F3A-X-waardig maken 3 meter kist

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ado, 6 okt 2010.

1. razor

razor Guest

te stijf is ook wer niet goed, ik heb een bolly liggen, als je daar mee vliegt (ding is massief koolstof, en vervormt dan ook totaal niet) is het net of er een at6 volgas over je heen komt, die jankt dat wil je niet weten, vandaar dat bolly nu ook failliet is...

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Een goede stijve prop op een acceptabel toerental zou niet mogen snerpen hoor:)

3. Ado

Ado

Lid geworden:
    8 jul 2009
    Wat vinden jullie van het volgende idee?
    Ik heb wel eens met de MX-2 de motor laten lopen met open cockpit en toen viel me op dat het geluid dat de dempers maken in de romp behoorlijk was. Dus het geluid rondom de demper zeg maar. De dempers lagen in dit geval open in de romp.

Stel ik gebruik gewone potten.
    Als ik nu eens een glasvezel omhulsel maak met pak hem beet 10 mm ruimte rondom de demper en de koker. Ik schuif de demper daarin met siliconen afstandhouders en bekleed dan die kokers aan de buitenkant met dat maibom spul.
    Dit schuif ik dan in de reeds bestaande demperruimte in de romp. Dan zou je zeggen dat ik dan de optimale geluidsdemping heb die de dempers zelf creëren?
    De lucht kan dan door de kokers heen stromen en worden dus nog goed gekoeld. Dan blijft wat de dempers betreft alleen nog het geluid over wat uit de pijpen komt??

4. razor

razor Guest

als je er voor zorgt dat de luchtstroming optimaal is langs de potten, zul je waarschijnlijk niet eens zo veel hoeven te doen aan demping van de hulzen, als je de mogelijkheid hebt, probeer eens een paar potten met een zo groot mogelijk volume, zet de handel eens op een proefstand, met beide opties, dus reso en dan potten, meet de toerentallen en het geluid.

ik geloof nietdat het wat uitmaakt dat je de tunnels zou belkeden, aangezien de matten hoogstwaarschijnlijk ook warmte isoleren, en dus voor minder koeling zorgen, eerder zou ik een dunne glaspijp gebruiken, meer is niet altijd beter,

het kan zelfs zo zijn dat de matten die je nu in je kap hebt geplakt, er voor zorgen dat het geluid uit je pijpen meer word, omdat het hele motormanagement wel eens heter zou kunnen worden dan noodzakelijk, misschien het proberen waard om eens zonder je kap te meten?

en voor dat je andere potten aanschaft, vraag eens ergens 2 te leen...puur ter vergelijk...

5. razor

razor Guest

by the way,
    ik heb al mijn dempers los in de romp...en eigenlijk geen probleem met het geluid..

6. 3w_flyer

3w_flyer Guest

Ik weet dat dit veel gedaan wordt maar ik heb er wat schrik van.

Afgelopen zomer had ik net de sukhoi af, zonder uitlaatafdekking. Met buiten 35 graden, de motor laten proefdraaien en af te stellen, maar de binnenkant van de romp werd naar mijn gevoel veel de warm. Dan maar een afdekking gemaakt.

Even nog een andere vraag betreffende het aanbrengen van de matten. Waarom heb je naast dubbelzijdige tape ook contactlijn gebruikt ?

7. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik bedenk net dat Sam zijn eerste 3 meter sukhoi gebouwd had zonder uitlaatafdekking. Deze was verbazend stil maar is door vermoedelijk uitvallen van ontvanger door te hoge temperatuur gecrashed.

Zijn nieuwe sukhoi, identiek opgebouwd als de vorige maar nu MET afdekking maakt duidelijk meer lawaai.

Echter vermoeden we dat er in de motor misschien toch iets lichtjes krom is na de crash, visueel niets op te merken.

Ik wil echter niet geloven dat de duidelijke toename van lawaai enkel te wijten is aan de uitlaatafdekking.

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dubbelzijdig tape kan na verloop van tijd loslaten.....

9. Ado

Ado

Lid geworden:
    8 jul 2009
    Crashen door te hoge temperatuur is mij gelukkig niet gebeurd maar wel bijna. Had Sam toevallig de futaba 6014 ontvanger? Ik wel iig. Bij stationair draaien op de grond viel de ontvanger uit. Dat was in de MX-2 met open dempers. Heb toen met een föhn thuis een testje gedaan en ik geloof dat bij 58 graden de ontvanger er mee stopte te werken. De nieuwere versies werken wel bij hogere temperaturen.
    Een powerbox mag in principe ook niet warmer dan 50 graden worden.
    Dat geldt voor veel electronica componenten.

Wel vreemd dat het geluid toenam door het plaatsen van een omhulsel.
    Geluid, wat een materie....
    Ik ga maar eens gewoon proberen een buis te maken en wat testen. Ik heb de hele winter nog.

Dubbelzijdig tape gaat na verloop van een paar jaren uitdrogen. Ik heb wel eens van die plakklemmetjes gehad waar je tyraps kunt aan vastmaken. Die lieten allemaal los na een jaar of 2, vooral op plekken waar het warm werd.

10. 3w_flyer

3w_flyer Guest

idd een futaba 6014 FS, onder de cockpit ipv tegen de zijkant. Achteraf bekeken was het een beetje vragen om, maar ja ..

nu zitten er 2X 6014 HS in, tegen de zijkant.

Maar zoals ik al zij motor is twijfelachtig. Motor gaat deze winter naar Tony voor nazicht, afwachten of hij na controle (vooral van de as) minder lawaai maakt.

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik weet dat er van de 6014FS verschillende versies zijn geweest, de nieuwste kon beter tegen hitte, was te herkennen aan een of ander stipje tussen de antennes. Ik heb in een Extra ook een 6014FS gewoon onder de cockpit zitten, en heb nooit last gehad, ook niet met 35 graden buitentemp in de zomer. Wellicht had Sam een oude versie..... (mijn uitlaten zijn wel allemaal in een tunnel opgesloten)

12. razor

razor Guest

ik heb bij mijn kisten genoeg ruimte tussen het kielvlak en de romp(open achterlijst) om de warme lucht kwijt te raken..

13. derosa

derosa

Lid geworden:
    18 jul 2005
    ik dacht een klein ventilator te zetten op de ontvanger en emcotec , bv van een videokaart
    de cockpit van mijn sukhoi is helder

14. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik heb nu de 6014 HS die zou er tegen moeten kunnen. Die staat ook onder in de romp, onder de cockpit.

buiten een deluxe cover van bij Bert, ga ik in de zomer een afdakje uit wit depron over de ontvanger zetten.

is meer dan voldoende. Een ventilator kan ook blokkeren en uitbranden.

15. Ado

Ado

Lid geworden:
    8 jul 2009
    Ik ben een stukje verder nu.
    Heb een glasvezel buis gemaakt van rond 90 en die in de romp geplaatst.
    De bestaande uitlaatomkasting heb ik ook voorzien van de dempingsmatten. Dus de buizen zitten ingebed in de matten. Lucht kan er nog langs stromen omdat aan het uiteinde er openingen zitten in de romp.

Ik heb van een X collega een stel dempers (BMB 70 XL 3D) gekregen om te proberen. Het idee is alsvolgt:

Alleen dit gaat een probleem worden omdat ik de pijpjes moet gaan afzagen om de draaiing naar onder te maken en dat doe ik dus maar niet. Ik zal dus dempers moeten hebben met achteruitlaat. Ik denk dat het de KS 95-5 dempers gaan worden. Eens kijken of ik die nog ergens goedkoop vandaan kan krijgen.:pc:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. razor

razor Guest

ks is niet stil.....

heb je de de dempers al getest op een bok, om te vergelijken?

17. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Klopt, de nieuwste 5-kamer dempers van KS vielen mij ook tegen..... (weinig meerwaarde t.o.v. de 4-kamer versie)

18. Ado

Ado

Lid geworden:
    8 jul 2009
    heb je de de dempers al getest op een bok, om te vergelijken?
    > Nee. Die BMB's passen er zowieso niet in. Ik wil testen in de kist.

Ook hebben die BMB's maar een korte bocht nodig en dan past het luchtfilter er ook niet meer op.
    Ik heb contact met een duitse vlieger gehad, die was ook al niet tevereden met de KS dempers. Dat is nu wel duidelijk dan. Ik zoek nog even door. Thanks guys.

19. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    BMB dempers kan je niet meer krijgen... het waren hele goeie, maar daar moet je dus al geen rekening meer mee houden. Misschien eens bij MTW kijken.

20. razor

razor Guest

ik koop in het vervolg enkel nog de pefa potten, zij zijn me het best bevallen...

Deel Deze Pagina