Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij deze een foto uit het verre verleden. Ja ook ik heb een HB1 gebouwd en gevlogen. Het toestel heb ik verkocht op de modelbouwbeurs TACU in Utrecht.
Het is mij niet bekent of de nieuwe eigenaar er nog mee vliegt.
De HB 1 een klassieke laagdekker een ontwerp van Cees Kaijim uit 1984, spanwijdte 1.80 meter met een 10 cc O.S. Max 2 takt motor,uit de voormalig Hobby-Bulletin volledig houtbouw dus echt bouwen, de tekening en bouwbeschrijving was te bestellen bij uitgeverij de Muiderkring in Bussum.
Ziet er goed uit Arnold. nu het weer nog
De landing daar hebben we het maar even niet over hahaa.
Zelf vermoed ik dat de snelheid te laag was waardoor hij ineens over de vleugel omsloeg.
QUOTE]
Hoi Marcel,
Proficiat met de maiden.
Altijd weer leuk als je met succes een zelfgebouwde kist de lucht in stuurt.
Dat wegvallen is een van de weinige minpuntjes van dit toestel.
Als je een kist hebt die makkelijk vliegt, dan heb je al snel de neiging om ook heel langzaam, (gas dicht en in glijvlucht) te landen. Je verliest veel van je lift en een kleine correctie is soms net iets te veel. Daar is dit toestel (mede door het vleugelprofiel) iets gevoeliger voor. Maar verder.....:
Op wat gas binnen "vliegen" want als de kist eenmaal de grond raakt dan is de snelheid er gauw genoeg uit.
Ik heb inmiddels al verschillende vluchten met de HB-1 special gemaakt.
Ik noem hem voortaan maar HB-2 special want hij lijkt niet meer zoveel op een HB-1.
Heerlijk, die brede vleugel. Ook het vliegbeeld is mooi door de aangepaste stabilo en kielvlak.
Overigens is het best een goed idee om op een standaard HB-1 een breder vleugel te monteren omdat alles hetzelfde blijft qua profiel en instelhoek op de romp. Leuk om eens uit te proberen.
Omdat de motor 3 cm naar voren is geplaats door de verlenging van de neus scheelt dat een flink stuk lood voorin.
Nu nog en mooi motorkapje maken.
Ik heb de motor ongeveer 60 graden gedraaid. Dit voorkomt dat er veel olie op de vleugel komt en het starten gaat ook beter.
yes:Ik blijf een fan van brandstof hoor
)
![]()
Voor de liefhebbers; ik heb een aangepaste tekening van de HB-2 special.
Succ6
@marcel73:
Wat voor motor-accu-prop gebruik je?
Jullie hebben me echt geinspireerd nu, na 25 jaar eindelijk aan de bouw te beginnen!
Florian