De tekening geeft 24oz op als leeggewicht, dat is als het goed is zo'n 710gram......Ik zit nu op 655gram dus voor het eerst is het mij gelukt in kistje lichter te bouwen dan aangegeven!
En de eerste vlucht is ook een feit!
De wind stond nog goed voor langevelderslag en ik had een uurtje de tijd dus snel daarheen gereden.
Er stond niet veel wind, misschien net aan 4bf, maar genoeg om het te proberen. Eerst een voorzichtig handstartje bovenop het duin waardoor ik wist dat ik veel up moest trimmen. 2de handstartje ging al zo goed dat hij over de rand van het duin ging en ik dus door moest vliegen!
Dit ging heel makkelijk, ik had geen enkele moeite om tot een meter of 10 boven het duin te komen en kon rustig gaan kijken hoe het vliegt.
Ik heb de vleugels helemaal recht/symmetrisch weten te bouwen want ik had geen klikje trim nodig om vlak te vliegen. Reactie op de roeren is ook in orde nergens nerveus maar ook niet zo traag dat het saai wordt. En het ding ziet er echt bijzonder uit in de lucht!
Wel moest ik alle hoogte trim die ik had gebruiken, ik heb het zwaartepunt wel iets naar achteren gehaald ook maar hij vloog er goed mee dus zal het CG niet helemaal fout zitten.
Thuis heb ik het instelhoekverschil gemeten en daar zat de verklaring...met trim op 0 zat ik op slechts een halve graad en dit is vrij weinig. Voor de volgende vlucht ga ik dit aanpassen, gelukkig heb ik het stabilo demontabele gehouden zodat ik hier vrij eenvoudig wat aan kan doen.
Bewegende beelden heb ik wel gemaakt maar mijn bewerkingsprogramma doet moeilijk dus het duurt nog even voor ik het kan plaatsen