jef
PH-SAM
Oude zender/ontvanger te koop op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...dd5f2c5ef9079058d1faeba90f4&previousPage=home
Bedankt voor de tip

Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Oude zender/ontvanger te koop op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...dd5f2c5ef9079058d1faeba90f4&previousPage=home
Helaas niet, heb zelfs geen vintage spoelen meer liggen.Heb je daar een "aansluit" schema van ?
Groeten Jef
Beide zender zijn bouwjaar 1976 (of later), de linke zender is vermoedelijk expliciet voor de Duitse markt geproduceerd.Iemand een idee wat het verschil is, bouwjaar?
De linker zal wel de oudste van de twee zijn en is mogelijk afkomstig uit een 0-serie. Volgens mij heb ik er zo eentje nog nooit gezien, maar op zulke verschillen wordt naturlijk niet altijd gelet. Het kan ook zijn, dat deze nog werd verkocht, samen met een 'Digital' ontvanger. Dit was dezelfde als de latere Kompakt R2, maar dan met een ander typeschild en een vleeskleurtje. Dit zou het verschil in type aanduiding verklaren.Ondanks dat het beide Kompakt-jes zijn zit er verschil in.
Als je dit draadje doorbladert kom je dezelfde soort behuizing vaker tegen. Kraft, Futaba en Microprop hebben zo'n doosje gehad en er zullen er nog wel meer zijn. De stuurknuppels zijn in ieder geval van Kraft.
Modelec zenders vind je praktisch alleen in Nederland en daarvan zijn er bij mijn weten nog wel enkele in gebruik.
Toch wel een deja vu gevoel:
Het (bij mijn weten) enige nederlandse merk RC sets met PTT typegoedkeuring, Modelec van Jaques Wignand uit Scherpenzeel, gebruikte voor zijn vroegere types dezelfde kast en stick-units.
Dat waren overigens handgemaakte sets, op bestelling gemaakt. Als je over zeldzaam praat: er zijn hooguit enkele honderden gemaakt, en uitsluitend verkocht in zijn eigen winkel in Heerenveen en werkplaats in Scherpenzeel.
Groet, Bert