zoom met de himax 2025-4200 een bom.

• Topicstarter Topicstarter javan
  • Startdatum Startdatum
ik moet zeggen dat ik het me geen seconde beklaag van de himax 2025-4200
ik heb het tandwiel van de standaard motor van de zoom op gezet met zap en mijn toerental verlaagd in de zender..trv adj. naar zeer laag.
nog niets gestript :lol:

voel wel de power (geeft echt een kick)
met full power gaat deze als een raket naar omhoog..
alleen een koeling voor kopen,motor en batt. worden namelijk zeer warm.

ook opletten dat je de laagste pitch -3 of zoiets zet.bij een schrik moment donderd die dan niet naar beneden.. :idea:

vroeger durfde ik de heli op een halve meter bij mij laten komen maar nu liever niet meer :wink:

snel netjes, en in 4 dagen in huis.
Ze zijn vandaag gesloten. Heb ze een e-mail gestuurd. zal morgen wel antwoord krijgen. Bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte.

Theo de Kramer

Ze zijn vandaag gesloten. Heb ze een e-mail gestuurd. zal morgen wel antwoord krijgen. Bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte.

Theo de Kramer

@javan, het originele tandwiel is 2.3mm, de himax as is 2mm, dat is vragen om problemen.

De gear mesh is doorgaans te ruim op een zoom. hij is ook niet in te stellen.
Op runryder heb ik wel meerdere gezien die een stuk van de tandwiel afvijlen en er een "washertje" (dun ringetje) tussen zetten. Om de speling tussen de tandwielen iets minder te maken.

De te ruime gear mesh lijdt volgens meerdere daar juist tot het overlijden van het kroontandwiel.

Tja...
Ik heb sinds kort ook de paarse kunststof er in zitten (eerder type was messing) en zie daar nog geen slijtage in.
Ook al trek dat dan vuil aan, ik vet wel de tandwielen RUIM in met zuur-vrije-vasseline (Praxis oid).
Bij de "echte" heli's doe ik dat niet.
Verder zet ik de staartbuis zo strak dat ik het "gevoel" heb dat de boel nog net soepel loopt. Ik gebruik niet de truuk met het papiertje tussen de tandwielen. Is me te ruim.

shhh.gif
(Volgens mij ben ik de enige Zoom-bezitter die nog met zijn eerste tail-rotor-output vliegt)

Had ik al eens naar gekeken.
Deze tandwielen krijg je zowiezo nooit passend bij de motor.
Daarnaast moeten de tandwielen in het huis ook behoorlijk aangepast worden eer het past.

Kan je beter een hornet staarthuis met tandwielen kopen.

Gerard_nl zei:
ik zou altijd de himax 2025-4200 nemen, je kan altijd de curves lager zetten, het is de meest ewzen goede set voor de zoom.

www.allerc.com is die set 116 dollar

Tja, ik weet het nog zonet niet hoor Gerard. Heb net een 1500 mah kokam in 10 minuten leeg gevlogen. Denk dat je met een 3500 minimaal 15 minuten kunt halen.

dan vlogen al die amerikanen er wel mee, het is ook wat je zelf wil, wil je lang hooveren ?
mooi, vind ik niks aan, dat ding moet 3d, en dan is het inleveren op vliegtijd.

hoop morgen mijn tarabats lipos binnen te hebben, 2500 mah, kijken hoe lang ik dan vooruit kan.

Dat is het m nou juist. Veel Amerikanen switchen ineens (op Runryder)

Maarja, wat ik al zei: Wil je hard 3D ga dan voor de 4200. Wil je wat meer als de stock 400 en ga je voor lange vlucht tijden ga dan voor de 3500

wow... 2500 mah 8)
Ben benieuwd wat je ervaringen daarmee zijn. En of het extra aan gewicht echt nadelig is voor de wendbaarheid van de heli.
Wat zijn nu je vlucht tijden nu en wat voor accu heb je daar inzitten?

Wil binnenkort ook een Tarabat 4s4p 10000 mAh voor mijn logo kopen. 8O 10000 mAh MUHAHHA!! dat wordt ruim 25 - 30 minuten non stop vliegen :D

Heb net m'n 1500 mah accu opgeladen. ging 1150 mah in. had dus nog zo'n 350 mah over.
Vreemd, merkte toch echt dat de power ineens drastisch inkakte.
Misschien heeft die 1500 mah Kokam toch minder capaciteit.

Wil je hard 3D ga dan voor de 4200. Wil je wat meer als de stock 400 en ga je voor lange vlucht tijden ga dan voor de 3500

En dan nog, als je kv vergelijkt is de 3500 nog steeds een stuk sneller dan de standaard speed 400, dus als je je curve dan op volgas zet, moet er zeker nog hard mee te 3den zijn.
Ik denk echt, als je de cijfers bekijkt dat die 4200 jullie enkel meer warmte geeft, niet gerechtvaardigd met de kleine toename in topvermogen...

Niels

Vanmorgen al een antwoord ontvangen van allerc. Dat is al een goed teken. Welk tandwiel gebruiken jullie (het standaard Zoom tandwiel lijkt mij langer dan normaal). Verder adviseren zij een PHX-25 controller. Is dit dan de goede combinatie. Nu weet ik het ook niet meer: 4200 of 3500.
Help.

Theo de Kramer

@michel
kv = het aantal toeren per volt onbelast.

@theo de phx 25 is een goede regelaar, als je er de link meebesteld om met de pc te programmeren is dat een fijne optie voor (ik meen) 20 dollar.
vergeet ook niet de heatsink erbij te bestellen

tandwielen hebben ze de verkeerde module bij allerc, dus niet daar bestellen.
ik heb nu een 9tands erop, maar ga ook nog de 10 tands en 8 tands proberen, en de ultieme is 10 tands op de staart en 8 op main, maar dat is een aardig gepiel om goed afgesteld te krijgen, dat heeft bij mij al voor veel gestripte tandwieletjes gezorgd :wink:

@niels, ik geloof dat die speed 400 wel wat minder is als d 3500 idd, maar het probleem is dat als je je curves op 100% zet dat dan de motor aardig inkakt op vol pitch belasting, daarom vliegen de meeste de 4200 op 85% gas, met de govenor erop, dan heeft ie 15% om het gas op te stoken bij maximale pitch belasting.

kun je toch 3d-en met de 3500 ? ja prima denk ik, alleen kakt ie dan wat meer in.
maar ik denk dat je aan effectieve vluchttijd geen meting kan hangen, dat is toch alleen giswerk, hangt compleet af van het gevlogene.

overigens om het inkakken tegen te gaan kan je ook overwegen je pichcurves naar 6 graden te zetten ipv 7, dan kakt ie ook minder in, en vertrekken doet ie toch wel :D
maar het verschil met de 4200, 2850 rpm op de kop, die dan wel 7 graden trekt zal je beslist zien. :twisted:

bij electrovliegen is het mij opgevallen, is het nog harde compromis maken, dan bij brandstof.

OF je hebt korte heftige vliegduur, of wat tammer en langer.
ieder moet zelf invullen wat ie verwacht van zijn vluchtduur en stijl en daar zijn aandrijving op baseren.

ik heb de jeti gold 18 amp.geen problemen;word ook niet warm.
dit vind ik nu een van de voornaamste topics die hier draait rond de zoom. :lol:
welke motor is min of meer duidelijk,nu is het tedoen om welk tandwiel en het vesterken van de tail. :?
nu zie ik de ultieme oplossing voor de tail op het net:
http://www.cuttingedgecnc.com
gaan naar rc heli en zoom...
riemaandrijving.mocht er nu zo een kit uitkomen :idea: ,die persoon zal er veel centen mee verdienen..

wat ik wil weten met de himax 2025/4200, welk tandwiel is het beste ,welke pitch instellingen en (hitec eclipse is besteld)welke curve.
die vragen liggen toch op ieders lippen..
moet wel zeggen dat ik nu zonder curves vlieg en het ook zo gaat.

2850rpm op de kop 8O Ja, als je naar zo'n toerentallen wil...

Maar bij lipo's is het eigenlijk nog niet echt compromissen maken...als je ziet dat je dan bij zo'n gekke vermogens nog 8 minuten vliegt...

Snap dan enkel niet waarom je dan naar zwaardere akku's grijpt, die de vliegtijd verlengen, maar de heli minder fel maken. Dan liever aandrijftrein optimaliseren, of een akkuutje bij en halverwege wisselen...

Kv in inderdaad het aantal toeren/volt onbelast...

ps let wel op als je naar riemaandrijving wil... het motorpinion is dan waarschijnlijk groter, en dan werkt de 4200 helemaal niet meer goed, en zal je een lagere kv motor moeten kopen...

Niels

Riem wordt aangedreven door extra tandwiel gemonteerd op het grote tandwiel. Motor kan dus gelijk blijven:
side.jpg

idd aan de overbrengverhouding veranderd niks.
overigens heb ik het wel gehad na 8 minuten gek doen hoor :wink:

en daarom heb ik ook meerdere accus. :D

Om ever terug te komen op die Himax, ik denk echt dat Niels het bij het rechte eind heeft.

WreckRman2 op Runryder zei:
Just thought everyone might like to see this:

I'm running a Himaxx 2025-3200 with a 9t pinion. I tached the head speed yesterday at 100% throttle and 0 pitch it read 2430 rpms.

At first I thought no way but when comparing numbers to others posts it sounds right on. I have a 10t still coming as Todd accidentally sent me a 2.3mm pinion so I'll post those results once I get the 10t pinion.

I was running a 2025-4200 with 8t pinion but it was turning way to many rpms for the sport flyer like myself. I had to run the throttle at 65% to bring the rpms down to where I liked. The problem was the motor and ESC runs more efficient at 85-100% so I decided to drop to a 2025-3200. Not only does the motor and battery run much cooler with the 2025-3200 but I increased my flight time from 14 minutes to 19 minutes using an Apogee 1570mah 3s1p.

If you're not into 3D maybe you too would see better results with a Himaxx 2025-3200 instead of the popular 2025-4200.

2430 rpm, daar kan je aardig mee 3D-en.

Back