Zelfbouw Delta

• Topicstarter Topicstarter zcwassenaar
  • Startdatum Startdatum
Z

zcwassenaar

Guest
Hallo,

een tijdje geleden ben ik begonnen met het bouwen van een Delta. Hij heeft ongeveer 1 meter spanwijdte, iets meer dan een halve vierkante meter vleugeloppervlak en tamelijk grote winglets. De kern is van schuim en ik heb hem geheel belegd met carbon. Boven 200g/m2 en onder 245 g/m2. Tamelijk zwaar, maar ze hadden bij mij op mijn werk niets lichters :-( Hij heeft nu een kaal gewicht van nu 1500 gram. Daar komen nog de motor (7,5cc), besturing en tank bij. Het profiel is van onderen vlak, van boven heb ik het iets welving gegeven.

Heeft er iemand ervaring met het maken van zo'n model? Ik ben vooral geinteresseerd in de roeruitslagen voor zoiets.

Bedankt...

Groeten, Jelmer

Jelmer,

Ik denk dat je op zoek bent naar de STRATOS van Hanno Pretner. Ik heb hem ook gehad maar heb helaas geen tekening er van.
Als je HIER kijkt zie je een foto van deze delta.
Misschien heeft iemand anders er nog een tekening van liggen.

Bedankt voor de link. Het lijkt inderdaad op waar ik mee bezig ben. De schrijver van het verslag zegt dat hij niet de volle roeruitslagen gebruikt, maar verder kan ik geen gegevens over roeruitslagen vinden. Ik zal zelf wel wat proberen...

Groeten, Jelmer

Roeruitslagen moet je inderdaad niet te groot maken. 2cm naar elke kant is voor de meeste mensen ruim voldoende. Als je hem echt "fel" wilt maken kan je er 3cm van maken maar dan moet je een heel erg vaste hand hebben want dan reageert dit model echt vreselijk fel op z'n roeren. Het kan dan een goed idee zijn om dual-rate te gebruiken. Grote uitslagen bij lage snelheden en kleiner bij de hoge snelheden.
En snel kan hij ook. De mijne had een 5cc Wankel motor erop. De topsnelheid die we er destijds mee hebben gemeten kwam op rond de 180km/uur. Dat was in een vlakke vlucht over het veld en niet in een duikvlucht.

Als je zender exponentieel toelaat kun je ook dit gebruiken om de felheid van de roeruitslag onder controle te houden.

Stevo

Mijn ervaring met de uitslagen van een delta zijn: Rolroeren matige uitslag geven (1cm naar boven en 1cm naar onder). Daarentegen heb je met een delta VEEL uitslag nodig op HOOGTE. (ong. 2cm naar boven, en naar beneden maakt niet zo heel veel uit). Zo heb ik altijd met mijn Laser Arrow gevlogen. Eerst met een 4,5 cc maar ik had er op het laatst een 8,5 cc met resopijp erop!! Dat laatste was puur raggen!! Helaas had ik toen geen 10cc meer liggen, anders had ik dat zeker ook een geprobeerd.

Verder kan je ook nog werken met dual rate en exponentieel.

Gr. Bert

ik heb ook ooit al wel eens een zelfbouw delta gemaakt (elektro). De eerste vlucht was nix. Het zwaartepunt lag veel te ver naar achteren. Dit moest verder naar voren dan ik dacht.

En over dit koolstofvezel, ben nu met een bouwproject bezig, een batwing ook van koolstofvezel, echt supersterk ding. Hierna wordt er nog 1 gebouwd, misschien dat ik er wel een bouwdraadje van maak. Ik heb van hobbyinn 160grams koolstofvezel gebruikt.

Hallo,

Jongens, ik heb ff een vraagje mbt de motor van de delta. Hoe zit het met de domping van de motor en scheef stelling of staat de motor er gewoon kaarsrecht in. Wie kan me hier meer over vertellen, want ik heb gekeken bij de bouwtekening van die duitser maar hij heeft het niet aan gegeven op zijn tekening.

In de FMT van mei staat een artikel/bouwverslag/tekening van een (electro)Delta met een spanwijdte van 1,21 mtr.

Deze FMT ligt waarschijnlijk nog wel in de winkels.

Back