Zeeschouw nr 532 (Billing Boats)

Hi,

Ik ben een paar jaar geleden weer met modelbouw gestart. Na wat wat eerdere pogingen in mijn jeugd (erg lang geleden). Ik heb al wat bootje gebouwd van Artesania Latina van beginners tot intermediate. Vooral die laatste, een Botter, is best geslaagd geworden. Dat heeft me wel op het idee gebracht om me te richten op klassieke hollandse schepen. Helaas zijn die er niet zoveel, of inmiddels uit productie. En ik ben nog lang niet zover dat ik een boot vaan tekening kan bouwen.Na wat rondneuzen kom ik op marktplaats een aantal bouwdozen tegen die ik maar meteen overgenomen heb:
- Zeeschouw (Billing Boats),
- Friese Tjalk (Authentic Ship models Amsterdam),
- Yacht Olandese 1670 (Carta Augusto)

Na openen van de dozen kwam ik er snel achter dat geen van de onderdelen "lasercut" waren, behalve kiel en spanten. Daarna maar meteen een elektrische figuurzaag machine gekocht. Die zijn 2e hands ook voor schappelijke prijzen te vinden.
Dat roept wel de vraag op waar ik precies moet zagen? Midden door de zwarte lijn? De lijn er volledig afzagen? De lijn volledig laten zitten? Tussen de uitersten wordt het uitgezaagde werkstuk ~ 3mm breder en langer of korter. Maakt dus nogal een verschil.

Ik ben nu gestart met de Zeeschouw. Hier wat plaatjes:
img_1515-jpeg.570999

IMG_1515.jpeg

De inhoud lijkt gelukkig compleet te zijn:
img_1516-jpeg.571001

IMG_1516.jpeg

img_1517-jpeg.571002

IMG_1517.jpeg

Geen idee of het bijgevoegde gereedschap origineel is of dat de vorige eigenaar die erbij heeft gedaan.
Iemand enig idee hoe oud deze bouwdoos kan zijn? Wanneer is Billing boats gestart met lasercut onderdelen?

P.s. ik ben er nog niet helemaal uit met de plaatjes. Als ze kleiner groter/moeten zijn, hoger/lagere kwaliteit etc. laat het me even weten in de comments. Ik heb ze nu uit iPhoto geëxporteerd met max 800 pix breed, medium kwaliteit

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum!
Ik heb zelf vroeger ook wel alles nog uit moeten zagen en eigenlijk is dat och ook wel weer erg leuk. Het geeft misschien wel meer voldoening dan alle gelaserde onderdeeltjes.
Ik zaagde altijd tegen de zwarte lijn aan waarna je nog wat kan corrigeren als dit nodig mocht zijn. Zeker bij het verjongen van de spantjes wijst zicht dit dan vanzelf wel.
Leuk scheepje en succes. Het gereedschap is een leuke meevaller want dit zit er standaard zeker niet bij.

Goedemorgen Rob, en welkom hier op het forum, de Zeeschouw een leuk project ik heb deze zelf ook gebouwd in 2018 overgenomen van iemand anders.
En inderdaad het uitzagen aan de buitenkant van de zwarte lijn net als Hans hierboven al schreef, en je foto's zijn zo duidelijk te zien hoor :thumbsup:
Ik heb wat foto's toegevoegd van mijn Zeeschouw (er is hier geen bouwverslag van :oops:) misschien heb je er wat aan.
In ieder geval veel succes met je bouw, en als er vragen zijn horen we het wel............

Groet Koos
IMG_5223.JPG IMG_5224.JPG IMG_5225.JPG IMG_5227.JPG

Bedankt voor de reacties! Dit helpt zeker.
Ik ben al een maandje aan het bouwen, maar worstelde nog met forum en foto's. De volgende stappen kan ik dus al snel toevoegen aan mijn verslag.

Opzetten kiel en spanten:
IMG_1520.jpeg

Dit is de simpelste stap. Deze hoefden gelukkig niet gezaagd te worden. Wel veel passen en meten om alles er recht in te krijgen. (hulpplankjes zijn hier al verwijderd).
Dit lijkt grotendeels goed te zijn gegaan.

Hierna de dek delen gezaagd. Hier heb ik over de zwarte lijn gezaagd. Eenmaal op de spanten gelijmd lijken deze hier en daar inderdaad aan de kleine kant. Wat ruimer zagen in het vervolg is dus inderdaad niet verkeerd. Voor nu niets wat niet op te lossen is met wat schuurwerk.
IMG_1521.jpeg

Waar ik in andere bouwverslagen tips heb gezien over het buigen van het dek leek dat hier niet nodig. Het hout is van zichzelf zacht en buigbaar. Met wat klemmen kon deze zonder problemen in de juiste kromming verlijmd worden. Op de foto lijkt de voorkant scheef te zitten, maar deze is hier nog niet gelijmd. Toen het dek vastzat heb ik de lijm tussen dek en voorkant (hoe heet dat ding?) gegoten en e.e.a. in de juiste hoek vastgeklemd. Deze zit nu dus wel recht.

Helaas ben ik hierdoor wat overmoedig geworden bij het plaatsen van het achterste dekdeel. Ik dacht die in 1 kaar wel te kunnen lijmen met behulp van klemmen. Helaas blijkt deze toch een beetje verschoven te zijn tijdens het drogen:
IMG_1525.jpeg

Om het mezelf lastiger te maken heb ik ook nog eens watervaste houtlijm gebruikt....
Enig idee hoe ik dit weer netje loskrijg?

Update: foto's weer volledig opgenomen i.p.v. miniatuur, en wat spelvouten gefixt ;)

Laatst bewerkt:
Hoi Rob, welkom.

Wat de foto's betreft, die zien er perfect uit, ik zou wel de foto's als ik jou was op ware grote in je verslag zetten en niet in miniatuur, omdat dit overzichtelijker is. Met miniaturen moet je telkens wisselen tussen je tekst en de foto.
Leuk om weer eens een verslag te zien uit de 'oude' doos van Billing Boats. Ik wens je succes met de bouw en natuurlijk veel plezier tijdens het bouwen.

Goedemorgen Rob, en welkom hier op het forum, de Zeeschouw een leuk project ik heb deze zelf ook gebouwd in 2018 overgenomen van iemand anders.
En inderdaad het uitzagen aan de buitenkant van de zwarte lijn net als Hans hierboven al schreef, en je foto's zijn zo duidelijk te zien hoor :thumbsup:
Ik heb wat foto's toegevoegd van mijn Zeeschouw (er is hier geen bouwverslag van :oops:) misschien heb je er wat aan.
In ieder geval veel succes met je bouw, en als er vragen zijn horen we het wel............

Groet Koos
Bekijk bijlage 571006 Bekijk bijlage 571007 Bekijk bijlage 571008 Bekijk bijlage 571009
Dat was een campingschuitje Koos!

Ik denk dan dat je voor je scheve spant echt breekwerk nodig hebt. Mogelijk met een mesje erdoor snijden. En snel een andere pot lijm halen:) Ik zie vanuit het spiegeltje ook nog gaatjes zitten. Hier zitten misschien ook al wat spijkertjes in?

Update: foto's weer volledig opgenomen i.p.v. miniatuur, en wat spelvouten gefixt
;)

Kijk dat ziet er een heel stuk duidelijker en overzichtelijker uit zo, mooi hoor :thumbsup:
Dat was een campingschuitje Koos!
Yep, klopt helemaal Hans, dat waren pas tijden :D

De foto's die ik heb toegevoegd zijn miniaturen omdat deze in een verslag van een ander staan, dat vind ik altijd gepaster.

En foto's invoegen is heel gemakkelijk, ikzelf heb een i-phone waar ik mijn foto's mee maak, dan druk ik op de knop "Upload bestand" vervolgens "Fotobibliotheek" Daar selecteer ik de foto's die in het verslag dienen te komen, dan onderin "Opties" waar ik bij de "Grootte" op "Normaal" druk, dan "Gereed" en "Voeg toe" en voila ze staan in de reactie waar je ze een voor een kunt selecteren op de plaats waar je ze wilt hebben.

Succes verder

Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit! Ik hoop dat ik een zelfde nivo kan bereiken.

Ik vrees inderdaad dat het achterdel eruit gebroken moet worden. Hopelijk blijft hij heel genoeg om als mal te kunnen gebruiken voor een nieuw dek. Voor nu heb ik restjes hout genoeg. Deze keer wat groter zodat ik alles op maat kan schuren.

Mijn plan was de boot in houtlook te houden. Geïnspireerd door b.v. deze schouw:
P9160042.jpeg

Vooral veel bruin, met zwart onderwaterdeel en misschien een randje groen. Ik vind hout gewoon mooi.

Omdat hout in het pakket hiervoor minder geschikt is heb ik fineerstroken gekocht 0,6 mm dik en 4 en 8 mm breed. Mijn Zuiderzee Botter van Artesania Latina heeft ook vrijwel alle delen op die manier behandeld en ik vind het resultaat wel erg leuk. AL verkoopt fineer ook los. Helaas beperkt in het aantal soorten hout. Vreemd genoeg zaten er bij hun botter o.a. eiken en mahonie, maar in hun shop vind je alleen Walnut, Sapele (?) en Basswood (linde). Ik heb van alles een pakket gekocht en wat proefstrookjes met vernis gemaakt. Blanke vernis en medium oak vernis:
image.jpeg

Ik ben nog niet helemaal happy met het resultaat. De sappele (met blanke vernis) voor de opbouw en sierdelen lijkt me mooi. Basswood (blank) voor het dak. De Walnoot wordt me echter te donker voor de romp en ik zie ook nog niet iets dat wat eindresultaat door kan gaan voor teak voor het dek. Dat is meestal wat lichter/grijziger.
Iemand nog wat ideeën?

Wanneer je een potje azijn neemt en daar een pluk staalwol in laat oplossen krijg je na enkele dagen een bruine vloeistof. Lindenhout (basswood) en abachi zullen door deze vloeistof naar een grijs verkleuren, walnoot wordt er bijna zwart door.
Ik zal eens kijken of ik een proefje kan maken en hier een foto kan plaatsen.

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

Bedankt voor de suggestie! Ik ga die zelf ook proberen een potje azijn/staalwol te maken. Altijd handig weer een tool aan je gereedschapskist toe te kunnen voegen.
Via een ander kanaal kreeg ik ook een suggestie om "white-wash" te proberen. Een 1e poging lijkt teveel dekkend te worden. Ga nog een 2e poging doen waarbij ik de verf eerst verdun. Zal dan beide opties (white-wash/azijn-staalwol) aan mijn proefstrookje toevoegen om te kunnen vergelijken.

Wat betreft je opmerking over Kolderstock: Die boten zijn me (nu) nog te hoog gegrepen. Met klassieke Hollandse schepen bedoelde ik met name de kleinere visserij/vrachtschepen. Aan het lijstje wat ik bovenaan heb staan wilde ik ook nog "Mantua ARM 82 Hoogaars" toevoegen, nog voor de "Yacht Olandese". En uiteindelijk ook de "Kanonneerboot Nr2 van Kapitein Van Speijk". Voor ik die allemaal af heb ben ik heel wat jaren (en ervaring) verder.

De scheve spant kwam inderdaad redelijk goed los met snijden, wrikken, snijden, breken etc. Niet helemaal zonder kleine beschadigingen, maar als er toch fineer overheen gaat zie je dat toch niet in het eindresultaat.
Nu ook niet-watervaste houtlijm aan mijn gereedschapskist toegevoegd ;)

Laatst bewerkt:
Mijn azijn met staalwol is ook uitgebrouwd. Deze toegevoegd aan mijn stalen. Maar toch maar gekozen voor Walnoot/White-wash voor het dek. Het resultaat met azijn/staalwol was me te donker. Wel mooi om hout er oud en verweerd uit te laten zien.
De truck met de white-wash bleek om het niet dekkend te willen doen, ook niet verdunnen, maar een laagje opbrengen en egel uitwrijven met een doekje. Resultaat van het dek met 2 dunne lagen:
IMG_1528.jpeg

De randen worden nog ingevuld met die "sapele".

Laatst bewerkt:
De Walnoot fineer is van Artesania Latina. Dit is ook de enige shop die ik heb kunnen vinden die fineer in smalle stroken verkoopt: https://artesanialatina.net/en/243-veneer
De White-wash heb ik bij de praxis gehaald en is een watergedragen Vernis van het merk "stilleven": https://www.praxis.nl/verf-laminaat...n-houteffect-glazuur-white-wash-250ml/5638467

Net gemerkt dat het zagen van smalle onderdelen met de elektrische figuurzaag niet echt werkt:
IMG_1529.jpeg

Ik vrees dat ik alle kleine onderdelen (en het zijn er nogal wat) met de hand moet gaan zagen. Deze sieromlijsting zal ik van restjes hout na moeten maken.....:(

Dank voor je antwoord.
Ik vrees dat met de hand zagen niet veel beter zal gaan.
Is dit fijne multiplex?
Ik zou het in stukjes uit massieve latjes slijpen op een elektrisch schuurtoestel. (eventueel langere stukken in de breedte buigen)

Back