Drifter XL electro

Op het Nederlandse elektroforum is te zien dat Barry z´n Bandit afgebouwd en test klaar is :D Heb alleen nog geen berichten gezien dat hij ookal gevaren heeft.. Ben erg benieuwd!
 
Ik had al via pbtje gehoord dat de maiden niet helemaal als gepland was gelopen. moet nu dus blijkbaar ook lood in de bandit. Maar ik zit nog te wachten op beter nieuws van barry
 
Kleine update,

De motoren zijn binnen! 2 maal een scorpion 4035 hk 800, en volgens mij zit de helft van de prijs in de verpakking bij de motoren van scorpion :p

full


full


Aan de verpakking zal het dus niet liggen; mooie metalen kistjes waar de motor in het schuim inzit.

Iets wat me wel meteen opviel is dat ze verrassend klein zijn, Ik heb een 3.3pk buitenboord motor voor een rubberboot en als ik me dan indenk dat deze bijna het dubbele aan vermogen leveren, geen idee hoe ze dat doen :confused:

Ze liggen er ook een beetje verloren bij in de drifter:

full



En ik heb ook nog zitten rekenen: Het COG ( center of gravity ) ligt bij de aft limit op 36 cm van de spiegel ( van de drijvers ) en bij 43 wordt het front limit gevonden.
Ik ga mikken op de aft limit dan kan ik door het verschuiven van de lipo's bij test varen het ideale zwaartepunt vinden. Met 4 kilo aan lipo's moet dat geen probleem zijn denk ik ;)

Grt Romke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergis je niet in de Scorpion motoren, zien er klein uit maar de kracht die eruit komt is meer dan voldoende.
Ik heb een enkele 4025/740 zitten in een mono van 1.2m en 7kg zwaar. Het enige probleem is de boot op het water houden :mrgreen:
Ivo
 
Ik ben heel benieuwd naar de performance van deze motoren, lijkt me toch een mooi gezicht om een boot van 1,5 meter met een paar kilometer boven de 100 voorbij te zien komen.

Ik had nog een vraagje, is het nodig om de motoren op een bepaalde hoogte te monteren? Ik weet niet precies hoe diep de drifter in het water gaat liggen maar ik was bang dat als de buizen van de flex assen te laag in de boot uitkomen het water simpelweg naar binnen stroomt.
 
Met die struts,komt er amper-of geen water in je boot.En genoeg vet gebruiken hé.Motoren zo laag mogelijk plaatsen.

Met de Bandit XL heb ik al eens proberen te varen,met props van propshop,zo uit het zakje gemonteerd.Dat resulteerde in veel cavitatie & een boot die amper in plané wilde komen.
En als hij dan los kwam,zat ik met een reikwijdte probleem.Dus gestopt met het zaakje.
Zender,enz.....Heb binnengedaan voor volledig nazicht;Wil echt niet dat deze boot ergens tegenop gaat.De props zijn inmiddels scherp gemaakt & gebalanceerd.

En BELANGRIJK!!!!
Er word gezegd van ongeveer 1mm speling te laten voor het samentrekken van de flexassen.Had ik gedaan,maar dat resulteerde direct in blokkerende motoren!!!!Het koppel & power van deze motoren is enorm.
Heb nu een 3mm speling gelaten.

En nu wachten tot de zender terug is.............En dan laat ik meteen iets weten......

En ja,Ivo zijn reusachtige mono is amper op het water te houden.Heb deze al meermaals aan het werk gezien.
 
motoren zo laag mogelijk dus. Dan heb ik nog een vraagje: zou ik deze motor mounts kunnen gebruiken? het past wel maar zijn ze sterk genoeg ? ik zou ze eventueel kunnen verstevigingen met carbon. Ik wou deze gebruiken vanwege de waterkoeling die erin zit.

Hoe groot zijn de flexassen die je in de bandit gebruikt en hoe lang zijn deze? waarschijnlijk staat de hoeveelheid die de assen samentrekken wel in verband met de lengte en de dikte ervan? Ik ga ze zelf een stuk inkorten om de motoren wat verder achterin te krijgen zodat ik geen problemen krijg met m'n zwaartepunt.
Ik mag als ik jou ervaring zo hoor wel gaan oppassen, jij had toch de 4025's in de bandit zitten?

Dan nog 1 dingetje? hoe weet je dat je props caviteren? speciaal geluid ofzo?

Groeten Romke
 
Neeje,motormounts zel maken van 3-4mm carbonplaat....Dat kan je zelf maken van afval carbonweefsel.

Tja,vroeger zaten er dikke Lehners in , en die hebben niet het koppel van zo'n outrunner , maar ik zou het niet weten,korter beter??De motormounts zaten erin & ik heb deze aangepast zodat de Scorpions erin kunnen.

Caviteren .........Props draaien , maar de boot komt niet vooruit.
 
Neeje,motormounts zel maken van 3-4mm carbonplaat....Dat kan je zelf maken van afval carbonweefsel.
ja wou ik eerst doen, maar dan heb ik geen koeling op de mounts.....

touwens, hoe krijg je weefsel in plaat vorm ? je kan het toch moeilijk met epoxy ergens op leggen? dan zit de hele boel vast lijkt me
 
Laatst bewerkt:
Glasplaat,losmiddel erop,epoxy,mat erop,epoxy,mat erop,epoxy,enz.......
Dan terug een glasplaat erop & een autoaccu erop......
Moeilijk héy??
En na 2 dagen de glazen platen scheiden & laten uitharden.
 
En dan bind die laag folie met de epoxy? dus dan moet het absoluut strak omdat je anders kreukels ziet?

Nu ben ik over een ding nog niet wijzer, gaan die motor beugel die ik gelinkt had het nu wel of niet houden? of zijn er andere koelingen welke op een mount gemonteerd worden te koop?
Ik zou de motor graag van waterkoeling voorzien voor zover dat mogelijk is. Ik heb alleen geen idee hoe of waarmee buiten de gelinkte mount om. Iemand een idee?

Groeten, Romke
 
Bakpapier werkt ook perfect! Geen last van geklier met kreukels of lossingswax. Snel, eenvoudig en het werkt. Let wel dat je met lossingswax een glimmend oppervlak krijgt en met bakpapier een mat oppervlak. Nu is dat zo opgelost met wat lak of epoxy, maar het is dat je het weet :)
 
En dan bind die laag folie met de epoxy? dus dan moet het absoluut strak omdat je anders kreukels ziet?

Nu ben ik over een ding nog niet wijzer, gaan die motor beugel die ik gelinkt had het nu wel of niet houden? of zijn er andere koelingen welke op een mount gemonteerd worden te koop?
Ik zou de motor graag van waterkoeling voorzien voor zover dat mogelijk is. Ik heb alleen geen idee hoe of waarmee buiten de gelinkte mount om. Iemand een idee?

Groeten, Romke

Hallo Romke,

Nee, de vershoudfolie hecht juist niet aan de epoxy, vandaar dat ik ook schreef een strákke laag, want anders zie je de kreukels terug in je oppervlak na uitharding...

Een waterkoeling voor een buiteloper kun je kopen, zoals in je link, óf zelf maken zoals deze in mijn ARPRO:
full


Deze zit aan een motorspant gebout, maar je kunt de koeling ook het motorspant laten zijn, als je de vorm van het aluminium plaatje aanpast aan die van de sponson.

Bij een groter plaatje zou je het simpele waterkoelkanaal aan de bovenzijde ook kunnen vervangen door een U-vorm, die onder het gat voor de motoras doorloopt, met de openingen naar boven, zodat je beter uitkomt met je slangaansluitingen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke bedankt voor de info, dat scheelt weer een heleboel geld aan carbon platen kopen. kan ik ze mooi zelf maken.

Ik wil de drifter wel een beetje mooi opbouwen dus dan koop ik er liever eentje ( mijn eigen bouwsel ziet er waarschijnlijk niet zo gelikt uit ;) )

Maar wat denken jullie van de kracht die een dergelijke mount aankan? hij is denk ik meestal gebruikt voor 540 inrunners, die gaan meestal tot 2000 watt, ik ga er 4200 watt op loslaten en van wat ik heb begrepen een heleboel koppel.

Groeten Romke
 
Prima dan bouw ik die mount van astec mooi in, zal hem mooi verstevigen met 3mm carbon dan gaat ie geen kant meer uit.
 
Back
Top