Zender nostalgie

Discussie in 'Besturen' gestart door jef, 23 sep 2012.

1. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Nog enkele koopjes gedaan op Ebay:D
    Een Multiplex Royal FM 5+2 in zeer goede staat en op 35Mhz , kom je niet zo vaak tegen.
    001.JPG

En een gele varioprop 12S.
    003.JPG

Groeten Jef

Laatst bewerkt: 3 nov 2015
  2. fanaat

fanaat

Lid geworden:
    9 sep 2012
    Jef,hoe is het verder met het dieselmotortje,nog aan het draaien gekregen?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Jef,hoe is het verder met het dieselmotortje,nog aan het draaien gekregen

Ik heb het niet meer geprobeerd , nu eerst mijn oldtimer 50cc racertje in orde zetten voor het komende seizoen
    yamlemmens.jpg

Laatst bewerkt: 3 nov 2015
  4. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Gisteren heb ik via Marktplaats een OS FS 60 gekocht in Ridderkerk en deze man had ook nog een oude zenderset liggen uit 1980. Het gaat om een Digi prop of iets dergelijks. De bon zat er nog bij.
    Het is een oranje vierkante zender op 35 AM.
    Als er interesse voor is dan kan ik eventueel nog wat info navragen.

Jan

5. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Bruno,

Die microprop kit was ook mijn eerste zender. Kit gekloond dan. De meeste mensen bouwden bij mijn eerste club (EMCR) zelf hun besturing. De "E" van elektro in EMCR had toen nog echt betekenis.

Spannend met spoeltjes wikkelen, solderen en dan werkt het ook nog!

6. Ruud1970

Ruud1970

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Simprop SSM Contest, 1980

7. Roland W.V.A. van Os

Roland W.V.A. van Os

Lid geworden:
    7 sep 2002

Dit was mijn eerste, en dus tevens gelijk mijn oudste zender.
    Een Robbe Economic AMS 40 - T2.
    Een 2 kanalen AM-zender. Werkt trouwens nog steeds in mijn eerste model.
    Een elektro-boot van Graupner (Nautic!!!).

8. Swkshop

Swkshop

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Super die oude zenders. Ben benieuwd wat de prijs er van was die tijd.

9. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    In verhouding met nu kosten die toen veeeeeeeeeel centen, voor een goede zender mocht je rekenen op een maandloon en meer.:rolleyes:

10. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011

In een Graupner mini catalogus uit de jaren 1965/66 heb ik de volgende prijzen gevonden in Duits Mark
    Zender VARIOPHON S 10 kanaals : 361,70 DM
    Ontvanger VARIOTON : 69,80 DM
    Per 2 graupner kanalen : 71,50 DM
    Servo BELLAMATIC II : 39,80 DM (keren automatisch terug in de neutraalstand)
    Servo SERVOautoMATIC II : 35,10 DM (Keren niet terug in de neutraalstand , bv voor gas geven of remkleppen enz.)
    Dus voor 3 kanalen (= 6 graupner kanalen) was je toch al 787,70 DM kwijt , dan had je nog een accu (deac) nodig , een laadapperaat (42,30DM) , eventueel nog één of twee TRIM-O-MATIC (33,70DM) , dat is om hoogte en/of richtingroer te kunnen trimmen , dat werd dan aan de servoarm bevestigt en dan pas kwam de stuurstang , maar dan had je ook weer een extra kanaal (71,50DM) nodig dus weer langs de kassa , in euro's zal dat ongeveer 500 euro geweest zijn in 1965!!!

11. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    De jaren 70 was het al iets billiger.

Dacht dat ik aan mijn 6 kanaals Robbe terra 195 Gld heb betaald, deze had ik in Hulst (NL) gekocht, was 27 mHz, maar in de vliegclub rade men dit af, heb hem toen kunnen omwisselen voor een 40 mHz en kreeg er nog twee kanalen bovenop, had voor hetzelfde bedrag 8 kanalen.
    Zal die Nederlanders nooit begrijpen, maar dat is de reden dat ik liever iets koop in Nederland ipv. Belgie.

Johan.

12. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Nou Johan dan ben ik destijd opgelicht. ;)
    In 1973 of 1974 kocht ik een Microprop 2 kanaals 27MHz AM besturing voor mijn boot en betaalde daar toen niet minder dan FL458,- voor! Daar kwam een accu set van FL48,- bij en een lader van "slechts" FL75,- bij. De benodigde aansluit en laad kabels zaten er wel bij dus die hoefde ik niet te kopen. O, en er zat maar 1 servo bij! Een tweede had ik gelukkig niet nodig want ik had zelf een snelheidsregelaar gemaakt. Een extra servo kostte ook nog eens FL75,- voor een bouwpakketje en FL125,- voor een kant en klare servo.
    Het setje heeft jaren lang goed gewerkt en ik heb het destijds samen met een andere boot verkocht toen ik me meer met vliegen ging bezighouden. Ik hen één keer geprobeerd te vliegen met die set. Het werkte wel maar omdat ik alleen het richtingroer en hoogteroer kon bedienen moest ik in de lucht blijven tot de motor stopte. En wanneer het vliegtuig gewoon klØte vliegt is het zeer lastig om het zo lang in de lucht te houden. Dat mislukte dus en was meteen het einde van de twee kanalen besturing.
    Ik had ondertussen werk en verdiende nu een echt loon. Na een poos sparen is er een microprop 4/6 FM 27MHz besturing gekomen. Die set heb ik later omgebouwd naar 35MHz en hij werkt nog steeds!

13. Roland W.V.A. van Os

Roland W.V.A. van Os

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Dat is dan wss in die winkel geweest waarbij je naar boven moest....op de Vismarkt destijds.

14. gurodewa

gurodewa

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Ik ben daar ook nog dikwijls binnen geweest om me te vergapen aan al dat mooie maar 'dure' spul. Is later dan een Bart Smit geworden en nu is alles afgebroken voor de nieuwe haven van Hulst.

15. ceppodo

ceppodo Guest

Dan zijn ze in de jaren 80 flink duurder geworden.
    Ik betaalde in 1977 voor mijn 2-kanaals Robbe Kompact ruim 240 gulden.
    Dat nog zonder accu's en de mega lompe Robbe S8 servo's
    Betaalde begin jaren 80 voor mijn microprop variomodul van Brand elektronic ruim 999 gulden.God,wat een gaaf ding vond ik dat toen.
    Helaas is jarenlang krantenwijk lopen letterlijk in het water gevallen toen de zender in een volgelopen sloot viel.
    Kocht toen rond 1983 een 4-kanaals Robbe Terratop voor 400 gulden.
    Ook weer zonder servo's of accu's.
    Als ik dan zie wat ik nu met mijn FF10 kan en voor welk geld,dan is er wel het nodige veranderd.

Gerald

16. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Ik ben vandaag bij het opruimen van mijn zolder een Multiplex Royal en een Multiplex Commander tegengekomen, ze zijn erg stoffig maar met een beetje schoonmaakwerk zeker weer toonbaar.

Bestaat hier evt. interesse voor bij de liefhebbers van vintage electronics ?

17. gait

gait PH-SAM

Lid geworden:
    23 feb 2004
    IN de afgelopen weken 2 oude zenders kunnen scoren:

en hier met zijn kleinere broertje:

de zenders heb ik in zijn geheel schoongemaakt, de accuaansluitingen gecontroleerd op corrosie en vervangen. Printen zijn niet aangetast! de Mars FMM (zwart)werkt naar behoren.
    De zilverkleurige Mars FMM REX heeft nog nieuwe accu's nodig. komende week nog even opsnorren. De kruisknuppels waren defect, de aandrukstukjes waarmee de potmeters in de knuppel vastgedrukt zijn waren kapot. Inmiddels uit nylon nieuwe stukjes gefreest en geplaatst.

Inmiddels een HF module behuizing voorzien van de 2,4 GHz module, zodat ik met de VTG meeting ook een bijpassende zender heb bij mijn Robbe Argo van 1983. Deze past in beide zenders.

De Robbe REX zender komt uit Zwitserland en daarbij zaten ook nog oude servo's:

Op 3 van de 4 servo's zat het blauwe beschermfolie nog op de aluminium plaatjes! Nieuw en ongebruikt.

gr

Gait

18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uitgeleende set teruggevonden

Ik heb net mijn (jaren geleden) uitgeleende 7 kanaals Simprop SSM Contest weten te lokaliseren. Alls is nog compleet en ik krijg 'm binnenkort terug.:banana:
    Foto's volgen.

Dit was de eerste set die ik (tweedehands) kocht, want ik moest van 27 naar 35 MHz en daarop was zelfbouw niet meer toegestaan.
    Ik heb er veel plezier van gehad en nooit enige storing.....

19. Ruud1970

Ruud1970

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Simprop SSM 2-4

20. Ruud1970

Ruud1970

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Simprop SAM-FM (met een hoop oude servo's)

Deel Deze Pagina