HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

HB-2 "special''

Eerder in dit draadje vroeg iemand hoe gaat deze versie van de HB-1 nu heten??
Ik maak ervan HB-2 special. Bij deze dus de nieuwe naam.



Ook nog wat gedaan deze week. De vleugel is klaar. 1425 gram vliegklaar.
Verder de buisjes voor de besturing ingebouwd.
 
De HB 1 van Hobby Bulletin.

Bij deze een foto uit het verre verleden. Ja ook ik heb een HB1 gebouwd en gevlogen. Het toestel heb ik verkocht op de modelbouwbeurs TACU in Utrecht.
Het is mij niet bekent of de nieuwe eigenaar er nog mee vliegt.



De HB 1 een klassieke laagdekker een ontwerp van Cees Kaijim uit 1984, spanwijdte 1.80 meter met een 10 cc O.S. Max 2 takt motor,uit de voormalig Hobby-Bulletin volledig houtbouw dus echt bouwen, de tekening en bouwbeschrijving was te bestellen bij uitgeverij de Muiderkring in Bussum.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze een foto uit het verre verleden. Ja ook ik heb een HB1 gebouwd en gevlogen. Het toestel heb ik verkocht op de modelbouwbeurs TACU in Utrecht.
Het is mij niet bekent of de nieuwe eigenaar er nog mee vliegt.



De HB 1 een klassieke laagdekker een ontwerp van Cees Kaijim uit 1984, spanwijdte 1.80 meter met een 10 cc O.S. Max 2 takt motor,uit de voormalig Hobby-Bulletin volledig houtbouw dus echt bouwen, de tekening en bouwbeschrijving was te bestellen bij uitgeverij de Muiderkring in Bussum.

Leuk al die reacties. Het is toch een kistje dat nostalgische gevoelens oproept bij menig modelpiloot.

De tekening en bouwbeschrijving was te bestellen bij uitgeverij de Muiderkring in Bussum. Ik heb ze hier liggen. Ook de special versie met de symetrische vleugel, een cockpitje en de aanpassingen aan het richting en hoogte roer.

Heb je de kriebels om ook te gaan bouywen?? Even PBtje en we regelen het wel.
 
Laatst bewerkt:
Idd leuk dat het langzaam weer een beetje gaat leven. Werd ook tijd hahaha want het blijft gewoon een leuk toestel.
Moet zeggen heb er ook de uurtjes die ik eraan gewerkt heb ook met heel veel plezier aangewerkt. Je komt niks bezonders tegen waardoor je in de problemen komt.

Dus zou zeggen deze zeer zeker gaan bouwen als je nu nog twijfeld.
 
HB-2 "special''

Inmiddels alles gefolied en de besturing is ingebouwd.

Het total gewicht komt nu op 3720 gram vliegklaar gewicht.

Het vleugeloppervlak is 57,5 vierkante dm2. De vleugelbelasting komt dan uit op 64,8 gr/dm2

Ook het zwaartepunt ligt precies goed op 1/3 van de voorlijst.







De maiden is dus dicht bij.:D
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Arnold. nu het weer nog

Ja Marcel, het weer voor de komende dagen is bagger. Ons veld ligt in een bosgebied en helaas heb je nu een 4x4 nodig om er te komen. Als het een paar dagen droog is dan gaat het wel weer.

Maar het kapje moet nog passend gemaakt worden.
Hoe staat het jouw HB-1 electro??
 
Op dit moment staat ze er nog zo bij
2vb0v1x.jpg


Tussen door ben ik nu even snel een pylon racertje aan het bouwen.
rapster-400-a-4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag was het dan uiteindelijk zover. na een paar maandjes stil te hebben gestaan op de hobby kamer was er dan toch de maiden flight.

Over het vlieg gedrag kan ik alleen maar vol lof zijn.
Hij gleed echt heerlijk door de lucht en stabiel.

De landing daar hebben we het maar even niet over hahaa.
Zelf vermoed ik dat de snelheid te laag was waardoor hij ineens over de vleugel omsloeg.

Schade:
Afgebroken vleugelbesvestiging en motor schot los.
Al met al valt de schade gelukkig reuze mee.
Goed half uurtje reparatie werk.

Wat moet er aan veranderd worden.

Het landingsgestel moet ik vervangen voor een groter aangezien ik nu met de romp een paar cm van de grond af ben.

Tot slot een klein filmpje geschoten tijdens de vlucht met een gsm.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Proficiat

De landing daar hebben we het maar even niet over hahaa.
Zelf vermoed ik dat de snelheid te laag was waardoor hij ineens over de vleugel omsloeg.
QUOTE]

Hoi Marcel,

Proficiat met de maiden.
Altijd weer leuk als je met succes een zelfgebouwde kist de lucht in stuurt.

Dat wegvallen is een van de weinige minpuntjes van dit toestel.
Als je een kist hebt die makkelijk vliegt, dan heb je al snel de neiging om ook heel langzaam, (gas dicht en in glijvlucht) te landen. Je verliest veel van je lift en een kleine correctie is soms net iets te veel. Daar is dit toestel (mede door het vleugelprofiel) iets gevoeliger voor. Maar verder.....::D
Op wat gas binnen "vliegen" want als de kist eenmaal de grond raakt dan is de snelheid er gauw genoeg uit.

Ik heb inmiddels al verschillende vluchten met de HB-1 special gemaakt.
Ik noem hem voortaan maar HB-2 special want hij lijkt niet meer zoveel op een HB-1.
Heerlijk, die brede vleugel. Ook het vliegbeeld is mooi door de aangepaste stabilo en kielvlak.
Overigens is het best een goed idee om op een standaard HB-1 een breder vleugel te monteren omdat alles hetzelfde blijft qua profiel en instelhoek op de romp. Leuk om eens uit te proberen.
Omdat de motor 3 cm naar voren is geplaats door de verlenging van de neus scheelt dat een flink stuk lood voorin.
Nu nog en mooi motorkapje maken.

Ik heb de motor ongeveer 60 graden gedraaid. Dit voorkomt dat er veel olie op de vleugel komt en het starten gaat ook beter.

(:yes:Ik blijf een fan van brandstof hoor:yes:)

full


Voor de liefhebbers; ik heb een aangepaste tekening van de HB-2 special.

Succ6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De HB1 van mij met een Saito 12 cc vliegt als een droom, ik heb de motor bijna horizontaal liggen zodat de uitlaat mooi onder lang de romp zit dit geeft bijna geen vettigheid aan het vliegtuig.
 
Morgen zondag staat de HB1 van mij op het vliegveld in Nistelrode bij
de jaarlijkse fly-in.
iedereen is welkom behalve turbine kisten i.v.m. brandgevaar in de
bossen bij het veld.
 
Hallo!

Mijn eerste Post in dit forum, dus allereerst maar een hallo aan iedereen hier!

die goede ouwe HB-1.. destijds als 15-jarige de tekening besteld bij de muiderkring, dan 10 jaar later piepschuim vleugelkernen via een vriend laten snijden + een aantal verhuizingen en de laatste jaren heel veel helivliegen, ben ik via google op deze draad gekomen..

Jullie hebben me echt geinspireerd nu, na 25 jaar eindelijk aan de bouw te beginnen!

Zoals gebruikelijk bij mij zal het wel een jaartje duren voor die klaar is, maar het hout wat ik toen gekocht heb , ga ik nu echt omzetten in mijn eerste HB-1!

Wat denken jullie van de Saito Fg-14 als motorisering ? In de 80-er jaren had een vliegkollega een FS-90 gemonteerd nadat de FS-60 toch te weinig vermogen had.. die FS-90 trok zijn HB-1 naar mijn herinnering eindeloos vertikaal, dus zal ik met die FG-14 wel goed zitten qua vermogen. Dat gesmeer met Gloeiplugbrandstof heb ik achter me, mijn Helis zijn allemaal elektrisch, en de grotere versie voor ZG38 vind ik toch weer net iets te groot. Nouja, in afstanden van een paar maanden post ik hier mijn vooruitgang. Eerst maar beginnen aan de vleugel in ribbenbouw, dat is een gouden tip uit dit Forum!

Groeten,

Florian
 
Jullie hebben me echt geinspireerd nu, na 25 jaar eindelijk aan de bouw te beginnen!

Florian

Hoi Florian,

Welkom op het Forum.
Pasop want op het Forum "zitten" daar gaat soms meer tijd in zitten dan het bouwen zelf :rolling:

Leuk dat je begint aan dit legendarisch kistje.
Momenteel heb ik de HB-2 "special" waar ik mee vlieg en dat vliegt geweldig net zoals de HB-1.

De lange winteravonden komen er weer aan, dus een heerlijke tijd om te bouwen.


Hou ons op de hoogte.

Groeten Arnold Remkes
 
Hallo Florian

Goede zaak dat de HB1 er komt!
Ik heb de Lazy Ace gebouwd, de dubbeldekker "vader" van de HB1.
(romp is vrijwel identiek, maar dan dus met 2 vleugels!)
Over die motor gesproken, op de Lazy Ace zit een Saito 100.
Ben ik heel tevreden mee.

Voor mijn volgende project zat ik te denken aan een Saito FG20, maar ik was niet 100% zeker of deze voldoend vermogen voor mijn project had.
Ik dus naar Waalwijk getogen.
Het advies van Dennis was: zou ik niet doen!
De Saito FG motoren zijn in feite methanol motoren met ontsteking.
De smering van het carter (drijfstang en krukas) gebeurd dus door olie die langs de zuiger lekt.
Ze moeten dus vrij vet gesmeerd worden en je houd het probleem dat je de kist na het vliegen schoon moet maken.
Dit in tegenstelling tot 2 takt benziene motoren met omkeerspoeling, hier gaat het mengsel via het carter en dan is er veel minder olie nodig.

De voordelen van de Saito FG zijn wel:
1) Goedkopere brandstof
2) Aanzienlijk lager verbruik. (dus kleinere tank)

De nadelen zijn daarentegen:
1) Duurder in aanschaf.
2) Extra accu nodig.
3) Extra gewicht (maar dat wordt opgevangen door de kleinere tank).
4) Meer onderdelen is meer kans op storing.

Alleen bij heel veel vlieguren gaat het financieel aantrekkelijk worden.
Voor mij was de keus dat ik een gebruikte Saito 180 gekocht heb.
(Is wel wat overpowered in mijn geval, maar gewicht en afmetingen zijn bijna gelijk aan de Saito 150)

Succes verder!
Willem
 
Hallo Allemaal!

Bedankt voor het welkom, en de tips voor de motor.. Die FG zal dan inderdaad ook wel de zaak versmeren, had ik zo nog niet aan gedacht.. Maar het blijft een interessant motortje en lekker geen gesleep met startkisten..

Helemaal mooi in stijl is de Saito 90 of 100 Boxer, maar die zijn toch wel weer erg aan de zware kant.. Nouja, ik graas Ebay hier in Duitsland maar eens af met wat regelmaat, de Vleugelbouw geeft me genoeg bedenktijd ;-)

Een beetje offtopic, maar daar ik hier onder de "oude hazen" ben: Ik heb ook nog een tekening van een AB-D2 liggen, een dubbeldekker uit de HB, stammend uit 1982. Heeft iemand toevallig nog die HB of HB´s liggen waarin dat model voorgesteld werd ? Dat zal zo voorjaar 82 geweest moeten zijn.

Groetjes,

Florian
 
Back
Top