Zuiderzee Botter 1912

Afgelopen week met allerhande kleine griebeldingetjes bezig geweest, en op een gegeven moment moest mijn directievleugel een aktiefoto maken,Bekijk bijlage 366024

Daar was ik dus bezig om een paar stootklampen te passen

Bekijk bijlage 366027

En toen was ik even bezig om het bootje op te tuigen om een paar foto's te nemen, en ineens moest ik das boot aan de kant zetten, want de vierpotige zeeduivel moest er bij.
Wel heb ik hier wat kleingrut aangemerkt, pijl a is de zwaarddop, pijl b zijn een paar glijklampen
c is het schepnetje, daar heb ik een stukje stof voor gevonden
d is het fileerplankje ( denk ik )
e zijn allerhande klampen die in de kuip ( aan beide zijden ) geplaatst zijn.

Bekijk bijlage 366033

De beretanden, ( g) zijn geplaatst, het stukje vanaf de bovenkant boord, tot het berghout heb ik opgevuld, zodat het wat steviger werd, en bovendien hoort dat origineel ook , zo te zien op de foto's op internet.
Ook de kleine bolders ( h ) zitten erop, zowel de bolders als de beretanden heb ik een stukje messingdraad ingezet, voor de stevigheid.

Bekijk bijlage 366036

De overloop voor de grootschoot ( k) zit er ook op, de mast ( i )heb ik opgedikt, zo lijkt het iets meer op een echte mast. Het stukje dek wat nog tussen de mast en de kajuitwand zit, ga ik denk ik bruin verven, om de illusie te wekken dat de mast op originele wijze geplaatst is
En als laatste is hier ook de stootklamp te zien, de statiepen moet er nog ingeboord worden.Bekijk bijlage 366038

Hier even overzicht van boven, hier is trouwens ook te zien dat aan weerszijden van de mast twee klampen geplaatst zijn, met nog een oogbout om een talie in te haken

Bekijk bijlage 366040

En hier nog even een foto van de zijkant, zoals hij er nu bijstaat.
Een volgende keer moet de waterplank nog op het dek komen, en nog allerhande waterlijsten en anti uitglij plankjes, dan is de romp een heel eind.
Ik zie bij de kleine bolders een stukje messingdraad erin zitten, maar kan niet zien dat ik dit in het bijbehorende doosje heb ?

Volgens mij zit er in het pakket een stuk messingdraad, waar je een paar kleine stukjes afknipt om te gebruiken in de bolder.
Mocht ik het mis hebben, dan een stukje messingdraad aanschaffen lijkt mij. :):)

Wat ik ook zo raar vind , in de bouwdoos zijn de kaartplanken van hout en niet van messing, daarnaast zitter er ook geen gaatjes in ?

Wat ik ook zo raar vind , in de bouwdoos zijn de kaartplanken van hout en niet van messing, daarnaast zitter er ook geen gaatjes in ?

Ja, er mislukt wel eens iets bij mij.
Die houten Kaarplaten had ik vernacheld, dus toen heb ik een plaatje messing gekocht om ze te maken, en messing steekt ook wat leuker af tegenover de rest van de Botter

En die gaatjes moet je zelf maken, zo heb ik die houten kaarplaten ook vernachteld

Ja, er mislukt wel eens iets bij mij.
Die houten Kaarplaten had ik vernacheld, dus toen heb ik een plaatje messing gekocht om ze te maken, en messing steekt ook wat leuker af tegenover de rest van de Botter

En die gaatjes moet je zelf maken, zo heb ik die houten kaarplaten ook vernachteld
Dankjewel, vond het ook zo vreemd, wat op de doos staat strook niet altijd met de werkelijkheid, aan de slag maar weer !:bye:

Back