Zender nostalgie

Wat deel in de zender is nu exact de 2,4 ghz module? Groene print links boven?
En alleen de knuppels aangesloten, de rest origineel?

Hallo Micropropverslagschrijver,
Alleen de behuizing met de stuurknuppel
Mechanismen en de power meter zijn origineel. Al de rest, inclusief de potmeters op de stuurknuppels is vervangen.
Hier de donor;
5FEB13E2-490E-4F6E-BC7B-2B226D7B0E0E.jpeg

Ja... is zeer mooi gedaan...
De vraag was... omdat het moederbordje aller... iets vintage oogde... haha...
Keurige conversie... Top!

De potmeters van de donor hebben een ander gedrag. In het middenbereik veranderen ze sneller van weerstand als aan de uiteinden. Ik denk dat dit dubbel-logarithmisch is. Met de originele potmeters bewogen de servo’s maar heel weinig, terwijl zowel de originele als de donor potmeters 5K zijn.
image.jpg

Op een varta deac na is nu alles klaar. De ontvanger heb ik “doorgelust”: servo’s en accu.
De 2.4 GHz ontvanger verstoppen natuurlijk. De zender kan ik aan de PC koppelen om draairichting, middenpositie, dual rate en een mixer te programmeren.

Bijlagen

• 38A815AB-AF5A-47B1-8668-9F298E3BDCEE.jpeg
    38A815AB-AF5A-47B1-8668-9F298E3BDCEE.jpeg
    345,1 KB · Weergaven: 159
  • 69950EED-D0F7-4AE8-8ED4-3BAFDC087047.jpeg
    69950EED-D0F7-4AE8-8ED4-3BAFDC087047.jpeg
    523,4 KB · Weergaven: 156
  • 53F29727-89E9-4752-B193-03CA06C5FB93.jpeg
    53F29727-89E9-4752-B193-03CA06C5FB93.jpeg
    483,7 KB · Weergaven: 146
Wat mot je met een oude dooie DEAC? Die hack je toch ook met frisse opgerolde LiPow?

Heb er een liggen. Was het al varta geworden. Staat niet bol na … 35 jaar?

Alles ging op DEAC’s tot ze ergens in ‘72 met cup-D NiCad’s kwamen. 1.000 mA was al heel wat…

Met een knipoog…
Gr Bas

Dankje voor je inzichten Bas. Alles helpt!

Misschien druk ik me wat ongelukkigg uit. Bij de set hoorde origeneel een 4 cellen accu(platte ronde cellen) in onze vereniging heeft men het dan over een DEAC. Ik heb er inmiddels een oude, en het is een NiCd. Deze dient ter decoratie. Verborgen komt een moderne NiMH accu. ik kon geen NiMH cellen vinden met de juiste ronde bouwvorm. Ze waren allemaal iets langwerpig
Maar ik zal zeker nog eens verder zoeken.

Groeten,

Raymond.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    186,3 KB · Weergaven: 114
Zou me om die accu maar niet te druk maken.
For your eyes only…

Maar met ‘oude RC’ zichtbaar in klassiek model, ook al is het 3D geprint…
En als dusdanig ook werkend gemaak. Tip tip 2.4 gestuurd…
Enige tijd gelee alweer een Graupner Topsy mogen bewonderen. Dat zien maakt gelukkig… Haha…
Oude ogen en perceptie kunnen dat plaatsen…

Niets is wat het lijkt, alles werkt, en niemand weet waarom. Zo hoort dat.
Alles klaar om in een impuls te zetten. Eigenlijk wat modern…
Heel veel plezier gehad met de ombouw, en leuk dat er mee wordt gekeken en gedacht!

Niets is wat het lijkt, alles werkt, en niemand weet waarom. Zo hoort dat.
Heel veel plezier gehad met de ombouw, en leuk dat er mee wordt gekeken en gedacht!
Dat was toch het verschil tussen theorie en praktijk? :D
Theorie: Iedereen weet hoe het zit, maar het werkt niet.
Praktijk: Het werkt, maar niemand weet waarom.....

Weliswaar niet in een Impuls, maar er is binnen PH-SAM zelfs al een 2,4 GHz replica 1 kanaalsset met een echt escapement met rubberstrengaandrijving actief. :banana:
Ik denk dat de laatste Impusen zijn gebouwd ( vóór de hier ingezette revival) in de tijd dat jouw set al bestond, dus zo rekbaar is m.i. het begrip 'period correct'. :yes:
Zoals gezegd bepalen we onze eigen criteria, waarbij het plezier hebben aan de hobby op de eerste plaats komt.

Zelfs in het kader van "het oog wil ook wat" is in de historische afdeling al een mooie look-a-like waargenomen.... :D

Laatst bewerkt:
Mooi! Richtingsroer wordt prachtig aangestuurd! Ik hoop dat we dit jaar eens ergens kunnen vliegen. Mayfly ga ik niet redden, misschien de uitwijkdatum.
Ik ben op iemand aan het wachten met een oude impus met escapement besturing. Hij kan de zender niet meer vinden…. Als hij gevonden is, wie weet……
En wie weet welk merk. Spannend,
Groeten,
Raymond.

Dan vrees ik het ergste Henk……
Hebben we nog altijd de Impuls van Paul uit Vlaardingen, met de taifun blizzard en mijn oranje MPX set.

Mallorca? Da's toch overgenomen door metronome verdoofde trance dansers? 24 hour beat?
Zwaar... logisch!

Van de piepers! Een Futaba FT 5 D... dat was verdomde luxe!
Hier een minzame 3 D... wat een armoe... geen voltmeter... behoorlijk telemetrisch verschil :)
Met een voltmetertje kon je een ander de ogen uit tippen...

Ergens in 1975 in handen gedrukt gekregen. Toen verdwenen... bleek in de radioverzameling
van mij broer te liggen... dus zo weer in mijn handen.

Het zat bij een eerste serie Foka Graupner met nylon romp...
Die is er ook nog... vleugels ook... maar die zou ik geen vlucht meer gunnen... de romp ook niet...
Het model was ook verdwenen... ook bij mijn broer... en zo krijg je de oude meuk weer terug...
Ouderlijk huis, de zolder de tussenschakel... ooit...

De stuurautomaat... zjah... een van de vele patenten... Duits... BDR...
Die komt uit een andere bron... ook toegeworpen... enkele onderdelen zijn voorloper van de cassettedecks...
zo lijkt...

Zoekronde hyper-internatonaal... www... pats... resultaat...
https://www.modelbouwforum.nl/threads/boordspanning-vintage-futaba-ft-3d.270894/

IMG_9320.jpg

Laatst bewerkt:
Mallorca? Da's toch overgenomen door metronome verdoofde trance dansers? 24 hour beat?
Zwaar... logisch!

Van de piepers! Een Futaba FT 5 D... dat was verdomde luxe!
Hier een minzame 3 D... wat een armoe... geen voltmeter... behoorlijk telemetrisch verschil :)
Met een voltmetertje kon je een ander de ogen uit tippen...

Ergens in 1975 in handen gedrukt gekregen. Toen verdwenen... bleek in de radioverzameling
van mij broer te liggen... dus zo weer in mijn handen.

Destijds had ik alleen de foto's van internet en aan de hand daarvan heb ik de Futaba éénkanaals zender nagemaakt. 3D geprint en voorzien van een 2.4 ghz module e.d. Achteraf bleken de maten iets groter te zijn dan het origineel en de sticker voorop klopt niet. Deze uitvoering was een FT 5S en geen FT 5D . Een namaak van mijn eerste radiozender ooit en in 1968/69 gekocht bij van der Scheijde in Amsterdam.
( maar wie ziet dit, ja jij misschien?)

IMG_1840.JPG

Inmiddels wel een origineel Futaba setje te pakken gekregen, bijna compleet met uitzondering van de Futaba 3PN servo (de roerservo). Wil je die niet kwijt? ( :) kwijl, kwijl, kwijl).

Vind het wel keurig knap getekend... maar je had ‘um’ ook kunnen vouwen uit blik... en de verdere nabewerking
in mooi anode... houd je van de straat... het veld... Haha… is mooi.

In mijn HMBC tijd in het Haagse, en nog varend aan de Waterpartij..
Bouwde en vouwde men de Futabadozen zelf... en alles kopie wat er in zat of hoorde...
nijvere tijden... ;)

Afstand doen... dáááár moet ik over nadenken... maar de boodschap is klip en klaar...
genoteerd... en inmiddels knopen doorgehakt...

HBZWEEF gaat er mee aan de slag tegen portokosten...
Uiteraard heel veel plezier ermee!

Overigens ben ik op zoek naar de carburatie van een OS 61 FX...
Zeik gepealed loopwerk bomt niet... lagers zo viekant als een Bokmafles... ook dat bomt niet...
als de carburatie maar joffel, ongestuikt is, fris en frank om te hergebruiken...
DIN codering actie specifiek: hint, hint, hint...

Laatst bewerkt:
@henk, De FT-3D

Waar was toch die hevel...
waarvan ik wist dat ik hem nog had...
Wel... aan mijn levensproject...
het dingetje iets is iets beduusd...
't zit al ettelijke decennia zo...
Direct uit het laatje van het geheugen...
Aangezien ik van het model alles in een doosje zit, zal het bijbehorende
busje er vast ook tussen zitten... maar zal geen halszaak zijn..
Jammer dat het niet direct mee kon met de zending...
Of het afstandsbusje er nog is... schroefje... kan ik niet beloven.
Maar als je wat maten hebt... kan ik wat meten...

IMG_9327.jpg IMG_9329.jpg

Wat stelt het onderdeel voor? Wel...
Een reling... voor een antiek Graupner gevalletje uit de jaren 1960...

IMG_9328.jpg

Een varend model nader tot het PH-SAM gebeuren... thans even in focus op de bouwplank...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ie-van-een-theodor-heuss.268191/#post-3990963

Gr Bas

Da's mooi Bas! Dat maakt de FE-3B motorservo kompleet. Busje hoort 8 mm lang te zijn en 5mm buitendiameter.
Ik heb de zaak nog niet aan't spelen in de oorspronkelijke configuratie. Alle snoertjes e.d. moeten opnieuw gesoldeerd worden en mogelijk vervangen. Maar ja wat wil je na zo'n lange tijd in een studentenhuis en op zolder bij je ouders.

De roerservo de FR-3B 3 positie servo heeft één uitgaande as die aan beide zijden van de servo uitsteekt. Aan één zijde zat een ronde servohevel, aan de andere kant hoort er ook één te zitten. (niet perse noodzakelijk maar in bepaalde gevallen handig). Toen ik het kastje van de motorservo openmaakte om de binnenkant te inspecteren rolde dit servoheveltje er uit. Tamelijk komisch.

Het lijkt er op dat het een komplete set met alles erop en eraan gaat worden.:beer:

Back