Zender nostalgie

Wordt op Facebook te koop aangeboden.
Mail's in de Franse of Engelse taal aan de voorzitter SAM België.
Yves Bourgeois <iaidoyves@gmail.com>

FB_IMG_1617736926617.jpg

Die 'HS' betekent uit de werkplaats van Hans Schumacher, één van de grote Duitse geniën van de vroege RC.
Hij was tot de jaren '70, met Grundig, RC hofleverancier van Graupner.
Het ding doet me om meerdere redenen denken aan de Unimatic II de éénkanaal stuurmotor, dit zou zomaar een Unimatic I kunnen zijn.
De II heeft namelijk een vergelijkbaar T-segment en de 'crank' is ook uitgevoerd als een veer, die stroef tegen de draairichting in kan worden versteld om de neutraaltrim aan te passen. De andere kant op knijp je de veer dicht en zit er geen slip in. Precies wat je wilt om het roer aan te drijven.
Bij de II draait er op die as een printplaatje mee dat, in combinatie met sleepcontacten, de crank laat stoppen op 90/ 180 /270 en 360 graden: neutraal-rechts, neutraal-links en weer neutraal.
Geen idee hoe dat hier zit, maar ik vermoed iets met gelijke werking...

Mijn eigen "retro" zender project, 3 kanaals, met frsky telemetrie op e-paper voor Tx en Rx batterij spanning.
Kast wordt een triplex doosje van 140x140mm en de voeding een 9,6V Futaba batterij zodat ik de Futaba stekkerlader voor Tx en Rx kan gebruiken.

zender.jpg

Ontvanger heeft een 10 slagen 10k weerstand op de ontvanger OF aan de vliegaccu zodat je kunt kiezen of je telemetrie van de Rx of 3S vliegaccu wenst.

IMG_20210409_141839.jpg

"schermpje" zit met een A-star 328PB rechtstreeks aan de zendmodule en leest het Frsky protocol voor de a2 input. Aan de Rx knoop ik de Rx spanning of vliegaccu aan de a2 input op de ontvanger. Weergave is 47 voor 4,7V Rx spanning en in blokjes onderin de spanning van de Tx, in dit voorbeeld 91 is 9,1V en drie blokjes.

Dat komt door de uiterst knullige manier van functie beschrijving door Graupner.
Men heeft daar altijd geloofd dat voor 1 (propo) servo 2 kanalen nodig zijn, net als bij een tip-tip stuurmotor.
Als je dat doet klopt er van de rest van het verhaal ook weinig meer.
Een "4 kanaal" decoder decoder blokje verzorgt in werkelijkheid dus maar 2 functies...
Graupner heeft helemaal aan het eind van de Grundig Varioprop periode, wel een 4 kanaals decoder uitgebracht, ongetwijfeld aangeprezen als "8 Kanal Baustein" :rofl:
De servo's die daar bij hoorden hadden rechthoekige stekers, in tegenstelling tot het archaïsche ronde model, dat rechtstreeks overgenomen was van de Tip-tip periode:
Bellamatic_II_Instructions.jpg

Twaalf kanaals... eigenlijk 6...
Oke dat is die 12 kanalen. Ik zie het inderdaad ook op de zender staan, 4 nummertjes bij een knuppel met 2 kanalen.

Men heeft daar altijd geloofd dat voor 1 (propo) servo 2 kanalen nodig zijn, net als bij een tip-tip stuurmotor.
Ze keken zeker naar die lineaire servo's, dan kan je per kanaal 2 schuifjes bewegen (alleen wel tegelijk ;) )

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Een "4 kanaal" decoder decoder blokje verzorgt in werkelijkheid dus maar 2 functies...
Voor zover ik me herinner, kon je die "4 kanal decoders" stapelen, en waren er decoders voor kanaal 1 t/m 4 (1 en 2 in gewoon nederlands) en kanaal 5 t/m 8 (dus 3 en 4), en ook nog eens kanaal 9 t/m 12 (5 en 6), elke "baustein" had volgens mij zijn eigen kleur plastic bodemplaat.
Met toebehoren
Denk er om, dat die servo's maar heel weinig stelkracht hadden, staat me iets van bij van krap aan een kilo of minder.
De grijze servo's zoals in post 505 hadden 1,6 kilo ("micro"), 3 kilo ("standard", als in die foto) en 4,5 kilo ("jumbo") maar die gele 2,4 volt servo's waren bij mijn weten aanmerkelijk minder krachtig.

Moet zeggen, dat ziet er allemaal nog wel meer dan uitstekend uit... Ik was vroeger uit geldnood aangewezen op tweedehands (een gewone servo kostte destijds 100 gulden en dat was voor mij een bijna onoverkomelijk fortuin, herinner me heeeel lang sparen en nog veeeel langer wachten tot het eindelijk geleverd werd), en meestal waren van die lineaire servo's de oogjes van die schuifjes afgebroken of uitgelubberd.

Graupner is dit lang blijven volhouden
zo ook alle andere producenten werkten met een positieve puls
Graupner moest het anders doen en dus een negative puls
ze probeerden zo hun klienten aan hun (dure ) merk te koppelen
maar dat was snel opgelost met een transistor (bc547c )en een weerstand tussen de puls leiding te zetten.
weg voordeel maar ze bleven wel met ontwikkeling kosten zitten voor hun afwijkende systeem
terwijl andere merken reeds aan het samen werken waren wat elektronica betreft

Ja, dat was een beetje jammer van die negatieve puls... Staat me wat van bij dat ze zelf op een gegeven moment die converterkabels verkochten, omdat niemand anders dat deed en er anders niemand meer die spullen ging gebruiken.
Gelukkig hielden ze nog wel min of meer dezelfde pulstijden aan...

Voor zover ik me herinner, kon je die "4 kanal decoders" stapelen, en waren er decoders voor kanaal 1 t/m 4 (1 en 2 in gewoon nederlands) en kanaal 5 t/m 8 (dus 3 en 4), en ook nog eens kanaal 9 t/m 12 (5 en 6), elke "baustein" had volgens mij zijn eigen kleur plastic bodemplaat.

008.JPG

Gelukkig... mijn geheugen bedriegt me dus niet... Of toch wel een beetje: alle bodemplaten waren grijs, de metalen kapjes waren verschillend gekleurd...

Laatst bewerkt:
Back