Fanjet 600

Nou, het beeld wordt iets duidelijker.

Ramoser kan leveren
- de naaf (plm. € 20)
- opboren naaf (plm. € 10)
- 5 bladen (plm. € 2 elk)
- afdraaien (€ 8 elk)

Ik kom uit op plm. € 80! :shock:

(Komen vast ook nog verzendkosten overheen :mad: )

Wat zou JIJ doen? :confused:

Overigens, hoe gaat dat eigenlijk, afdraaien van een propellor(blad)?


jan.
 
- opboren naaf (plm. € 10)
Waarom? De AXI 2814/10 heeft een 4 mm as, en zelfs de kleinste naaf (Type 6A) is leverbaar met die boring. varioPROP

Bladen inkorten en afdraaien zou ik zelf proberen (maar ik heb het nog nooit gedaan ;)). In het ergste geval verpruts je het en moet je ze alsnog door Ramoser laten doen, en kost het je nog een tientje extra voor de 5 nieuwe bladen.
Dus: € 30 met het risico op € 80, maar een hoge :cool:ness factor :D
(Aan de andere kant: ik neem aan dat Ramoser ze ook balanceert, en dat kon wel eens lastig zijn met een 5-blad)

Max.
 
Laatst bewerkt:
Ramoser mailde:

1x 5-Blatt-Einstellnabe, Größe 8B,
z.B. für 6.0mm Wellendurchmesser Art-Nr.: 5608

5x 7.9"- Rotorblatt, Größe 8B,
für 200mm Propdurchmesser und
für max. 14000 1/min Art-Nr.: 200-8

1x Abdrehen der Blätter auf einen Durchmesser von ca. 149mm
zu einem Preis von 8.- Euro pro Luftschraube

1x Abdrehen der Nabe auf eine Bauhöhe von ca. 17mm für die
M6 Gewindewelle zu einem Preis von 10.- Euro pro Nabe.


Ik kan het ook niet helemaal duiden . . . :confused:

Nabe kost overigens €29. Komt dus op € 90 samen.

(Iets in mij zegt mij dat we het inclusief verzendkosten niet onder de €100 houden . . . )


jan.
 
Ik snap het nu. De AXI wordt gemonteerd met het vaste deel naar voren(in de vliegrichting) en de rotor naar achteren. De propeller moet dus met het hulpstuk op de rotor gemonteerd worden, en dat heeft een 6 mm schroefdraad waar de naaf op moet (zie schets). De totale lengte daarvan is 24 mm, zodat de naaf tot 17 mm afgedraaid moet worden om de moer er nog op te kunnen draaien. En je bent gebonden aan de 8B naaf.
Jammer, maar misschien moet je naar een alternatieve motor, waarvan de as doorgeschoven kan worden, zodat je de 6A naaf kunt gebruiken.

axi2814rms.gif


Max.
 
Zo, zijn we weer.

Sadder and wiser . . .

Dit is de 3-view waarop ik me gebaseerd heb.

full



We zijn hier op schaal-forum, dus dan gaan we het ook netjes maken. :p

Ik meten en meten aan de rompdoorsneden . . .

full


Veel interpoleren en ander rekenwerk, want de doorsneden zijn natuurlijk niet genomen van de plaatsen
waar ik de spanten wil plaatsen . . . :(

Maar toch, mooie spantjes, gaat helemaal goed komen!

full



Wie ziet het lijk al drijven???

De maten van de spantjes (de maximale breedte en de breedte, daar waar de cockpitkap op de romp komt) ter controle maar eens uitgezet op de juiste afstanden: klopt gene ene moer van! :mad:

full


Zou een romp met een paar hele rare bochten geworden zijn! :shock:

Dus, wijze les: vertrouw geen enkele 3-view; baseer je voor de maten (hoogte en breedte) van de spanten op de tekening van de romp zelf; niet op de rompdoorsneden!

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten . . .

Wordt vervolgd.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Jan,
leuk om te zien dat je zelf zo aan de slag gaat!
Veel succes met meten en passen.

p.s. als je zo'n dikke geprinte lijn hebt, welke kant meet je dan ;-)
 
p.s. als je zo'n dikke geprinte lijn hebt, welke kant meet je dan

Goeie, maar eenvoudig te beantwoorden vraag; als je een dergelijke 3-view plm. 600% opblaast, krijg je lijnen van 2 mm . . .

Ik neem altijd het midden! :p

(Hoe is het met je B-17?)


jan.
 
Overigens, Max z heeft aangeboden om het voorste deel van de romp (waar ik zo mee zat te kloten) als proef-object in een nieuw aangeschaft CAD-pakket te zetten. :o

Dat wacht ik even af, hoef ik niet weer opnieuw spantjes te tekenen :p (wat ik overigens
met liefde doe :yes:).

Binnenkort maar eens met bv. het stabilo beginnen! :D


jan.
 
Op verzoek van Jan, hier het resultaat van mijn noeste arbeid. Het resultaat is ook dat het programma niet erg bevalt voor wat betreft 3D werk. Maar goed, het doel was de vorm van de spantjes te bepalen en dat is gelukt.
fantrainer.jpg


Max.
 
Voor wie denkt dat er niks meer gebeurt: niets is minder waar; een kleine update.

Ik zit nou al een hele tijd naar dat kielvlak plus richtingroer te kijken.

full


full


Daar gebeuren rare dingen, het lijkt wel alsof het daar een beetje bol loopt . . . :confused:

De tekening zegt: profiel is NACA 0009.

Dat zal aan de bovenkant, waar het stabilo er op ligt, kloppen, maar tot waar is het NACA 0009?

Ergens naar beneden toe moet het kielvlak veel dunner worden, anders wordt de voorzijde van het richtingroer veel dikker dan de verticale staartboom (als u mij nog volgt . . .).

Maar de koorde wordt ook steeds groter! :confused:

Kortom, puzzel. :yes:

Het zal wel net als bij Maggi worden: een beetje schaal, en een beetje van jezelf . . .

Gelukkig helpt Profili om heeeeeeeeel veel verschillende koordes en diktes te tekenen. :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Cnn
Nee, het gaat niet zo hard hier . . . :nooo:

Willenborg wist wat hij deed toe 'ie besloot om kielvlak en staartboom als één vlakke plaat te bouwen . . . :yes:

Kort geleden van Max het begrip 'constructability geleerd.

(Ook nog nooit van gehoord? Zie Constructability - Wikipedia, the free encyclopedia :teacher: )

Ik had dit op de plank staan, maar dat wordt 'm niet . . . :nooo:

full


De idee is nu om een helling te maken voor staartboom plus kielvlak samen: stabiel, vlak, recht, kortom: 'constructable'.

Zou wel makkelijk zijn als dan ook vorm en omvang van de duct bekend zouden zijn, maar nee hoor . . . :nooo:

Nog steeds niet iemand gevonden die de mal voor de duct voor mij wil draaien . . . :nooo:

Wordt vervolgd. :mad:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb eindelijk iemand gevonden, en daar gaan we dit blok in de draaibank zetten . . .

full


"U vraagt, wij draaien." :p

;)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal de man die wil draaien berichten dat ik binnenkort toch echt bij hem ga langskomen!

En ondertussen ook weer aan de spantjes getekend. :p

De definitieve serie, mag ik hopen . . . :o

We zijn bij nr. 5 van de 7 . . . :D


jan.
 
Spantjes, cq. de bouwwijze die ik in gedachten had: wordt niks zo . . . :nooo:

Ik ben hier laatst een mooi voorbeeld tegengekomen van iemand die in een soort van bak werkte: alle spantjes aan horizontale dragers, dan ontstaat een soort van helling. :p

Wie/wat was dat maar weer? :confused:

Volgens mij moet ik het in die hoek zoeken . . .


jan.
 
Ik weet niet of je hem bedoeld, maar volgens mij zijn de staartbomen van de mooie grote Fokker G1 hier op dit forum in een "bak" gebouwd.

EDIT: Ik heb even voor je gezocht en het topic gevonden, alleen staan er op de plaats van de foto`s rode kruisjes :(:


hoi,

ik ben nu begonnen met het opbouwen van de eerste romp
ik heb me een kist gemaakt waarin ik de romp op ga opbouwen






het voorste deel van de romp is nu zover klaar
de bovenkant van de kist is de c.l. /nul lijn van de romp ,ik ga nu alle spanten op de juiste plaats met de cl. op de bovenkant van de kist plaatsen, dan de langs liggers aanbrengen (en nu maar hopen dat alles mooi recht en strak wordt:eek::eek:)
daarna de bovenste helft van de beplanking ,wanneer dit gedaan is zal de romp wel stijf genoeg zijn voor de afwerking

zal wel foto's plaatsen van de vorderingen

gr. jacques

Zoek eens op google afbeeldingen op "fuselage jig" en je komt aardig wat voorbeelden tegen.

Succes met het ontwerp en de bouw,
Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt:
Tja, kan inderdaad best zijn dat ik die bedoel, maar jammer dat er geen plaatjes meer zijn . . .

Belangrijkste vraag: hoe bevestig/monteer je de spantjes zodanig dat je ze later ook nog weer (makkelijk) los kunt krijgen . . .


jan.
 
Back
Top