte zijn die nog net iets beter.

Helaas had ik wel 1 onverwachte motorstop tijdens 1 van de hover sessies. Ik denk dat het komt van 1 van de stekkers aan 1 van de accupacks, die is namelijk nieuw al ietsje lam. En 1 keer iets teveel overgangsweerstand is absoluut een shutdown. Ik heb niet meer naar een melding op de regelaar gekeken want de LED zit verstopt , Ik vind absoluut dat kontronik de led op de verkeerde plek heeft gemonteerd.
Maargoed , ik verwissel de stekker voor een nieuwe en deze kan dienst doen in een laadkabel.....

IMG_7416s.JPG


Steven.
 
Laatst bewerkt:
Ja , da's dus het vervelende. Nu wordt ik er wel op aangekeken als het niet zo goed gaat.....
Na het oefenen dit weekend had ik echt een gevoel van "die graupners waren zo slecht nog niet" ze misten wel de reactienauwkeurigheid door de speling die het mechaniek had en het tekort aan motorvermogen natuurlijk.

Maar in het geheel ben ik ook benieuwd.

S.
 
Ik herken het, vorig seizoen gehoorlijk gestoeit met een aangepaste Trex 600 en nu heb nu een 700E ' F3C' ter beschikking. Ik verwacht ook zeker niet dat het nu ineens allemaal perfect uitziet maar het gaat op enkele punten wel iets gemakkelijker.

Vergeet niet Steven , je moet weer sticktime gaan maken met je nieuwe beestjes, als ik naar mezelf kijk gaat het hoveren nu pas een beetje gemakkelijker en dat na een vluchtje of 12. Ikzelf moet erg wennen aan een grote heli en merk dat hoe vaker ik ermee vlieg hoe gemakklijker ik mij erbij voel.

Dus Steven, het gaat echt goed komen en leg de lat en verwachtingen voor jezelf niet te hoog (doe ik ook niet) en laat je niet gek maken.
 
Ja , da's dus het vervelende. Nu wordt ik er wel op aangekeken als het niet zo goed gaat.....

Weet ik alles van !

Toen ik mijn Sylphide kocht bakte ik er helemaal niets van, Cees pakt hem even en vliegt er super strak mee.

Een goede heli helpt, maar de man (M/V) achter de sticks is nog steeds belangrijker.
 
Nummer 2 staat klaar!

Ik had afgelopen weekend net even wat tijd gevonden om de 2e Eagle klaar te maken. Wat blijkt? staat er zomaar een of andere handleiding op het modelbouwforum hoe ik dat moet doen. Dat werkte lekker snel en dus staat nummer 2 nu ook klaar voor de maiden. De blauwe heckrotorbladen heb ik al wel even getest maar ik heb er niet lang over hoeven na te denken om ze te vervangen voor de NHP bladen.
Even het programma van nummer 1 in de zender gecopieerd en hupsa klaar!

Steven.
 
Back
Top