Ondanks school heb ik nog aardig veel kunnen doen aan de Edge de laatste tijd…
De vleugels zijn nu nagenoeg af. De tips zijn eraan geplakt, de neuslijst is geschuurd. Er hoeven alleen nog paar kleine dingetjes gebeuren zoals het schuren van de tip en het plamuren van een enkele beschadiging.
Ik zag er nogal tegenop om de rug te beplanken, aangezien mij het een vervelend klusje leek om het balsa netjes op maat af te snijden en niet (ook maar een mm) tekort. Helaas viel het enorm tegen en na veel vloeken en gepruts is het redelijk gelukt. Ik moet hier nog wel het één en ander plamuren en schuren.
Klein stukje beplankt op de neus.
De kap die over de romp komt heb ik gesneden met een hete draadsnijder met behulp van vier mallen. Vervolgens nog een beetje op maat schuren en dan beplanken met 1mm balsahout. Ziet er erg mooi uit!

Binnenin de kap ga ik het meeste schuim nog wegsnijden, zodat er een wand van ongeveer 5-6mm (incl. beplanking) overblijft. Dit puur om gewicht te besparen. Daarna lijm ik er smalle balsa latjes tussen, voor de stevigheid, en voor de bevestiging van de kap op de romp. Dit wil ik met magneetjes gaan doen.
Gisteravond heb ik de onderkant van de Edge beplankt. Daarbij ook direct rekening gehouden met het bevestigen van het ‘staartwiel’, oftewel een carbon strip die ongeveer 30mm onder het rudder uitsteekt. Dit lijkt mij voldoende.
Vandaag ben ik bezig geweest met het ontwerp van de motorkap. Dit wordt de grootste uitdaging van het hele bouwtraject van het vliegtuig. Ik wil een mal frezen van de kap om er vervolgens een glasvezel motorkap van te maken. Erg interessant allemaal.=)
Totaalplaatje tot nu toe, wauw!
Gewicht zit momenteel op 333 gram. Mijn doel is om het totaalgewicht van het model (leeg) niet boven 450 gram te laten komen. De volgende dingen komen daar nog bij:
- Landingsgestel
- Cockpitkap (plastic)
- Beplanking schuine kanten romp
- Rolroeren
- Motorkap
- Roerhoorntjes + aansturing
450 gram moet dus zeker haalbaar zijn!
Vraag:
Voor de ‘glazen’ cockpitkap heb ik een mal gemaakt (zie hierboven) zodat ik er plastic omheen kan vormen. Dit heb ik inmiddels al geprobeerd door de mal in een sinasfles van dunwandig plastic (PET) te stoppen en dit plastic vervolgens zodanig te verhitten dat het krimpt en vormt om de mal. Helaas kromp het net niet genoeg.
Enig idee hoe ik dit anders kan doen?