F3A-X-waardig maken 3 meter kist

Zo,

Vandaag de eerste 2 vluchten gehad.
Maar stil is de kist absoluut niet! Grote teleurstelling dus.
Door de rubber ophangdempers heb ik gezien dat de romp zelf heel weinig trilt en ook zowat geen bijgeluiden van trillende delen zoals een cockpit kap o.i.d. Dus dat is wel in orde. Maar de dempers maken een grote bak herrie. Het lijkt wel of er helemaal geen kamers in die dempers zitten.....
We hebben even gemeten en het geluid zit nu op ongeveer 93 dB op 7 meter.
Ik hoor van andere mensen die die KS 5 kamer reso pijpen op een 80 cc hebben zitten dat die superstil zijn.
Ik weet het even niet meer.
Op dit moment is de kist verre van F3A-X waardig.

Het vliegen ging verder prima, kon er helaas door de herrie weinig van genieten. :(

Wordt vervolgd.
 
Hoi Ado,

Ai 93dB, dat is heel wat.

Drie vragen: welke dempers gebruik je nu, welke prop (merk/grootte) en hoeveel rpm draait deze?

Groet,
Gerben
 
welke prop (merk/grootte) en hoeveel rpm draait deze?

Vooral dat is interessant. Een ZG62 is volgens sommige mensen onder de 80db te krijgen, maar zelfs daar heb ik sterke twijfels over. Een 157cc onder de 80db.......een grotere illusie bestaat er niet helaas. Is verder ook niet erg, de geluidsdruk kan wel hoog zijn, voor het gehoor kan een 200cc met 100db veel stiller zijn dan een getunede 3.5cc op 72db, raar maar waar. Overigens zit geen enkele X-kist onder de 80DB (electro ook niet), volgens mij was er vorig jaar een meting gedaan en zat de stilste (ZG62 van Remke dacht ik) rond de 89 db al. Stond op de oude website, weet niet of het ook op de nieuwe staat...
 
Wel,

Mijn 100CC extra zit op 81 dB bij 5800 toeren, maar dit ter zijde.
80 dB halen was ook een onmogelijkheid daar was ik me van bewust.
85 dB kom ik al een heel eind hoopte ik....maar dat lukt nu zeker niet.
De prop maakt op dit moment niet het meeste geluid.
Echter de knallen die uit de dempers komen, heb nog nooit zo veel herrie gehoord, de MTW dempers (3 kamer) die op de MX-2 zaten waren nog stiller...dus snap ik er niks van. Deze resopijpen van Krumscheid (1090-5 B) hebben 5 kamers en dan heb ik ook nog de grootste diameter genomen.
Confused....
 
Als je echt stil wil zijn, zou ik voor gewone dempers gegaan zijn en geen tuned pipes.
93dB lijkt me nog niet zoveel, als je wat met de gas overweg kan tijdens het programma kom je nooit aan die 93dB.

Je kan een grotere prop steken die heel wat minder toeren doet, je motor over verhit etc dan moet je altijd volle gas geven. Of je kan met deze setup vliegen maar de gasstick op een goede manier gebruiken en dan kom je al een heel eind.
 
Op onze club vliegt een PL Prod extra met 3W 157CS en gewone potten.

Morgen ben ik bij hem, kijk even welke prop er opstaat en wat voor merk potten het zijn.

die is stil in de lucht, en trekt die 20kg wegende extra met overschot omhoog.

motor staat op een hyde mount, verder niets speciaals aan geluidbeperking gedaan.
 
Bedankt,

De kist weegt nu 18,5 kg met de grote resopijpen.
Die gaan er dus nu uit. Vervelend dat ik dempers aanschaf en die dan niet doen wat je verwachtte dat zou gebeuren.....:(
De motor liep overigens wel super. Dus als je power nodig hebt zijn die pijpen wel OK. Alleen geluid dus niet. Aldoende leert men duur.
Aangezien ik ook op een club vlieg moet het geluid ook acceptabel zijn.
Ik zat zelf naar BMB 70 XXL dempers te kijken, iemand ervaring hiermee?

Greetz
 
In onze club is nog iemand met een 3 meter extra, hij heeft de 5 kamerige potten van KS maar van het geproduceerde lawaai dat die maakt is hij ook niet tevreden. Daarom dat deze nog niet ingezet werd in wedstrijden.

of het effectief de uitlaten zijn, daar zijn we nog niet uit, zoals je al aanhaalde, tis een beetje duur om te experimenteren met telkens andere uitlaten te kopen. In een houten kist spelen veel meer factoren mee die geluid kunnen produceren. Zeker omdat het "lawaai" al begint bij half gas. Daarom zijn we richting resonanties aan het denken.

heb jij je romp aan de binnenkant ook bedekt met die matten ?
 
Ik heb goed opgelet waar de herrie vandaan komt.
De motor hangt op rubbers wat erg merkbaar is. Trillingen richting de romp worden erg goed opgevangen. Als vergelijk heb ik de MX-2 waar de motor star op het motorschot was gemonteerd. Je kunt het vooral zien bij stationair loop en dan kijken naar de rolroeren en hoogteroer hoe die heen en weer staan te jutteren. Dat was bij de MX-2 behoorlijk heftig en bij deze Yak beduidend minder.
Als je naar een kist luistert dan is altijd hetgene dat de meeste herrie maakt het meest opvallend en dat is dus nu het geluid wat uit de dempers komt. Het klinkt als een opgevoerde brommer. Je weet wel dat knetterende geluid. En juist dat geluid is wat je niet wil hebben.
Als voorbeeld dit filmpje, zo klinkt het ongeveer:
OwChaDROZdM[/media] - CARF Models Yak 55SP 3m
Vooral letten op als hij het gas even loslaat.
Nu is het gelukkig niet zooo erg, maar wel te vergelijken en niet acceptabel dus.

Ik heb overigens niet de romp van binnen voorzien van die matten.
Ik vind zelf dat de romp erg stijf is en voordat ik hier aan begin, moet eerst de motordemping OK zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb ook de ks dempers, 5 kamer. em deze zijn ook alles behalve stil,
ze zien er wel mooi uit, maar daar heb je niks aan,

ik heb in mijn andere kist pefa potten, en deze maken een wereld van verschil,

even een vraag, je hebt een 3mtr kist met 157 cc waarom niet gewoon een paar potten eronder?

ik weet wel dat je met de reso's meervermogen krijgt, maar de 157 heeft toch plenty power met normale potten?

en je motor jankt dan ook minder...
 
even een vraag, je hebt een 3mtr kist met 157 cc waarom niet gewoon een paar potten eronder?

ik weet wel dat je met de reso's meervermogen krijgt, maar de 157 heeft toch plenty power met normale potten?

Opzich heb je gelijk, maar ik ben zelf op een 3.20m Extra met 157, van gewone Pefa Dempers (prima uitlaten) naar MTW RE3 uitlaten gegaan en heb er toen (met dezelfde prop) 600 toeren bij gekregen, en ik kan je vertellen dat dat een mega groot verschil was. Nu ging dat om een toestel van bijna 20kg, bij een toestel van bijv. 17kg zal de noodzaak minder zijn.

Rond 2:50 zie je de (rollende) pull-out; (Mejzlik 30x12 op 6600rpm)


jKcqf2cF7_c[/media] - Open Dag MVC Columbia 2010

Is nu net een overpowerde shockflyer, was met gewone dempers zeker niet het geval:mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
30X12 2blad aan 6600 ga ik niet bepaald een stille setup noemen, ongeacht welke uitlaten, ophangingen enz je wil gebruiken.

Als ik de geruchten mag horen gaan de BMB uitlaten weer verdwijnen, of worden ze van een andere metaalsoort gemaakt binnenkort.

wat blijft er dan nog over ? KS, PEFA, MTW, ...

Nog even dit, wetenschappelijk heb ik geen bewijs, iemand zou het misschien wel kunnen verklaren of ontkrachten maar wat mij opvalt is dat hoe meer je je uitlaten kunt koelen, hoe stiller ze zijn.
 
30X12 2blad aan 6600 ga ik niet bepaald een stille setup noemen, ongeacht welke uitlaten, ophangingen enz je wil gebruiken.

Razor vroeg naar het verschil tussen reso en gewone dempers op een 3w157, uiteraard is het met die prop geen stille setup...
Met een 3-blad blijft er overigens nog voldoende trekkracht over, een Mejzlik 29*12 deed het qua geluid wel redelijk, maar deze kist zet ik alleen in voor 3D normaliter...
 
.
Nog even dit, wetenschappelijk heb ik geen bewijs, iemand zou het misschien wel kunnen verklaren of ontkrachten maar wat mij opvalt is dat hoe meer je je uitlaten kunt koelen, hoe stiller ze zijn.

dat is wel wetenschappelijk onderlegd,

geluid is trilling, hoe meer warmte hoe meer trilling, des te meer geluid.

daarom worden dempers het liefst van zo dun mogelijk materiaal gemaakt, hoe sneller je uitlaat gassen gekoeld worden, hoe sneller ze aan geluid verliezen,
dus inderdaad, des te beter je je dempers koelt, des te stiller zullen ze zijn..

omdat alu,rvs beter warmte geleiden dan bv staal, zal een rvs demper ook stiller zijn dan b.v.staal, koper zou nog mooier zijn, maar die hebben weer de neiging om gewicht technisch niet te voldoen en 1.2 mm dik koper kneip je met 2 vingers plat.

omdat rvs goed warmte geleid word het ook niet toegepast voor kachels, ten eerste omdat het enorm verkleurt, ten tweede omdat je er nagenoeg geen stralingswarmte van hebt, ten derde omdat het spul nogal uitzet/ kromtrekt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Alex

ik begrijp dat het in jouw setup gaat om het maximale te halen, maar als je boven de 6k toeren komt, dan kun je er ook van uit gaan, dat geen enkele geluidsreductie nog invloed heeft, men probeert toch over het algemeen beneden de grens van 6k toeren te blijven.

zeker als het gaat om een zo stil mogelijke kist te bouwen. lijkt me dat in het geval van de 157 met potten wel degelijk genoeg vermogen te generen valt onder de 6k. met alsnog plenty power om er 3d mee te doen..
 
Alex: Voor ik ga vliegen met een kist die nog nooit heeft gevlogen stel ik de motor zo goed als het kan af. Hoefde er weinig aan veranderen want de motor is al ingelopen.

Razor: tja dat is inderdaad de beste oplossing denk ik om er nu dus "gewone" potten in te monteren.

Alleen nu de onmogelijke keuze maken welke.....
Die demperboeren hebben 10 jaar geleden die dempers ontwikkeld en lijkt net alsof de ontwikkeling stil staat (of heb ik het mis). Ondertussen wordt geluidsreducering steeds belangrijker, ook in Duitsland en België, dan zou je denken dat daar wordt op ingesprongen door de leveranciers.
Of zijn de nu verkrijgbare dempers uitontwikkeld en moet je het er maar mee doen?

Bert mailde me idd dat de BMB 70XXL dempers niet meer leverbaar zijn.
Alleen de 80 XL.
 
@Alex

ik begrijp dat het in jouw setup gaat om het maximale te halen, maar als je boven de 6k toeren komt, dan kun je er ook van uit gaan, dat geen enkele geluidsreductie nog invloed heeft, men probeert toch over het algemeen beneden de grens van 6k toeren te blijven.

Klopt, mijn propkeuze hangt ook nauw samen met optimale gasreactie voor 3D, een grotere prop zou uiteraard ook makkelijk kunnen. Een dikke drieblad kan er ook op, zeker als je daar X mee zou willen vliegen. De MTW reso's vind ik persoonlijk een van de betere qua geluid en middengebied.

zeker als het gaat om een zo stil mogelijke kist te bouwen. lijkt me dat in het geval van de 157 met potten wel degelijk genoeg vermogen te generen valt onder de 6k. met alsnog plenty power om er 3d mee te doen..

Het grappige is juist dat voor 3D minder power nodig is (leuk hoor die pull out bij een torquerol, maar niet noodzakelijk) dan voor X-vliegen bij veel wind. Zo moest ik met diezelfde kist bij veel wind (wk 4/5) en normale dempers bijna continu volgas vliegen in de uplines. In die zin zou het dus voor X vliegen best nuttig kunnen zijn om reso's te nemen. Echter blijft de piloot -en de manier waarop hij met de gasknuppel omgaat- een erg belangrijke factor. Zelfs met de Extra van mij en de te kleine prop valt zonder overdreven herrie een fatsoenlijk programma te vliegen, gasbeheersing is the key-word:D

Een stijve prop is ook van groot belang, zo is Fuchs en de meeste Mejzliks erg goed, en de grotere maten van Elster minder...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top