Inmiddels een lange tijd geleden dat ik een update gepost heb. Nadat het behoorlijk mis leek te zijn gegaan met het vastzetten van de platen op de spanten hen ik een tijdje de handdoek in de ring gegooid.
Een paar maanden geleden heb ik dit toch weer opgepakt en met de tips van Pietsan de boel proberen te fixen. Dat de zomer was aangebroken en mijn motor van stal werd gehaald hielp ook al niet natuurlijk. Gelukkig zijn de avonden inmiddels weer donker en de weekeinden te koud.....
Voor de laatste huidplaten heb ik het opgegeven om te zorgen dat deze aansluiten op de naden. Alleen op de plek waar de platen de spanten raken heb ik houtlijm gesmeerd en e.e.a. met elastiek op zijn plek gehouden. Daardoor zijn er geen deuken in de nieuwe platen meer gekomen. Wel grote naden, die heb ik opgevuld met hout restanten en kneedbaar hout. Dat heb ik ook gedaan met de "deuken" die zichtbaar waren op de laatste foto aan de andere kant van de romp. Daarna de opengebleven afwijkingen opgevuld plamuur. Na veel schuren, plamuren, schuren, plamuren etc. werd het resultaat best acceptabel.Wel was me duidelijk dat een houtlook het niet ging worden met al die plamuur, ook een dekkend verfje was niet voldoende om nog een mooi eindresultaat te krijgen. Nu was ik toch al van plan om er een laag fineer over te leggen dus dat kwam mooi uit...
In deze foto is de bodem al bekleed met fineer en heb ik de eerste fineer strook over een van de geplamuurde zijplaten gezet:
Dat fineren lijkt simpel, maar ook dit val tegen. De dunnen latje (0,5mm dik, 10mm breed) laten zich niet in de breedte buigen dat maakt het moeilijk om de de planvorm te laten volgen.. Forceer je dat toch dan gaat de fineer bol staan en kan je opnieuw beginnen. Omdat de fineer zich maar moeizaam laat verwijderen na verlijmd te zijn kun je dat beter vermijden.
Het eindresultaat mag er wat mij betreft wel zijn. De fineer heeft wel veel van de door mij gemaakte fouten verborgen:
Of het allemaal voldoende is om hier een mooie houtlook eindresultaat van te maken weet ik pas na het aanbrengen van de vernis laag. Als er ergens wat teveel lijm gebruikt is wordt het eindresultaat vlekkerig en lelijk en dan moet er alsnog een dekkende kleurlaag over. De kiel laat ik zonder fineer, daar gaat toch een dekkende laag "tar" black overheen.
Maar de vernis gaat er pas over als de latjes van voor- en achtersteven er op zitten en de gangboorden op de bovenrand zijn gelijmd. Dankzij de fineer heeft de bovenrand wel net wat meer breedte om verlijmd te worden, van 1 naar 1,5 mm. Dat is toch 50% meer....
De planken, met fineer, aanbrengen heeft uiteindelijk veel meer tijd gekost als ik bij voorgaande modellen besteed heb aan het klassiek beplanken van een romp.