...en vandaag niet kunnen wachten, zo enorm benieuwd dus starten het ding. Moet vanmiddag werken maar tóch effe snel de eerste test er uit persen!

Ben reeds twee jaar met het ontwerp bezig, berekenen, benaderen, cad tekenen en uiteindelijke bouwen. Heel spannend hoe en wat het allemaal gaat doen bij de eerste start. Je hebt wel een aardig idee maar voor het zelfde geld ergens een fout gemaakt en wil hij niet eens starten..... het is tenslotte een kompleet nieuw ontwerp!
Na een paar start pogingen was ik er een beetje bang voor, hoewel ik al een aantal veranderingen in mijn hoofd heb mocht het slecht starten/lopen. Maar hij wilde niet!


....
Kerostarter werkte iedere keer perfect, daarna ecu in preheat en vervolgens switch-over naar start ramp. Daar ging het iedere keer mis. Tijdens opspoolen boven 10.000rpm hoorde je duidelijk de vlam inkrimpen, witte rook en poef uit! Dát zou potentieel een ontwerp fout kunnen zijn, er spookt dan van alles in je hoofd, te veel lucht, weinig druk opbouw, vlam wordt simpelweg uitgeblazen, zit dat in de diffuser, of misschien toch teveel gaten voorin de verbrandingskamer, etc etc etc....
Eerst maar eens flink wat afstellingen in de fadec geprobeert en ik ben er inmiddels achter dat ergens bij switch-over phase de brandstof toevoer iets staakt/inhoud met als gevolg een té hoog toerental bij te weinig brandstof waardoor de vlam simpelweg afsterft...... daar zat het probleem. De fadec heeft een complexe samenhang van afstelwaardes bij deze start fase, heb de GR180 set-up als initieel start test waardes aangehouden.
Moet nog wat meer afstel testen doen maar hij start inmiddels, de eerste run is een feit!!!!!!!!
En wat loopt hij koel zeg, niet normaal! Er zit momenteel weliswaar een test uitlaat op die zeer open is en weinig weerstand bied maar dan toch, zó koel hebben mijn GR180's nooit gelopen in deze test fase. Ik zal bij een volgende test de probe er wat dieper in steken maar nu zit hij op een vrij standaard diepte van 5mm. Heb zelfs een tweede test probe aan de andere kant om te voorkomen dat ik ik misschien bij een cold-spot aan het meten ben.
Zie kort filmpje in idle, je kan de lage temperatuur trouwens zelfs afleiden aan de uitlaat kleur. Normaal wordt deze meteen donker geel, bruin/rood en blauw maar hij verkleurt nauwelijks!
Het is maar een korte start test zonder test tafel etc, maximaal 60.000 gedraaid. Daar gaf hij trouwens met deze open uitlaat al 6kg stuwdruk aan! De GR180 doet dan 3,5kg, groot verschil in dit stadium, ziet er zeer bemoedigend uit! Ook al wat acceleratie testjes gedaan in dit segment maar ook dat gaat goed, geen enkel teken van stall/surge, de diffuser lijkt voor nu zijn werk goed te doen.
Daarna de motor meteen open om te kijken of lager smeering goed gewerkt heeft en de rest te inspecteren op oververhitting etc.
Lagers waren allebei lekker nat dus dat werkt prima. Verbranding zo te zien in eerste gezicht prima, inderdaad erg koel:
Inner core:
Hier de buiten ring. Ook erg koel aan begin en ook weer koel meteen ná de grote koel gaten, ziet er goed uit. Je krijgt hier het idee dat de vlam wat achterlijk is maar bij verdamper sticks laten wat anders zien:
Hier de verdampers. Ze zijn nauwelijks gekleurd aan het begin (achterzijde van de motor) maar flink verkleurd aan het einde (Voorkant van de kamer) wat er op duid dat de vlam meteen begint en goed voorin de kamer zit. Dit zijn trouwens nog geen inconel buizen, ik gebruik bij testen altijd RVS omdat dat véél goedkoper is en je tijdens testen nog wel eens van vorm/set-up kan veranderen. Deze gaan ongeveer 20 full-runs mee.
So far so good!
Na laatste start bleek de interne starter plug trouwens stuk te zijn, effe kijken hoe dat komt. Deze gaan normaal niet zo snel stuk, misschien omdat ik meerdere starts achter elkaar gemaakt heb.
Hopelijk snel weer testen, waarschijnlijk pas ergens volgende week.
Maar voor nu ben ik erg op mijn nopjes!!!!




Groetjes,
Gerald