Zuiderzeebotter 1:20

Dank Jinny voor je steun. Misschien maak ik het geheel van spanten, banden en poten wel wat aan de zware kant, maar dat is mijn gebrek. Ik hou van overhouden en als ik te krap zaag dan heb ik niet veel ruimte meer om aan te passen, schuren etc. Ik neem wel de maten over van de tekeningen maar rond makkelijk wat naar boven af. Dat is mijn aard zeg maar. Zo’n botter is best een stoer schip en mag er van mij dan ook best robuust uit zien. Dank voor je verhaal.

Weer bezig aan het scheepje. De eerste kimdelen zitten eraan. Best een lastig klusje. Ik heb er wel een paar over moeten maken. Ook lastig vast te zetten want je kunt geen klem kwijt. Maar goed ze zitten eraan en nu de laatste poten en banden in het achterste gedeelte. Alles loopt schuin en rond dus veel meten zagen schuren en nog een passen en meten. Er komt nog een vloer overheen dus veel zie je er niet meer van althans van de achterste banden.
56518A81-15DA-486E-B308-C2B93A7988A6.jpeg

Het maken van het kooibeschot is aan de beurt. Best een leuk werkje na al dat grove geweld van spanten, banden en poten. Heb het even dryfit neergezet. Moet nog verder afgewerkt en geschilderd worden, maar voorlopig nog niet geplaatst. Ik kon er nu goed bij om de vorm aan de buitenkant af te tekenen en als straks de huidplanken er op zitten is dat veel lastiger. De deurtjes krijgen nog scharniertjes en moet nog wat kastwerk achter komen. Dat is van later zorg.
CF4937A9-9B51-48E4-94DB-03469594132B.jpeg
58719A9F-9746-4093-9884-B8BAB97CA82E.jpeg

Het maken van het kooibeschot is aan de beurt. Best een leuk werkje na al dat grove geweld van spanten, banden en poten. Heb het even dryfit neergezet. Moet nog verder afgewerkt en geschilderd worden, maar voorlopig nog niet geplaatst. Ik kon er nu goed bij om de vorm aan de buitenkant af te tekenen en als straks de huidplanken er op zitten is dat veel lastiger. De deurtjes krijgen nog scharniertjes en moet nog wat kastwerk achter komen. Dat is van later zorg.
Bekijk bijlage 469881 Bekijk bijlage 469882
Strak gezicht zo Jan!

Alweer een tijdje niet op de werf kunnen zijn. Oorzaak lappenmand. En gelijk moet je weer zoeken naar je verslag. Ben begonnen aan het hoofdstuk huidplanken. Voorwaar geen sinecure en naar mijn idee een van de lastigste onderdelen van het maken van dit scheepje. Huidplanken zo’n kleine 3mm dik en 35 mm breed. Er blijft niet meer over dan een kleine 20mm maar je hebt die breedte nodig want er moet flink gezaagd worden om het passend te krijgen. Ik begin met een malletje te maken van stevig aquarelpapier. Die leg ik tegen het deel dat vastzit en probeer zoveel mogelijk de ronding en ook de draaiing van het hout te volgen. Vervolgens de mal overnemen op de huidplanken en dan het model erin zagen. Voorts met de verbrander de huidplanken in model plooien en passen op het schip. Het is passen en schuren en passen en schuren net zolang dat het mooi aansluit. Zet je vervolgens de lijmklemmen erop dan zie je weer kieren ontstaan en begin je weer opnieuw te schuren. Uiteindelijk is ie dan goed genoeg om vast te lijmen. Dan ben je intussen wel wat uurtjes verder, maar het is hobby dus dat mag. Ik heb geen foto’s gemaakt van het proces, zal ik de volgende keer doen mochten jullie daar belangstelling voor hebben. Het resultaat van de eerste twee huidplanken kun je hier op de foto’ zien.

6080B1FD-D6C6-4CAD-B957-82A7AF4E80DE.jpeg
29F0AB5D-427C-4058-97D1-FC8B78F52919.jpeg

Laat maar komen, die gedetailleerde en gedocumenteerde beschrijving van het beplankingsproces. :thumbsup:
En dat mag van mij ook hoor Jan, dat is altijd weer leerzaam en leuk om te zien :worship:
Ook goed om te lezen dat je weer uit de lappenmand bent, nu kunnen we weer verder genieten van je up- dates ;)

Laatst bewerkt:
Ziet er wel héél strak uit! Complimenten. Erg leuk om dit te volgen.

naar dat je in de lappenmand bent geweest en mooi dat je weer terug bent! Hoop dat alles beter met je gaat.

Back