Vreemde storing

Erg vervelend dit te lezen.

En ik wil niet vervelend zijn door te zeggen I told you so, maar het feit blijft dat de Gov´s van de Align esc´s niet werken naar behoren. Blijkt wel weer.

Kijk eens voor een hobbywing platinum 40 Amp esc op ebay, heb je voor om en nabij de €30 euro incl verzenden deze heeft een goede gov en ontzettend veel instelmogelijkheden met evt een programmeerkaart of programmeer box.

Succes met de wederopbouw.

Dat er iets niet goed werkt, da's duidelijk.... Maar WAT????
Ik weet ook niet 100% zeker of het aan de governor functie ligt
De pest is, dat ik die governor functie eigenlijk wel nodig heb, omdat er met deze heli-tjes gewoon domweg 10 minuten achter elkaar les gegeven moet gaan worden, en in die tien minuten moet gewoon het toerental constant blijven. Punt!

Aangezien deze heli's ook niet uit mijn zak betaald worden, kan ik ook niet zomaar in het wilde weg ieder verdacht onderdeel gaan vervangen, ik zit een beetje met een budget, en dat budget word met iedere schade weer een beetje krapper, helaas....

Maar we blijven puzzelen....
Gelukkig is het schadebedrag maar laag, een paar tientjes hooguit, maar ik word er wel wat flauw van.

Groet, Bert
 
Op zich is een governor op een kleine heli toch niet nodig? Ik las dat velen gewoon een flat throttle curve instellen (tussen de 75 en 100 waarbij motor en esc het meest efficient zijn), en eventueel iets lager op punt 3. Zelf heb ik 95 op 1 t/m 5 ingesteld en dat werkt prima; opstijgen in normal en dan naar idle-up. Headspeed zal in theorie iets tussen de 2500 en 2800 zijn, ik kan het niet meten.
Ik weet niet exact hoe het zit met (bushless) elektro motoren, maar begreep dat de motor altijd probeert het gevraagde toerental te bereiken of vast te houden en bij een hogere belasting meer amperes van de accu vraagt om dat te doen. Als het motorvermogen er is en de accu het kan leveren zou die dan niet inzakken :confused:

Dat zou prachtig gaan voor een heli waarbij je op hoog toerental en met een pitchcurve van -10 tot +10 vliegt. Daar worden deze machientjes niet voor gebruikt. Om te vliegen heb je inderdaad geen governor nodig. Om er mee te doen wat ik er mee wil doen, wel.....
 
Hoe kan een governor een beweging in de swash veroorzaken?

In de staart kan ik logischerwijs inkomen, maar op de swash?
De regelaar doet daar helemaal niets, alleen de BEC voorziet het spul van voeding...

Ergens zal er toch een storing in zitten, maar waar komt deze vandaan?
Misschien een idee (als je het echt zeker wil weten en er een poosje knutselen voor over hebt...) om een ontvanger uit een andere heli uit te bouwen en tijdelijk in de 450 te zetten

Ik had toen ik 35 mhz vloog ook een probleem met de regelaar, nl dat deze af en toe gewoon even een tel stopte met het aansturen van de motor.
Dit kwam uit de staart, door de statische electriciteit. Na overschakeling naar 2.4 geen last meer van gehad
Maar ik heb ook een TT in de staart gezet, wat het ook kan verklaren :rolleyes:
Ik vloog ook regelmatig in een loods, waar ook een compressor in de ruimte stond. Als deze aansloeg, ging de heli ook een eigen leven leiden
Mijn speurtocht naar het probleem heeft toen zelfs geleid tot het inwikkelen van mijn antenne in alu folie (deel bij de heli) , maar mocht niet baten
Ook nooit het probleem gevonden..

Succes met de rebuild, hoop dat je het probleem nog kan vinden..

Trouwens, die walkera..
Zat daar veel carbon in?
Die 450 heeft daar als het goed is erg veel van, en het heeft wat slechte eigenschappen als het gaat om ontvangst bij 35 mhz, als ik het goed begrepen heb

Een van de dingen die ik waarneem is dat de staart beduidend rustiger is bij gewone regelfunctie t.o.v. governor mode. Iets wat er op duid dat de governor blijkbaar heel onrustig regelt. Ik kan me voorstellen dat dat een behoorlijke spanningsvariatie veroorzaakt, en dat de BEC daar weer op kan reageren. Nogmaals, ik weet het niet. Ik heb ondertussen begrepen dat ik met een UBEC (of hoe dat ook maar heet, ik weet eigenlijk niet eens wat het precies is) het probleem ook op zou kunnen lossen, MET behoud van governor functie.

Die Walkera bevatte geen carbon (op de later gebruikte bladen na) maar had wel een grotendeels metalen chassis.
De KDS lijkt ogenschijnlijk uit Carbon opgebouwd, maar ik heb zéér sterk de indruk dat het GFK is met carbon opdruk....
Maar er zijn méér heli's die WEL uit carbon opgebouwd zijn, en toch geen problemen met d ontvanger veroorzaken.... Ik weet niks zeker, maar ik denk niet dat ik het daar moet zoeken.
Ik heb ondertussen via via gehoord dat de Align ESC moeilijk kan gaan doen als er geen Align motor aan gehangen is, of dit waar is weet ik niet.
Mogelijk dat het probleem dan inderdaad in die Align regelaars zit. In dat geval heb ik twee zeer weinig gebruikte Align 35 A regelaars in de aanbieding, voor 25 Euro per stuk (Prijs KDS regelaar) mogen ze dan weg, hahaha

Groet, Bert
 
of je nu wel of geen bec gebruikt bij de align regelaar zal voor de gov niks uitmaken, hij werkt gewoon niet goed.

Jou opmerking dat het slecht regelen van de governer voor spannigns verschillen kan zorgen lijkt mij wel een logische redenering.

Ik zou graag een horen van je hoe de verdere setup van de heli is. oa hoeveel tands pinion je gebruikt ed.

Ik denk zelf dat 10 min vliegtijd op een 450 met een 2200Mah accu wel erg ruim is. Uit jou verhaal meen ik op te nemen dat de heli's voor les doeleinden gebruikt worden wil dat dan zeggen dat er eigenlijk voor het grootste gedeelte mee gehooverd wordt?

Dan heb je toch ook nog wel ander mogelijkheden om de heli mooi af te stellen zodat deze een rustig vlieg gedrag heeft en een behoorlijke vliegtijd?

Ik heb zelf de laatste tijd voor een paar vrienden die net begonnen zijn de heli's erg tam afgesteld met in normal mode na midstick een vlakke curve en die heli's vliegen erg rustig, ook oa een KDS S . Enige probleem wat ontstaat door te lage toerentallen de KDS800 gyro op 100% gain al moeite heeft de staart strak te houden.
 
Ik denk zelf dat 10 min vliegtijd op een 450 met een 2200Mah accu wel erg ruim is. Uit jou verhaal meen ik op te nemen dat de heli's voor les doeleinden gebruikt worden wil dat dan zeggen dat er eigenlijk voor het grootste gedeelte mee gehooverd wordt?

Dan heb je toch ook nog wel ander mogelijkheden om de heli mooi af te stellen zodat deze een rustig vlieg gedrag heeft en een behoorlijke vliegtijd?
Ik kwam niet verder dan een minuut of 6-7 op 2200mah en 8-9 op 2650mah lipo's, maar in het begin was zo'n periode geconcentreerd hoveren ook lang genoeg ;)
Bij de 450 sport passen de 2650 lipo's niet onder de canopy, op zich wel jammer want ze liggen nu 'werkloos' in de kast, echter na een 5 minuten vliegen vind ik een korte pauze voor een lipo wissel ook niet erg eigenlijk.

Toch eens gaan googlen voor wat er mogelijk zou zijn en vond het volgende:
T-Rex 450 Hover Duration Experiment
There were significant issues with the test. The most critical was the apparent impossibility of setting the governor on the Align ESC to the ideal head speed. After a variety of attempts, I was not able to hit the 1,610 RPM that would be ideal for these blades. Later, when I did the 325mm verses 335mm blade tests, I flew the helicopter in fixed pitch mode, but left the ESC in governor mode. Here I noticed that the governor in the Align ESC is very, for lack of a better term, 'steppy.' When moving the throttle smoothly from 0% to 100%, the governor seemed to ignore throttle changes for some part of the range, and then to jump to a higher RPM. There does not seem to be a lot of resolution in the governor mode. This explains the problems with hitting the target head speed.
So, there you have it. A T-Rex 450 hovering for 12 minutes, while using a normal 2,100 mAh battery and limiting to 70% discharge. If you need duration to support your hover practice, this is the simple and inexpensive way to do it. If you are willing to push your batteries to 80% you can get close to 14 minutes, but use your charger to measure the amount you put back, and work up to your maximum safe hover time.
Conclusion: How to Achieve a Long Hover Time

If you are practicing hovering and you need maximum hover duration from your T-Rex 450, you should consider the following steps:

  1. Build it as light as possible.
  2. Use the 335mm wooden blades.
  3. Make sure you belt tension, gear mesh, balance, and blade tracking are perfect.
  4. Fix the pitch just below 8 degrees and perform a hover test to establish the target rotor RPM.
  5. Use the smallest pinion that will allow you to reach the target RPM. This will probably be a 10-Tooth pinion.
  6. Once you know the target head speed, govern as close to that speed as possible and return to collective pitch, perhaps with a range of -2 to +10 degrees.
  7. Use a good charger to keep your batteries balanced and monitor how much you put back. Don't over-discharge!
  8. Work your way up and you should get between 12 and 14 minutes, depending how much you reserve to keep your battery safe.
Mbt punt 6, dus met governor is de headspeed nauwkeuriger te regelen?
Een kds heli is anders maar misschien ook meer uit te halen met bv de tips en opmerkingen op die site.
 
Ik kwam niet verder dan een minuut of 6-7 op 2200mah en 8-9 op 2650mah lipo's, maar in het begin was zo'n periode geconcentreerd hoveren ook lang genoeg ;)
Bij de 450 sport passen de 2650 lipo's niet onder de canopy, op zich wel jammer want ze liggen nu 'werkloos' in de kast, echter na een 5 minuten vliegen vind ik een korte pauze voor een lipo wissel ook niet erg eigenlijk.

Toch eens gaan googlen voor wat er mogelijk zou zijn en vond het volgende:
T-Rex 450 Hover Duration Experiment
Mbt punt 6, dus met governor is de headspeed nauwkeuriger te regelen?
Een kds heli is anders maar misschien ook meer uit te halen met bv de tips en opmerkingen op die site.

Op zich is dit niks nieuws natuurlijk. Ik vlieg al zo lang als dat ik CP vlieg (ruwweg 25 jaar) met een bereik van -2 tot +8~10, en met een zo constant mogelijk toerental... Dat vliegt gewoon beter. Er bestaat nog meer dan alleen maar met hoog toerental rondknallen..... Alleen vind ik die 8 graden pitch bij hooveren wat eng hoog, maar dat moet ik nog eens gaan bekijken hoeveel ik verlies als ik naar 6 graden ga.
Mijn oudere Lipo's blijken dusdanig in spanning te dalen dat als de ESC in de beveiliging springt, ze op ongeveer 70~75% ontlading zitten (ze zijn nog wel goed, maar maar 2100 mAh, 15C) De eerste vlucht die ik met een 2200 mAh accu vloog, haalde ik al (met een "zo uit de doos" KDS 11 minuten, helaas bleek dat wel met bijna 100% ontlading, dus niet goed. Maar met een beetje tunen moet dat gewoon mogelijk zijn om een veilige 10 minuten uit 2500 mAh (of daaromtrent) te halen. Maar dan moet het ding natuurlijk wel eerst storingsvrij vliegen....

De heli's gaan juist gebruikt worden voor hoovertraining (en niks anders) en dan is 10 minuten het minimale, want een instructeur moet regelmatig ingrijpen. Met minder dan 10 minuten totaaltijd blijft er dan (te) weinig vliegtijd voor de leerling over....
De Walkera's haalden die vliegtijd zelfs zéér moeiteloos, 45% restcapaciteit van diezelfde 2100 mAh LiPo's (maar die waren wel een stuk kleiner en lichter).
Er moet nog wel het een en ander aan de KDS gebeuren, maar er zijn in elk geval 2800 mAh accu's leverbaar die er volgens de verkoper in passen.
De standaard canopy is overigens belachelijk zwaar voor een heli van dit formaat, ruim 50 gram (maar ja, ze zijn ook nogal lomp van polyester gemaakt....)

Als jij nog 2650 accu's hebt liggen, en je doet er niks mee, heb ik daar mogelijk wel belang bij. PB me maar als je er vanaf wilt....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
of je nu wel of geen bec gebruikt bij de align regelaar zal voor de gov niks uitmaken, hij werkt gewoon niet goed.

Jou opmerking dat het slecht regelen van de governer voor spannigns verschillen kan zorgen lijkt mij wel een logische redenering.

Ik zou graag een horen van je hoe de verdere setup van de heli is. oa hoeveel tands pinion je gebruikt ed.

Ik denk zelf dat 10 min vliegtijd op een 450 met een 2200Mah accu wel erg ruim is. Uit jou verhaal meen ik op te nemen dat de heli's voor les doeleinden gebruikt worden wil dat dan zeggen dat er eigenlijk voor het grootste gedeelte mee gehooverd wordt?

Dan heb je toch ook nog wel ander mogelijkheden om de heli mooi af te stellen zodat deze een rustig vlieg gedrag heeft en een behoorlijke vliegtijd?

Ik heb zelf de laatste tijd voor een paar vrienden die net begonnen zijn de heli's erg tam afgesteld met in normal mode na midstick een vlakke curve en die heli's vliegen erg rustig, ook oa een KDS S . Enige probleem wat ontstaat door te lage toerentallen de KDS800 gyro op 100% gain al moeite heeft de staart strak te houden.

Vooropgesteld dat ik niet erg ervaren ben met electro: mijn ervaring met dit regelaartje (had er zelf twee in gebruik, en een maat vliegt hem in een T-rex 450) is dat hij eigenlijk erg mooi regelt. Tot nog toe was het enige minpuntje, dat je bij het optoeren echt moet wachten tot hij op toeren is, want als je te vroeg wegvliegt, blijft het toerental lager dan ingesteld. Maar verder was het altijd een volle vlucht lang een superconstant toerental. die governor regelt dus voor zover ik het kan zien, wél goed, maar die storingen die moet ik zien kwijt te raken. Een UBEC zou dan ook niet dienen om het regelgedrag te verbeteren, maar om de storing kwijt te raken.

Mijn maat gebruikt in zijn T-rex digitale servo's en aanvankelijk was ik bang dat die met hun hogere stroomverbruik wel eens moeilijkheden zouden kunnen krijgen met de BEC van die Align ESC, maar ook dat gaat probleemloos. Hij gebruikt hetzelfde (goedkope) ontvangertje als ik, dus met andere woorden, ik zit een beetje met de handen in het haar wat er hier nu precies fout gaat....

De KDS wil niet al te langzaam draaien, dan gaat hij erg schudden (staart maakt dan een verticale beweging). Hoe hoog/laag dat toerental ligt, weet ik niet, maar gevoelsmatig begint hij onder de 1600~1700 met dat schudden. Erg moeilijk te zeggen, ik ga een beetje af op het snorren van de rotor in vergelijk met dat van mijn grotere brandstofheli's, maar ik weet dat dat een erg grote kans op fouten heeft..... Ik heb alleen geen geschikte tachometer.
Qua gyro heb ik eigenlijk geen problemen (simpel walkera gyrootje met een Futaba FS61BB servo, doet het perfect), al lijkt de governor de staart wel wat onrustiger te maken als de gewone mode.

Welke set-up er in zit, weet ik niet, het ding komt zo uit de doos, en ik heb de tanden nog niet geteld. Ik ga er van uit dat men daar op die fabriek ook niet zomaar wat in elkaar smijt.... EDIT: het pinion is 13 tands, het hoofdtandwiel 150 tands. Als ik de link die Chrisdv geeft volg, kan ik dus een hoop winnen met een 10 tands pinion. Weet iemand waar je die pinions goed kunt krijgen? want bij KDS vind ik er niet veel over.... Helaas, de KDS komt al gauw dik 75 tot 100 gram zwaarder uit als d T-rex uit dat expiriment, dus ik zal ook daar eens flink moeten gaan schrapen....

De vraag is dus: raak ik met zo'n UBEC die storing kwijt of niet? Ik weet het op dit moment niet, en ik heb wat de vliegschool betreft gewoon domweg niet het geld liggen om er in het wilde weg mee te gaan expirimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het verhaaltje zo lees denk ik dat je eerst eens moet gaan proberen om met een losse ontvanger accu te vliegen. De BEC van de regelaar zal de gevraagde stroom van de servo's en de andere electronica niet aan kunnen.
Die towerpro servo's kunnen nog al eens veel stroom trekken, vooral als je ze zwaar gaat belasten. En als die de rotorkop aan moeten sturen dan moeten die servo's wel erg hard werken met als gevolge dat ze nog meer stroom verbruiken en snel over de 1 ampere per servo gaan. De gemiddelde BEC van regelaars kan maar 3 ampere aan.​
 
Waarom is dit iets nieuws? Ik vlieg al zo lang als dat ik CP vlieg (ruwweg 25 jaar) met een bereik van -2 tot +8~10, en met een zo constant mogelijk toerental... Dat vliegt gewoon beter. Er bestaat nog meer dan alleen maar met hoog toerental rondknallen.....
Nee, dat idee is niet nieuw natuurlijk, immers de werking van een cp-heli. Of het toerental nu hoog of laag is, dat het constant is is wel van belang. Ik vlieg zelf pas een maand of 8 cp-heli, heeft best wat onderdelen gekost, had eerder van de helischool moeten weten denk ik. Eerst met een vrij laag toerental begonnen en zo steeds meer richting waar het nu is. Onlangs de flybar gewichtjes er af en het gevolg was dat ik er weer aan moest wennen, ook wel logisch want het maakt best verschil. De loopings werden een of andere rare flip :lol: maar dat gaat inmiddels beter. Door het hogere toerental hangt de heli in zekere zin stabieler in de lucht, wat minder windgevoelig, maar ook weer niet omdat ie gevoeliger stuurt. Ik ben verre van 3d vlieger maar vind nu toch een wat hogere headspeed wel fijner. Verder vond die site wel interessant en dacht deel het ff.

Het nut van een governor op een e-heli was me niet zo bekend, maar als je daarmee inderdaad nauwkeuriger kan regelen dan door de throttle op x% te zetten heb ik weer wat geleerd :)
Als jij nog 2650 accu's hebt liggen, en je doet er niks mee, heb ik daar mogelijk wel belang bij. PB me maar als je er vanaf wilt....

Groet, Bert
Ik wil wel eens langskomen op de helischool, lessen met de vario lijkt me ook mooi en kan vast nog een en ander leren :), maar dan neem ik ze mee zodat je ze eerst eens kan proberen.
 
Nee, dat idee is niet nieuw natuurlijk, immers de werking van een cp-heli. Of het toerental nu hoog of laag is, dat het constant is is wel van belang. Ik vlieg zelf pas een maand of 8 cp-heli, heeft best wat onderdelen gekost, had eerder van de helischool moeten weten denk ik. Eerst met een vrij laag toerental begonnen en zo steeds meer richting waar het nu is. Onlangs de flybar gewichtjes er af en het gevolg was dat ik er weer aan moest wennen, ook wel logisch want het maakt best verschil. De loopings werden een of andere rare flip :lol: maar dat gaat inmiddels beter. Door het hogere toerental hangt de heli in zekere zin stabieler in de lucht, wat minder windgevoelig, maar ook weer niet omdat ie gevoeliger stuurt. Ik ben verre van 3d vlieger maar vind nu toch een wat hogere headspeed wel fijner. Verder vond die site wel interessant en dacht deel het ff.

Het nut van een governor op een e-heli was me niet zo bekend, maar als je daarmee inderdaad nauwkeuriger kan regelen dan door de throttle op x% te zetten heb ik weer wat geleerd :)
Ik wil wel eens langskomen op de helischool, lessen met de vario lijkt me ook mooi en kan vast nog een en ander leren :), maar dan neem ik ze mee zodat je ze eerst eens kan proberen.

Je bent van harte welkom, maar als je al loopings e.d. vliegt, dan zeg ik je op voorhand, daar houden wij ons niet zo heel erg (= helemaal niet....) mee bezig. Veel meer met strak hooveren, hoe je omgaat met de grotere en zwaardere heli's (richting schaal dus) en electronicaloos FBL vliegen....

Groet, Bert
 
Als ik het verhaaltje zo lees denk ik dat je eerst eens moet gaan proberen om met een losse ontvanger accu te vliegen. De BEC van de regelaar zal de gevraagde stroom van de servo's en de andere electronica niet aan kunnen.
Die towerpro servo's kunnen nog al eens veel stroom trekken, vooral als je ze zwaar gaat belasten. En als die de rotorkop aan moeten sturen dan moeten die servo's wel erg hard werken met als gevolge dat ze nog meer stroom verbruiken en snel over de 1 ampere per servo gaan. De gemiddelde BEC van regelaars kan maar 3 ampere aan.​

Het zou maar zo kunnen dat je gelijk hebt....
Echter, ik vlieg met grotere brandstof heli's en als ik kijk wat die verbruiken aan ontvangerstroom, dan kom ik op gemiddelde waardes uit van bijvoorbeeld 2 A voor een dikke schaalheli van 12 kilo, vierblads rigid rotor, 4 x S9206 (10 kilo trekkracht) onder de tuimelschijf.
mijn gewone 10 cc lesheli's zitten ver onder die waarde (minder dan 1 A gemiddelde stroom) dus ik kan mij slecht voorstellen dat drie van die kleine analoge Towerpro's die ingebouwde BEC door de knieën dwingen.

Nogmaals, je kunt zo maar gelijk hebben hoor, maar ik kan het me zo slecht voorstellen, temeer omdat dezelfde regelaar in een T-rex met digitale servo's wél goed werkt (digitale servo's trekken meestal hogere piekstromen dan analoge....)

Toch, het is iets om te overwegen. Het nadeel is wel dat een extra ontvangeraccu ook weer extra gewicht meebrengt, en de KDS is al bepaald geen vedergewicht....

Groet, Bert
 
Het gaat hier immers over de pieken en niet het totale verbruik.

Is redelijk makkelijk te controleren koppel de motor los en stuur met alle servo's tegelijk. houd hierbij een vinger op de BEC chip op de regelaar. Als die warm wordt dan mag je het daar zoeken. Wel zorgen dat de servo's iets worden tegengehouden zodat ze moeten werken.
 
Het gaat hier immers over de pieken en niet het totale verbruik.

Is redelijk makkelijk te controleren koppel de motor los en stuur met alle servo's tegelijk. houd hierbij een vinger op de BEC chip op de regelaar. Als die warm wordt dan mag je het daar zoeken. Wel zorgen dat de servo's iets worden tegengehouden zodat ze moeten werken.

Probleem 1: die regelaar zit in krimpkous, dus waar vind ik de BEC-chip? (ik weet dat als je de krimpkous om een Align regelaar wegknipt, dat hij dn uit elkaar valt in losse print en losse koelplaat, dus het is sowieso geen goed idee om hem open te knippen)
Probleem 2: die hele regelaar werd tot nog toe bij het vliegen niet warmer dan een graad of 35~40, dus wat is te warm?

Buiten dat, het zijn analoge servo's, nogmaals, die "pieken" niet zo extreem als digitale servo's....

Het lijkt me makkelijker om even de boel op een aparte accu aan te sluiten en te kijken wat die servo's trekken, denk je niet?

Maar ik ga inderdaad wel even kijken wat ik hier kan vinden, en of ik hier een storing kan uitlokken.

Toch.... ik blijf het vreemd vinden, zo zwaar hoeven die servo's niet te werken, is mijn ervaring.... Zeker niet met de vliegstijl die ik hanteer, en het blijft in mijn achterhoofd knagen dat het meestal gebeurt NADAT ik een paar meter (niet veel, hooguit 2 meter) geklommen heb, en dan nog niet eens erg extreem....

Groet, Bert
 
Nou, nu breekt me toch een beetje de klomp: tijdens het testen (zonder rotorbladen, ingeschoven zenderantenne) bleek het mini-ontvangertje al gewoon enorm veel storing te vertonen als ik twee meter bij de heli weg liep en de motor liep. De storing treed dus waarschijnlijk niet op vanwege toenemende belasting tijdens pitch geven, maar door toenemende afstand vanwege het klimmen. Tot nog toe heb ik namelijk alleen maar tamelijk kort bij gevlogen. Een originele Futaba ontvanger deed het wel gewoon.
Ik ben bang, dat ik me gewoon heb laten foppen door een slechte ontvanger.
Waarom het ontvangertje het in de Walkera wél goed deed is mij nog steeds een raadsel, maar dat is van later zorg. Wel balen want de Futaba ontvanger is fors groter en vooral zwaarder dus hoe ik dat ding op dit kleine heli-tje moet kwijtraken is vraag twee.....

Iemand heeft hier al eens opgemerkt "probeer nou maar eens een andere ontvanger" en stom genoeg hadb ik dat genegeerd.... (tsja, wat was dat ook alweer met de combinatie eigenwijs en helivliegen????)

Uiteraard moet het zich allemaal nog bewijzen onder belasting, maar vooreerst lijken de verschijnselen die ik zojuist zag vrij sterk op wat ik tijdens het vliegen zag.

Zucht....

Groet, Bert

EDIT: vanwege ongeduld (ik weet het, slechte eigenschap) de heli zo goed en zo kwaad mogelijk rechtgetrokken, en een paar woodies van mijn Zoom 450 IC gemonteerd. Deze zijn per blad 30 mm langer, dus 60 mm grotere rotordoorsnee.
Verder niks aangepast, behalve de pitchcurve (naar een heel tamme heli, klimsnelheid ongeveer 2~3 m/sec) en een vrij laag toerental.
Niet alleen geen storing gehad de hele vlucht, maar met een vlieggewicht van 800 gram (zonder canopy, dat wel helaas) tot de laatste minuut gewoon pitch kunnen geven zonder dat er wat gebeurde. De governor hield het toerental prima constant, ook met een paar keer stoppen en weer opspinnen tussendoor (i.v.m. bladspoor afstellen). Ondanks het lage toerental geen enkel probleem met schommelen, de staart redelijk strak en zeker niet onrustig zoals met het vorige ontvangertje. Rotor stuurt heel mooi rustig en precies.
Ik moet nog kijken wat er nu in de accu gaat, maar ik zat onbelast na het vliegen op 3.7 V per cel, en de beveiliging van de regelaar greep tot het laatste moment niet in, ook niet bij klimmen.
M.a.w: zo langzamerhand genk ik dat de Align regelaar (inclusief de BEC) gewoon goed is, en dat ik me al die tijd heb laten foppen door de ontvanger. Voor mij alleen nog origineel Futaba, dat heb ik er wel van geleerd!

Ondertussen twee acculadingen weggevlogen zonder ook maar één storing, en ik haal ook met een goedkope 2100 mAh LiPo 10minuten, al ga ik dan wel over de veilige ontlading van 70% heen. Maar hier moet nog wel wat winst te halen zijn.
EDIT: het monteren van de Carbon bladen van diezelfde Zoom 450 IC, gaf reductie van energieverbruik (ofwel een winst in vliegtijd) van dik 10 %!!!!! Ofwel, wil je zuinig vliegen, ga dan naar een maatje grotere bladen (eventueel gearing aanpassen) en gebruik GOEDE carbon bladen, dit in tegenstelling tot wat die Amerikaan beweert.....

Er moet nog aan gefine-tuned worden, maar als instructie-heli lijkt het toch wel een heel prima ding te zijn.
 
Laatst bewerkt:
GefelicitTjeerd!

Dit lijkt goed nieuws te zijn Bert!
Dan zou ik maar niet tot verkoop van de lipo's overgaan... (afgezien van die 2 1500mAh lipo's: je hebt PB).
Overigens is 30% restcapaciteit de uiterste veilige bovengrens en 10% restcapaciteit de uiterst onveilige ondergrens!

Vandaar dat velen de 20% aanhouden, zonder echt de levensduur van een lipo aan te tasten! :cool: Doe ikzelf met zelfs de "oude" 3700mAh Fullymax 4s ook.
Heb in feite na nu ca. 50 cycli met beide 2e hands lipo's geen merkbaar verschil in capaciteit gemerkt als ik deze gulden middenweg aanhou.
Per cel zit ik dan op bijna 3,8V restspanning, vlak na elke vlucht gemeten.
De Logo 10 van mij gaat zo zn 130e vlucht maken :grin:.

Mvg, Tjeerd.
 
Het gekke van het geheel, is dat ons tweede indoor machientje (onafhankelijk van mij in elkaar gezet en afgesteld/ingevlogen, maar met exact dezelfde set-up, alleen dan een 40 MHz ontvanger) ook exact hetzelfde probleem vertoonde, en ook dat ontvangertje heeft het in een Walkera een seizoen lang goed gedaan.

Het lijkt er op dat de KDS om een of andere reden een behoorlijke "radio-ruis" (of zoiets...) veroorzaakt. Mogelijk vanuit de constructie, mogelijk vanuit de materiaalkeuze.....

Zijn er meer mensen die een vreemde ervaring met KDS hebben in dit opzicht?

Wees gerust, ik ben er absoluut niet op uit KDS af te kraken, integendeel, ik vind het een heel fijn vliegend machientje, super gewoon voor wat we er mee willen doen. Ik vraag het omdat ik nou eenmaal graag wil weten wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn, zodat ik mensen in de toekomst ook beter en gerichter kan informeren. Want wat ik allemaal aan adviezen hier en op het veld (goedbedoeld en afkomstig van ervaren mensen) heb gekregen over UBEC's, andere regelaars etc etc zou ik toch graag willen uitfilteren in waar/niet waar, wat is probleemoplossend en wat is symptoombestrijdend.

Iemand? Alle info is welkom

Groet, Bert
 
Ik zou het een beetje in het carbon zoeken...
Dat veroorzaakt door zijn licht geleidende eigenschappen nogal wat storing

En nu?
Flybar eraf en opnemen in de vereniging :rolleyes:?
 
Ik zou het een beetje in het carbon zoeken...
Dat veroorzaakt door zijn licht geleidende eigenschappen nogal wat storing

En nu?
Flybar eraf en opnemen in de vereniging :rolleyes:?

Gezien de prijs van de totale heli, en de prijs van het carbon chassis, vraag ik mij oprecht af of deze heli standaard met een carbon frame uitgerust is. Op de zaagsneden ziet het er ook niet echt zwart uit zoals ik van carbon gewend ben, eerder grijs/wit, zoals GFK.... Het komt ook wat erg flexibel over voor carbon.

Maar het zou best kunnen natuurlijk dat het wél carbon is.

Nee hoor, dit machientje vliegt prima zo, en die laten we ook nagenoeg ongewijzigd. Enige aanpassing die we doen, is het plaatsen van 350 mm woodies (EDIT: word Carbon, woodies gaf al 5% winst t.o.v. de standaard 320 mm GFK bladen, carbon geeft t.ov. woodies nóg eens 10% winst), daarmee vliegt het ding wel zo mooi strak en stabiel bij een relatief zeer laag toerental dat het echt een ideale instructie-heli word.
Verder een tien of elf tands rondsel om het motorkoppel wat terug te brengen en daarmee de vliegtijd wat te verlengen, en dan is het helemaal wat we voor ogen hebben voor indoor lessen.

Afgezien van het typisch aziatische "verende vlieggedrag" (een wat verende reactie van de romp op korte stuuruitslagen), vertoont het ding en bijna Vario-achtige rust in het vliegbeeld, en het ding laat zich met speels gemak uiterst precies manouvreren. Helemaal wat je wilt voor basic hoovertraining
 
Laatst bewerkt:
Om het geheel toch even af te ronden:

Conclusies:

1) de Align regelaar is gewoon GOED. Mischien niet perfect, maar hij voldoet, hij regelt goed en de BEC is ruim afdoende, ook bij digitale servo's en wat harder vliegwerk (ik doe geen uitspraak over hardcore 3D).
2) goedkope ontvangers zijn duidelijk een onzekere factor. Gebruik een ontvanger van hetzelfde merk als je zender, OF een ontvanger van een zeer goed merk zoals Schulze of ACT (geen reclame, gewoon ter indicatie), maar géén ontvangertje van drie tientjes. Die KUNNEN het goed doen, maar het is en blijft een gok.
3) alle vormen van extra electronica zoals UBEC zijn DUS symptoombestrijding: als je het nodig hebt, is er iets anders in je set-up niet goed, TENZIJ je zodanig extreem vliegt dat je de standaard BEC in je ESC op die manier door de knieën dwingt
4) blijkbaar veroorzaakt de ene heli méér "electronische ruis" dan de andere

En verder (maar dat heeft niks met "storing" te maken):

5) Om lang te vliegen, monteer een maat grotere bladen als standaard bij je heli geleverd. Bij voorkeur Carbon (in tegenstelling tot wat in dit: T-Rex 450 Hover Duration Experiment beweerd word) , maar als de standaard bladen carbon zijn, geeft één maat grotere houten bladen toch al winst, vanwege het betere rendement van een grotere rotordisc. Goede bladen herken je vooral aan glad afgewerkte bladtips en een SCHERPE achterrand. Ik gebruik bladen van de Protech Zoom 450, met 350 mm bladlengte
6) Reduceer het toerental tot dat toerental waarbij je heli net ophoud met schommelen, en lekker begint te sturen. Iedere onnodige omwenteling is verlies, maar het moet natuurlijk nog wel een beetje prettig vliegen.....
7) pas eventueel je gearing aan op de grotere rotormaat. Ik draai met Carbon bladen 11T, met hout zelfs 10T tegen een 150 tands hoofdtandwiel. De ESC word dan beduidend minder warm
8) gebruik een ESC met governor functie, zodat je niet aan het begin van de vlucht onnodig energie verspilt aan teveel toeren en aan het eind van de vlucht niet nét te weinig toeren overhoudt om lekker te sturen, maar gewoon de hele vlucht lang het juiste toerental hebt.

Op deze manier haal ik 10 minuten hoovertijd non stop, met een 3S LiPo van 2100 mAh, 15 C die dan ongeveer 70~75% ontladen is, met tot de laatste seconde ruim voldoende vermogen om de heli goed uit een lastige situatie te redden. En er is nog steeds plenty vermogen om gewoon lekker vlot rond te scheuren. 3D zal er echter vast niet mee gaan.....
Hopelijk heeft op deze manier een ander er ook nog wat aan.
Ik ben er in elk geval wél heel erg geholpen met alle kennis die ik dank zij de antwoorden opgedaan heb.
Heren, DANK!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Met KDS niet de C heb je in het midden van de heli ook een staties gebied, omdat hier de belt ook draait, inplaats van alleen achter zoals bij Trex.
Gebruik jij originele walkera ontvangers ?, ik heb gehoort dat elektronika uit Walkera nogal slecht is.
 
Back
Top