Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

Ik zou helemaal overnieuw beginnen....:p

Nee - gekkigheid.
Een stukje hout ertegenaan lijmen komt het meest in de buurt van hoe het in het echt ging.

Hans, Stephan en *Hans*, bedankt.
Dus als ik het goed begrijp, stukje hout tegen het kiel en het achtersteven.

Het hennegat wordt dan ook meer open en dat gedeelte opvullen met wat extra hout gaat niet want dan kan je maar better dat hele gedeelte overnieuw doen.

Dus het hennegat blijft hoe het is.
Een 10mm stukje hout aan het kiel.
Een 10mm stuk hout de lengte van het achtersteven.
Mogelijk ook een scharnier op het berghout.

Marcus

305 Fluit, Zeehaen thin sternpost.jpg

zoiets Marcus, valt minste op en je hoeft aan anderste deel niks meer te veranderen. Je roer komt iets schuiner, maar dan moet je het onderste deel weer recht maken met de kiellijn.

ik zou ook gaan zoals stafhan het hier boven tekent
misschien je roer iets smaller maken boven en niemand die het later ziet Marcus

Marcus, als je dat hennegat nu opvult met klei, of met een papier-maché, dan kun je na droging en uitharding je planken aanhelen, en door die klei-of papier-maché, met een freesje (of mesje) een nieuw hennegat maken??

Marcus, als je dat hennegat nu opvult met klei, of met een papier-maché, dan kun je na droging en uitharding je planken aanhelen, en door die klei-of papier-maché, met een freesje (of mesje) een nieuw hennegat maken??

Klei heb ik en droogt zonder het in de oven te doen.
Ik zou dan de 2 bovenste berghouten recht moeten zagen / schuren zodat het makkelijk in elkaar zit.
Ik ga wat passen en meten.
Bedankt voor het idee

Marcus

Eerst een mal maken van de achtersteven en de opening van het hennegat.

3a1 Fluit, Zeehaen hennegat klei.jpg

Het klei heb ik er ingestopt. Terwijl de klei nog vochtig is langzaan wat weghalen, meten met de mal, nog meer weghalen, weer meten

3a2 Fluit, Zeehaen hennegat klei.jpg

3a3 Fluit, Zeehaen hennegat klei.jpg

3a4 Fluit, Zeehaen hennegat klei.jpg

en uitindelijk met een stuk rond hout de bocht mooi maken.

3a5 Fluit, Zeehaen hennegat klei.jpg

Nu laten drogen en morgen weer kijken wat ik verder kan doen.

Ik neem aan dat als al het hout er op zit, de klei niet meer te zien is.

Marcus

mijn schip de great eastern was een karton model heb er een hout model van gemaakt de voorend en de achterend waren te ingewikkeld dus bijde van das boetseerklei gemaakt en er vrij natuurlijk uit laten zien toen het opgedroogd was licht geschuurd en hout er over heen en niks is meer zicht baar

toen het opgedroogd was licht geschuurd en hout er over heen en niks is meer zicht baar

Wat voor lijm gebruik je om hout tegen klei te lijmen?

Dit vraag ik want droge harde klei is stofig en de bovenste laag laat gemakkelijk los. Ik heb daar ervaring mee toen ik een molen maakte. De molen had kleine steentjes van klei en lijmen op elkaar ging niet dus steentjes weg en stukjes hout gemaakt die op steentjes leken.

Ik ben van plan lange gaten te boren en lange dunne spijkers in het hout en de verharde klei. Ik verzin wel wat.

Marcus

Back