zelf propellor maken

  • Topicstarter Topicstarter imported_Ruben_
  • Startdatum Startdatum
Rob Metkemeijer.

Ik heb nog geen berichten gehoord over uiteenspattende carbon props.

De enige waarvan ik dat weet waren de gele Kavans.....
 
ik denk dat dit Chopped-Strands wel handig is. voor als je een prop gaat maken is dit denk beter dan een glas mat. of niet?

mvg david
 
je moet de mal uit twee delen maken met lossing tussen de eerste en tweede gieting.
zo heb je een perfect stuitbare en deelbare mal.
 
Kijk hier maar eens: uitstekende instructies van Wout Moerman met enkele nuttige doorverwijzingen ook. Met enig geduld en veel zorgvuldigheid zijn perfect gebalanceerde balsaprops te maken, wel voor rubber. Weet niet of electro een goed idee is met eigenbouwprops.

Propellers

uhu
 
In de F5B scene worden zelf props gemaakt.
Het is niet simpel en zeker niet goedkoop.

Als je al niet weet hoe je iets moet lossen zou ik eerst eens gaan proberen een modelletje af te vormen, een bootje of iets dergelijks.
Daar leer je veel van.

Als je komend seizoen eens in de buurt bent van een F5B wedstrijd dan kan je komen kijken hoe de props eruit zien.
Waarschijnlijk is er ook wel iemand die zelf props bouwt aanwezig.
En 2-3 Juni hebben we een europese wedstrijd, daar zijn mensen die hun modellen en props zelf bouwen, zeer leerzaam!

Maar dan even ter info.
Props worden gemaakt van een laagje carbonweefsel, gevuld met rovings en kevlarband.
Een prop heeft een boven en een onderschaal.
Meestal zijn de mallen van cnc gefreesd aluminium.
De schalen worden ingesmeerd met lossing.
Dan een laagje carbonweefsel, de mal afvullen (van tip naar tip) met rovings en kevlarband.
Dat doe je op beide schalen.
De schalen zet je op elkaar (de mal sluiten) en laat hem op verhoogde temperatuur uitharden, minimaal 24 uur.
De mengverhouding epoxy en harder is zeer belangrijk, ik werk met een grammen weegschaaltje.
Als de hars niet goed in verhouding is hardt de hars niet goed uit of wordt te bros.
Ook als de rovings niet goed doordrenkt zijn wordt de prop niet stijf.
Alles met gevolg dat een prop kan exploderen.
Als dat gebeurd is je model stuk, of je motor ligt in stukken.
Gevaarlijk voor personen is het niet echt, als je achter de prop blijft.
De energie is vrij snel uit een blad.

Maar.... ik bouw al erg lang uit mallen en waag me niet aan props.
Kopen is goedkoper en ik ben niet zo'n topvlieger dat ik props moet gaan ontwerpen dus zelf bouwen.

GJ
 
En David? Prop al af????

Rob Metkemeijer.

Ik heb nog geen berichten gehoord over uiteenspattende carbon props.

De enige waarvan ik dat weet waren de gele Kavans.....


Ik heb ooit eens een blad van een 3-blads 21x12 carbon prop af zien breken in de vlucht.
Ik noem geen merk, maar bij navraag zei de fabrikant dat dat ongeveer 3-4x per jaar gebeurde op de 4000 props die ze per jaar verkopen. Schijnt dan een fabrikagefoutje te zijn. In dit geval stuurde de fabrikant een nieuwe prop en een nieuwe spinner toe.

Maar doordat de motor nog een paar slagen had gemaakt nadat het blad eraf was, en de prop dus zwaar in onbalans was, moest de krukas opnieuw gericht worden. Daarnaast moet je er niet aan denken wat er was gebeurd als dat blad al op de grond af was gebroken.

De meeste vliegers met brandstofmotoren geven op de grond eerst even vol-gas om te kijken of de motor goed draait. Ik doe dit ook, maar let er tegenwoordig wel ERG goed op dat er niemand naast of voor de prop staat.. Want zo'n carbon blad.. komt hard aan als ie bij 6500 toeren los komt.
 
Wat is buiten het gevoel van zelf iets gemaakt te hebben de meerwaarde van het zelf maken van een prop?
De gevaren voor ongelukken zijn toch imens groot!!
 
2 zaken:

1. Kwaliteit, handwerk t.o.v. serieproductie.
Over die uiteenspattende props: ik doelde op handgemaakte exemplaren.
Bij serieproductie kan er altijd een door de kwaliteitscontrole slippen.

2. De mogelijkheid om props te maken die niet te koop zijn.
 
Back
Top