Zelf vleugels snijden/Bouwverslagje van een Obelix hellingzwevertje.

Als hij maar een klein beetje vliegt zoals het er uitziet ben ik helemaal tevreden!

Afwerken wordt nog wel even wat werk denk ik. Ik wil de folie iets speelser maken dan ik normaalgesproken doe en daar ben ik (nog) niet zo handig in.
 
tip:
plaatje uittekenen, en printen.
overtrekken op de achterkant van de folie, en uitknippen/snijden
of de print met schilderstape erop plakken, en alsnog uitknippen
dan op lage temperatuur over de andere folie heen.

liefst geen folie eronder, werkt nog beter.
met folie eronder moet je goed opletten van links naar rechts te werken, boven onder etc, om luchtbellen eruit te wrijven

heb nu een paar keer figuren op mn vliegtuig gezet, en op deze manier is het op zich goed gelukt
alleen geduld..
 
Werk ligt even beetje stil hier, druk met andere projectjes, maar vandaag kwam ik in de modelbouwwinkel een foldertje tegen met de nieuwtjes van 2015 van Pichler......maar zo heel nieuw is die op de voorpagina niet



Dat is een iets modernere versie van Obelix!
 
Wat dan weer een variatie is op de "Wonder" van SIG.

SIGRC66P53a.jpg


Dit is een toestelletje dat al heel lang bestaat en in vele verschillende variaties is gebouwd en nog wordt gebouwd. Het vliegt prima, is snel en toch vrij makkelijk te vliegen.
De elektrische variatie wordt de "Funbat" genoemd. Daar is ook een draadje over. De vleugel is aangepast maar het is wel een variatie op hetzelfde thema.
 
Het artikeltje van Obelix is uit ongeveer dezelfde periode als de oer-wonder, zal vast ook wel de inspiratie geweest zijn.
 
De reparatieklusjes zijn weer klaar en alle tussenprojectjes af.....hoogste tijd om de Canard weer eens onder het stof vandaan te halen.

Zo heel veel werk had ik er niet meer aan: rolroeren op maat maken, schuren, folieën, stuurstangen maken en balanceren.

Bij het folieën gaf mijn vrouw een complimentje dat dit van alle zelfbouwexperimentjes toch een van de mooiste is geworden en dat vond ik een mooi excuus om ze eens op een rijtje te zetten:

Obelix 1
IMAG0793.jpg


Obelix 2

IMAG0896_zpsa15a07fd.jpg


Funkistje met vleugels van mislukte Obelix 1 vleugels
IMAG0892_zps4eba0311.jpg


En nu dus de Hammerhead

IMG_20151006_194512_zpsk7l9ukws.jpg


IMG_20151006_194547_zpsma7irmxe.jpg


Ik ben het wel met haar eens eigenlijk!

Ik was de bouwtekening soort van een beetje kwijtgeraakt dus ik kon niet achterhalen waar het CG ongeveer moet zitten maar een vliegmaatje stuurde een linkje waar je dat mooi kan berekenen:
http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm

Hier kwam ik op 392mm vanaf de voorlijst van de Canard-vleugel, daarvoor hoefde ik maar 45gram in de neus te stoppen en kwam daarmee op 655gram vliegklaar. Dat vind ik een mooi gewicht!

Ik moet nog even uitrekenen hoeveel zwaarder ik ben geworden t.o.v. het origineel. ik heb 1,5mm balsa gebruikt voor de indekking waar de ontwerper werkt met bruin pakpapier, lijm op waterbasis en verf....ik snapte er geen hol van iig.

Nu is het dus wachten op de juiste omstandigheden voor de eerste vlucht. Morgen moet ik met de Avalanche naar de garage terwijl het precies dan mooi is voor LVS, daarna draait de wind de Oosthoek in dus voorlopig even geen hellingweer......
 
De tekening geeft 24oz op als leeggewicht, dat is als het goed is zo'n 710gram......Ik zit nu op 655gram dus voor het eerst is het mij gelukt in kistje lichter te bouwen dan aangegeven!

IMG_20151008_153944_zpsp4o59hxb.jpg


En de eerste vlucht is ook een feit!
De wind stond nog goed voor langevelderslag en ik had een uurtje de tijd dus snel daarheen gereden.
Er stond niet veel wind, misschien net aan 4bf, maar genoeg om het te proberen. Eerst een voorzichtig handstartje bovenop het duin waardoor ik wist dat ik veel up moest trimmen. 2de handstartje ging al zo goed dat hij over de rand van het duin ging en ik dus door moest vliegen!

Dit ging heel makkelijk, ik had geen enkele moeite om tot een meter of 10 boven het duin te komen en kon rustig gaan kijken hoe het vliegt.
Ik heb de vleugels helemaal recht/symmetrisch weten te bouwen want ik had geen klikje trim nodig om vlak te vliegen. Reactie op de roeren is ook in orde nergens nerveus maar ook niet zo traag dat het saai wordt. En het ding ziet er echt bijzonder uit in de lucht!

Wel moest ik alle hoogte trim die ik had gebruiken, ik heb het zwaartepunt wel iets naar achteren gehaald ook maar hij vloog er goed mee dus zal het CG niet helemaal fout zitten.

Thuis heb ik het instelhoekverschil gemeten en daar zat de verklaring...met trim op 0 zat ik op slechts een halve graad en dit is vrij weinig. Voor de volgende vlucht ga ik dit aanpassen, gelukkig heb ik het stabilo demontabele gehouden zodat ik hier vrij eenvoudig wat aan kan doen.

Bewegende beelden heb ik wel gemaakt maar mijn bewerkingsprogramma doet moeilijk dus het duurt nog even voor ik het kan plaatsen
 
Afgelopen maandag heeft Le Canard mij (en nog wat anderen) zeer aangenaam verrast tijdens een middagje gastvliegen op een van de mooiste clubvelden die ik ken.

We hebben op de goede gok een klittebandje onder de romp geplakt en achter de Ibis van Arjan eens gekeken of het wilde.

Hier was dus echt niets bloeddrukverhogends bij: Na een klein beetje snelheid oppakken een tikje up om los te komen, dan verticaal omhoog, waarbij ik minimaal hoef te sturen om vlak te blijven en op hoogte een keertje vol up en hij is los.

Daarna blijkt het ding veel beter te zweven dan ik van een hellingragbakkie verwachtte. Ik denk dat hij qua glijhoek en daalsnelheidbeter presteerd dan de Sig Ninja. En tot 2 keer toe ben ik ogenschijnlijk op een nulletje blijven hangen terwijl het een slechte zweefdag was!...er is vrijwel niemand echt lang boven gebleven.

Later achter de Steroiden-FunCub van Terence nog vaak omhoog gegaan, waarbij Le Canard zich van zijn beste kant liet zien door echt alleen maar een tikje up nodig te hebben om los te komen en verder volledig stabiel mee omhoog te gaan.

Met de complimenten van PH-AJH-producties voor het filmwerk en betere knip en plakwerk hier het bewijs van luchtvaardigheid
(Mét wat beelden van de maiden op LVS)


Na die maiden heb ik wel het instelhoekverschil flink aangepast (van 0,5graden naar ongeveer 3) en dan is het absouluut een makkelijk kistje om te vliegen en ik weet zeker dat hij op een beetje thermische dag heus in de lucht blijft zonder motor!

Landen is erg leuk, rustig aan steeds verder up geven tot de voorvleugel overtrekt en hij zakt zo op het gras.......te gek!!
 
Mijn Frans is echt heeeeeel slecht....ik snap je eerste vraag niet maar wel dat je Le Canard leuk vind! ;-)
 
Back
Top