Zuiderzeebotter 1:20

Berghout schilderen is ook natuurlijk je eigen smaak. Van mijn botter is het berghout niet zwart en achteraf vind ik dat toch wel jammer.

mooi schip maak je er van!:wave

Laatst bewerkt:
Heren maar weer bedankt voor de reacties. @robberdebop, Rob je kunt toch altijd je berghout nog schilderen als je dat mooier vindt?
Ik ben weer verder met de dekenpoten. Best wel uitkijken hoe je ze maakt. Ik had er een stel klaar en ontdekte dat het toch niet helemaal klopte met de rondingen. Dus even opnieuw beginnen. Nou is het mijn hobby, dus niet geklaagd. Intussen zijn er een aantal gelijmd. Voor de afstand tussen de poten gebruik ik een latje (afgekeken van Hans). Morgen weer verder. De voorstuit van het berghout wat niet helemaal naar mijn zin is ga ik aan de bovenzijde proberen wat op te vullen. Kijken hoe dat uitpakt en anders gaat ie er weer af :(:(.

55050650-20EC-4CAF-B40A-8DE11912EA61.jpeg
9DD46CC2-E083-4EA6-A638-022BB474CA8B.jpeg
5BB42DB1-D615-4591-9F71-3A233A37871E.jpeg

Berghout alsnog schilderen kan wel, echter na het kleuren van het eikenhout zet ik een model in de vernis zijdeglans. Dus dan zou ik het berghout zwart moeten maken en dan weer in de vernis zetten. Zijdeglans zwart heeft een andere glansgraad dan vernis ben ik bang voor.
Yep, schilderen vind ik nogal een dingetje :(

om nog maar te zwijgen om het consentnummer met de kwast aan te brengen.

Weer wat geleerd Rob. Ik had eerlijk gezegd nog nimmer van een consentnummer gehoord. Begreep wel wat je bedoelde maar wist niet dat het zo genoemd wordt. Kun je nagaan dat een mens nooit te oud is om te leren.

Consentnummer ken ik niet. Wat bedoel je daarmee?

Wel een heel aparte bouw zo met dat stevig eiken. Ik ben meer 1x3 liinden gewend.

Geeft niks joh, altijd leuk dit soort informatie die je niet dagelijks tegenkomt. Mooie aak trouwens. Ik vind die dekplanken geweldig eruit zien. Ja en die letters; ik ben ook geen schilder, maar ik denk dat je tegenwoordig wel wat letters kunt maken via een programma op je computer en dan met uitprinten op decalpapier of hoe je dat ook noemt en op je schip plakken. Weet niet hoe maar kan me er iets bij voorstellen. Voorlopig ben ik daar nog niet aan toe. Wat voor hout heb je daarvoor gebruikt?

Je kan het op gewoon printerpapier printen, uitsnijden en dan mbv blanke lak/vernis aanbrengen op de romp. Je kan het daarna nog schilderen en dan zie je niet dat het papier is.

Laatst bewerkt:
Die dekenpoten heb je mooi in model zitten Jan, heb je ook gelijk de schuinte van het boeisel erin zitten??

@Pingu57 dank je Peter, maar met de schuinte van het boeisel heb ik geen rekening gehouden. Ik heb daar geen zicht op hoe schuin en hoe hoog dus dat is voor later zorg.
@robberdebop , mooi hout ik denk zelf voor het dek aan een pine soort. Parana of Origon. Misschien zelfs grenen.

Zoveel om te zeg oor jouw bouw Jan. Eerstens de houtgrein se uitstraling is warm en echt. Partij van de houtsoorte is zo verfijnd met zo een fijne grein dat dit niet maar na hout lijk. Tweedens de dekpoten (ik is niet zeker of dit de rechte benaming is, maar dit maakt niet zaak) lijk zoos deel van een ware scheepsconstructie - robuust en simmetries. En laastens, de tempo - om al de dekpoten te frees en te friemel in zo een kort wyle wil gedoen wees. Petje af!

Iedereen bedankt voor de reacties en de belangstelling.
@Heinrich. Bedankt voor de complimenten. Fijn te lezen, speciaal in jouw taal, dat je zo positief bent over mijn werk. Ik heb inderdaad bij de fijnhouthandel een mooi stuk eiken gekocht waar je heel mooi mee kunt werken. Ik heb de beschikking over verschillende machientjes zoals een lintzaag waarmee ik vrij gemakkelijk bijvoorbeeld spantjes en dekenpoten kan uitzagen. Ik hou van werken met hout, het is als het ware een liefde en heb moeite om zelfs maar kleine stukjes afvalhout weg te gooien. En ja het tempo, waar ook Rob het over heeft, is in mijn ogen niet zo geweldig. Ik ben een man met pensioen en heb waarschijnlijk veel meer tijd om met mijn hobby bezig te zijn dan vele anderen die een drukke baan hebben met een druk gezinsleven. Dat is dan weer een voordeel van het ouder zijn en ik prijs me gelukkig dat ik dit kan doen.

Of dat nu in dit verslag was of elders, maar iemand maakte een opmerking over de dikte/zwaarte van de spanten.
Ik lees regelmatig oude reisverslagen uit de 19de, begin 20ste eeuw en in een van die verhalen verwonderde een Franse schrijver zich over het vertrek van een vissersvloot van botters.
De havenmond uit ging gepaard met geschreeuw en het tegen elkaar aan botsen van de zware boegen van de schepen.
Met de huidige schepen kan je je het niet echt voorstellen, maar gezien de zware bouw van de schepen kon dat toen zonder ellende...
Die zware bouw die in het model zichtbaar is klopt dus wel met de overlevering..

Back