Zoek een goed beginnersmodel

• Topicstarter Topicstarter robin1233
  • Startdatum Startdatum
R

robin1233

Guest
Hoi iedereen,

Ik ben van plan om mijn eerste modelvliegtuigje aan te schaffen, bij ons in de buurt zit een redelijk groot modelbouw centrum,
graag zou ik een vliegtuigje uit hun assortiment kiezen. Het is het modelbouwcentrum Verspaget, met de website 'www.verspaget.nl'. Hier staat o.a. het hele assortiment op.

Een paar dingen die hierin in meespelen:
-mijn budget ligt rond de 200,00 euro :wink:
-wat moet ik verder kopen bij een ARF model? (en de prijs)

Zijn er misschien aanbevelingen, laat dan graag een berichtje op dit forum achter
alvast bedankt, groetjes mij

Ik ben zelf een enthousiaste nieuweling dus neem mijn advies met een korreltje zout, maar als je electro wilt gaan vliegen kijk dan eens naar ... het is bijna afgezaagd als ik eens rond kijk op dit forum... jawel de EASYSTAR! van multiplex. Ik blijf me verbazen over hoeveel info er van dit model te vinden is. Er is zelfs zo gratis een model te downloaden voor FMS (simulator, ook gratis). Kun je gelijk even uitproberen, nog voor je hem koopt, of het vliegen met dit model je bevalt! Gezien je budget is de RTF een optie. Ik zag hem hier http://www.modellbau-bichler.com/rt....html?osCsid=41f5e2509eddafcf0e46db0b63689213 voor € 169,- staan. Die winkel van jouw kan hem anders vast bestellen.

Wat heb je allemaal al? Of moet je nog 'van scratch' beginnen?

Is die 200 euro louter voor het toestel, of wil je daarvoor een complete beginnerset aanschaffen?

Heb je voorkeur voor brandstof of electro?

Mijn tip: ga eens bij een club kijken bij jou in de buurt. Dikke kans dat je daar wel een vluchtje mag maken met een trainer, dan weet je gelijk of je het wat vind. Tevens kan men je daar adviseren over welke trainer en welke zender etc. Dat kan men hier natuurlijk ook, alleen is het vaak wel handig om bv. een zender te hebben van 'het merk' wat op de locale club veel gebruikt wordt, dat maakt bv. lessen met een kabeltje tussen twee zenders makkelijker.

Gezien je leeftijd van 13 jaar zou ik beginnen met een easystar + mx12 zender, zodat je dat onder de knie hebt zou je voor een model met rolroeren kunnen gaan (mini mag / easyglider bijvoorbeeld). Je zou ook gelijk met rolroeren kunnen gaan vliegen als je serieus les gaat nemen. Het beste wel bij de een club gaan vliegen en thuis oefenen met de simulator :)

ja wordt al snel 300-400 euro als je een beetje goed wilt beginnen (waar je later ook wat aan hebt). Ik ben zelf net met een easyglider begonnen en zet de regelaar + lipos over in mijn mini mag als ik daar mee wil vliegen...het 2e vliegtuig is dus een stuk goedkoper op deze manier. Mijn kisten waren alleen weer een stukje prijziger omdat ik ze beide gelijk borstelloos heb omgebouwd. Die extra power heeft me vandaag weer een crash gescheeld, ff vol gas recht omhoog toen het bij de start bijna mis ging door een windvlaag.

de easystar (50 euro) en mx-12 (89 euro) vallen nog wel mee als je het in duitsland koopt (natterer-modellbau.de en bichler-modellbau.de) maar je hebt ook een ontvanger + regelaar + accu + lijm + laders + servos nodig en dan tikt het al aardig aan.

Ik ben als beginner begonnen met de Twinstar II van MPX en zat een stuk boven de 200€.

Twinstar RR = 169€
MX-12 = 165€
Lipo 2cel (graupner) 3200 = 89€
Lipo lader = 75e
Totaal 498€

En dan nog geen lijm,krimpkous,reserveonderdelen,enze ... meegerekend.

Maar voor u 200€ heb je dan wel een 2e hands met zender e.d.

ik ben ook begonnen met de twinstar II (op de club bij ons beginnen ze te twijfelen of de twinstar geen betere beginner is dan de easystar zelfs )

twinstar II kit : 80 euro (www.natterer-modellbau.de)
graupner mx12 + R700 ontvanger : 139 euro (www.natterer-modellbau.de)
lipo 2200mAh 11.1V 20C : 35 euro (www.hobbycity.com)
2 brushless motoren BM2409-12 : 20 euro (www.hobbycity.com)
2 towerpro 7x5 props : 1 euro (www.hobbycity.com)
2 brushless regelaars Towerpro 30A : 30 euro (www.hobbycity.com)
1 potje secondenlijm : 0.5 euro (www.hobbycity.com)
4 15 gram servo's : 20 euro (www.bidproduct.com)
Graupner lipo charger 4 : 19.5 euro. (www.natterer-modellbau.de)
12V computervoeding : gratis

Alles inclusief verzendkosten.

Totaal voor een compleet brushless starterspakket met lipo, waar je een hele tijd mee voort kan : 355 euro

Ik heb van deze setup al het hele jaar plezier. Topsnelheid is iets van 100km/u. Vliegt zowel traag als snel heel goed, kan loopings, rolls, inverted vliegen, vertical climbs, korte meskanten, ... Enkel prophangen lukt me niet :-) Is ook met veel wind nog goed te vliegen (4 beaufort geen probleem). Je kan er een fototoestel of camera op hangen... De mogelijkeheden zijn eindeloos :-)
Bovendien heb je bij een crash meestal enkel wat secondenlijm nodig om de boel weer op te lappen.

Mijn voorkeur gaat uit naar brandstof (= dit duurder dan electrisch?), omdat je daarbij toch wat meer 'power' krijgt, en die 200 euro zijn eigenlijk voor het gehele beginners set.
Aangezien ik bijna jarig ben, zou ik eventueel ook voor mijn verjaardag nog wat geld kunnen vragen om het budget op te kunnen krikken.
Op Condrad (zo'n bestel-site) heb ik al eens eerder een R2F Piper J-3 (volgens mij bestseller), aangeschaft, maar dat was niet echt een succes, na de eerste vlucht brak de vleugel al, en na de tweede of de derde, brandde het motortje door, en nou staat m'n Piper achter in de garage, wat ook wel handig is om te weten, is dat hij nooit echt langer dan 10 seconden in de lucht is weten te blijven=S De garantietijd = dus allang voorbij...
Dus nog bedankt voor de tip, om eerst even bij een club in de buurt te gaan kijken. Al was ik van plan om bij een nieuw model toch nog wel te gaan vliegen met een gevorderde. Zou er in Eindhoven misschien zo'n club zitten?

groeten

Het vervelende van beginnen aan modelvliegen zijn duidelijk de enorme instapskosten. Er zijn hierboven al een aantal elektro opties gegeven, hieronder dus nog een brandstof optie.

Genomen van verspaget.nl, aangezien hun assortiment soms vrij beperkt is, zou ik dit bijvoorbeeld daar aan willen schaffen om te beginnen met vliegen:

Kist: Kyosho Calmato Hoogdekker - 109,00 euro
Motor: OS Max 46 Fxi 7,5cc - 99,00 euro
Zenderset: Graupner Mx-12 zenderset 35mhz - 169,00 euro
Extra servo's: 3x Graupner DS 8077 Standaard Digital Servo 5149 - 19,95 stuk = 59,85 euro

Nu ga ik er van uit dat je een gloeiplug bij de motor krijgt, zo niet dan kost je dat weer +/- 3 euro meer. en volgens mij komen de motoren op die website ook zonder uitlaat, die zou je er dan ook weer bij moeten kopen. In die zenderset zit wel een ontvanger, maar ik kan zo niet de ontvanger accu zien, die zou je er dan ook bij moeten kopen voor ongeveer 20 euro.
Ik ga er ook van uit dat er een oplader voor de zenderaccu en ontvanger accu bij de zenderset wordt geleverd

En dan heb je het vliegtuig wel compleet, maar om hem te starten heb je nog wel wat extra onderdeeltjes nodig, zogenaamde startbox onderdelen:

2Volt loodaccu + oplader daarvoor + plugkabel (zodat de gloeiplug kan voorgloeien, anders start de motor niet)
Startvinger/chickenstick (om de prop mee aan te slaan, en je je vingers niet bezeerd aan eventuele terugslag)

En dan natuurlijk brandstof en een manier om de branfstof in je tank te krijgen, hetzij via een vulflesje waar jij zelf het erin moet drukken, of via een handpompje.

Dit is eigenlijk wel het absulute minumum voor een brandstof kist. Tenzij je een calmato haalt met bijgeleverde GX40 motor (bespaart je +/- 70 euro), maar die zag ik niet op die website.

Totaalkosten ongeveer 450 euro, exclusief brandstof en startbox onderdelen.

Ik heb destijds bij hobby-in alles gehaald om te beginnen, en was al met al, weer excl brandstof 550 euro kwijt, reken daar maar 20-25 euro voor een 5 liter can brandstof, lijkt weinig, maar is genoeg voor 20 volle tankjes brandstof, ongeveer 500 vliegminuten(8 uur) als je rustig vliegt (half gas), natuurlijk afhankelijk van de motor.

De eerste aanschaf is een hele hap :(

Het kan nog een tikkie goedkoper als je dat wilt. Ik vlieg zelf al een tijdje met een Calmato met GX40 motor. Voldoet érg goed. Dit setje kost hier € 139,90, inclusief uitlaat en gloeiplug. De MX-12 set, inclusief ontvanger en kristallen, kost op dezelfde site € 133,70. Wat betreft de servo's, daar kunnen prima Graupner C577 á € 9,90 in. Een universele lader van ongeveer € 25,00 voldoet prima om de accu's op te laden. Daarnaast gebruik ik voor het starten een afgezaagde bezemsteel met een deurstopper erop gemonteerd. Een gloeiplugstekker incl. lader, brandstofpomp en jerrycan heb ik bij klikkerdeklik besteld voor respectievelijk € 11,95, € 12,95 en € 9,95. Bij elkaar dus € 338,15.

KLopt, ik ken die RTF uitvoering, maar die zender is natuurlijk niet te vergelijken met de MX-12. Maar als instapmodel komt het al aardig in het budget van Robin.

Ja als hij in de positie is om zijn budset iets te veruimen heeft hij er een mooi toestel aan, maar wel naar een club er mee als je daar voor in de gelegenheid bent.

Daar kun je veel leren heb ik gemerkt.

Ik denk alleen dat je er al vrij snel achter komt dat als je iets anders wil dat je dan alsnog een nieuwe zender moet kopen, bijvoorbeeld lessen met de kabel wordt dan al onmogelijk zonder alsnog een goede zender te kopen.

Maar idd voor dat budget heb je een goede brandstof kist :)

Inderdaad een nieuwe zender zal er in de toekomst wel komen.

Maar ik heb hier voor gekozen om maar gewoon eens te ervaren wat deze hobby met me doet, ik wilde ook niet al teveel geld uit geven.

Maar helaas na afgelopen weekend ben ik helemaal verslaaft aan het vliegen.
Dus als ik volgend jaar een nieuw toestel aanschaf ook maar een goeie zender er bij.

Allereerst: bedank voor alle en snelle antwoorden :D

Het model van eBay van boy ziet er voor mijn budget inderdaad gelikt uit! Het budget kan ik wel iets verruimen, zeker als ik zie dat 'normale' prijzen voor een instapmodel tussen de 300 en 400 euro zitten. Binnenkort ook jarig, dus misschien dan. Blijft alleen zo'n model nog enkele weken op eBay staan?
Met het model ben ik er nog niet volgens boy. Er moeten ook nog batterijen en brandstof bij. Hoeveel gaat zoiets dan kosten?
groeten!

Ik gebruik de Graupner 4N-2000 ontvanger-accu, 2000 mAh, ruim voldoende om de hele dag met de Calmato te vliegen. Die kostte vorig jaar iets van € 9,00. Maar Conrad heeft ook genoeg accu's, aangezien je daar toch nog het een en ander moet bestellen......Voor brandstof ben je bij Q* zo'n € 18,00 per 5 liter kwijt.

Back