Zelfbouw 85cm twin mono 'Cozy G-Force'

Thanks Dim! I already got the upgrade motors laying here. I chose for SSS 3674 2075kV motors. I got a great deal on them.

I will first paint the boat. I want to see the difference with a finished lower hull. It still has the weave pattern now; quite rough. I guess the finished hull will reduce the drag and increase the speed a bit more.

Ik ben de romp aan het spuiten. De bodem en de kap staan in de witte grondlaag. Het is altijd weer een intensief klusje om alle oneffenheden op te vullen (weefsel structuur).
De bodem blijft wit. De bovenkant krijgt wat kleuren en dan wordt de boot in 2k transparant afgelakt.

85bb9b57d16ec7e4eaf92ff5a2ee2f4a.jpg

58d81ebf93aa6316c2d275108e1e791d.jpg

Thanks guys!

@Dim: it is symmetric.

Here are some work shop pics with the 2k clear coat applied. After I assembled the drives and rudder, I will make some pictures outside.

e30ae7eba106f658eb96a35039acee0a.jpg

80105ed4a22ec51af5077c3ff61f1a22.jpg

Op de vaarmeeting in Hank heb ik de carbon roerhouder kapot gevaren. Ik heb een nieuw roer-systeem gemaakt van aluminium.

43c519a59ab1d88f5a15b87e118556f0.jpg

Ik ben een weekje op de camping en de G-Force is ook mee. Het meer ligt op 100 meter van onze plek, ideaal.

064ebf2c8c9fb598e8aab3e87e543307.jpg

c61034c97b542f4c29f0c79e248a14a6.jpg

Ik heb 6x een run gemaakt, op zoek naar de juiste setup voor een stabiel vaargedrag.
Dat is nog wel een uitdaging. De romp loopt erg los en heeft ook de neiging om flink heen en weer te chine walken.
Ik denk dat trimtabs zullen helpen, maar die liggen thuis [emoji28].
Ik heb geëxperimenteerd met de stinger-hoek. Ze staan nu ca 1 graden naar beneden (gemeten met telefoon-app). Ik hoopte daarmee de neus op het water te houden, maar ik heb het idee dat het nu teveel is en dat de props de romp uit het water drukken.

Dit is een filmpje van de eerste 2 runs, waar de stingers ca 0.5 graden naar beneden staan:

Bedankt Mac [emoji3577]

Ik heb trim tabs gemonteerd, om de boot weer stabiel te krijgen. Ik heb in de vakantieweek veel gevaren, maar ik kreeg het waggelen en los varen er niet uit.
Met de trim tabs 2mm boven de waterlijn afgesteld, vaart de boot weer strak op snelheid. Verbazend eigenlijk wat 2 van die trimvlakken voor effect hebben.

De topsnelheid was 110km/u en 112km/u met de 3Ah en 4Ah 6S lipo's:

Ik ken die filmpjes van de SAW in München; erg indrukwekkend! Deze L20 (20 cellen lipo, waarschijnlijk 10S per motor) van Ralf Moser loopt zelfs 200+ km/u.
Die romp heeft ook een interessante vorm, die mee zal helpen om de boot op het water te houden.
Maar dat is een hele andere klasse als waar ik mee vaar. Eén LMT motor uit die boot kost denk ik meer dan mijn complete boot [emoji28].

Wat betreft de trimtabs; ik vind dat een lastige. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat ze remmen. Maar ze kunnen ook meehelpen om de romp op het water te houden / te kalmeren, waardoor je toch weer beter kan sprinten en hogere snelheid haalt. Het zal een lapmiddel zijn, om een inefficiënte romp te lappen, maar niet elke romp is 100+ of 150+ te varen zonder compleet van het water af te vliegen. Mijn Wildthing Mono heeft ook de hoogste snelheden met trimtabs gehaald.

Afstellen van een boot blijft een kunst. Allerlei hoeken, zwaartepunt, lengte en positie van struts/stingers, roerhouder, roerblad, turnfins etc.
Maar dat maakt het meteen ook leuk. Steeds proberen de afstelling te verbeteren en in mijn geval meer snelheid eruit te peuteren [emoji106]

Back