Zabarak en Disco

geachte bouwverslaafden en bouwfreaks,

Wie kan mij advies geven, ik heb een Zabarak en een Robbe Disco van een collega overgenomen, en wist dat er nog wat aan moest gebeuren. Ik zie dait als een leuke uitdaging maar zonder hulp stopt het helaas al snel voor mij als leek:(. De discovleugel is afgebroken maar zit beplakt met folie (merk?!?!), nu wil ik dit weghalen om hem goed te kunnen repareren, maaaaaaaaar hoe doe ik dat, gewoon warm maken met fohn of folieijzer misschien offe????.
De Zabarak is verder niks mis mee moet nog gebouwd worden en daar hoort een speed 600 motor in, maar ik denk dat ik ipv een speed 600 liever een brushless plaats, welke dingen moet ik dan op letten bij de aanschaf van een brushless motor en welke prop moet ik voor zo'n kist gebruiken. Hij hoeft alleen maar rustig te vliegen en hoeft niet verticaal te gaan (mag wel:p). Maar voor een beginner is dat niet echt verstandig denk ik.

edit: op een site gevonden met een speed600 is de
standaard prop: 8,5" x 5"
sport prop: 10" x 6"
meest effectief: 10,5" x 7"
Ik vind dit als beginner wel groot klinken maar goed misschien kan dit wel,
maar met welke brushless kan ik een van deze props gebruiken dan.
ik vlieg met een lipo 3s20c 4000mAH

WIEOWIE kan mij advies geven.
Alvast bedankt voor de info.

GrtZ Roland

Laatst bewerkt:
Helemaal niemand die kan helpen, das jammer.
Ik heb een motor 1700KV outrunner met een 9x6" prop die ik wil gaan gebruiken is dit voldoende of niet, er komt een 4000mAH lipo 3s in. Misschien mensen met wat algemene tips voor mij over welke servo's te gebruiken en waar ik verder op moet letten.

o ja is natuurlijk voor de Zabarak

GrtZ Roland

Hoi,
Speciaal voor dit soort vragen is de database in het leven geroepen: database-electrovliegtuigen En dan het tabblad elektro planes bestuderen.
Ik ken de Zabarak niet.
Vuistregel: je motor moet ongeveer 10% van het vliegklare gewicht wegen. Op 3 cellen Lipo is een kV van ongeveer 1000 het meest effectief. 1200 kan eventueel ook, hoger liever niet gaan.

Geef even wat meer info over die Zabarak?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arjan,

Bedankt voor je info, ga meteen de database eens doorspitten, de info van de zabarak zal ik opsnorren en toevoegen. Maar moet dus even andere motor kopen, das jammer van de andere motor maar goed die komt dan wel in een andere kist tzt.

zo even wat data: span. 1500mm / lengte 1170mm / gewicht 13gr
aanbevolen motor speed 600 / 700 accupack 8 - 10 cell 1700mAh.
kistje is van balsa en word met oracover belkeed tzt. als je nog meer info nodig hebt dan zal ik proberen die te vinden, maar van de conrad-kist is niet veel te vinden helaas.

GrtZ en bedankt Roland

Laatst bewerkt:
Als het een "normaal" vliegtuig is (dus geen pylonracer of acro kist):
Buitenloper van ongeveer 100 gram, kV van ongeveer 1000, 10x6 prop en een regelaar van 30A - zit je zeker goed. Een motor van 75 gram gaat ook, 125 gram gaat super. Alles ertussenin kan.

Wat je schrijft denk ik dat het vergelijkbaar is met mijn Robbe Cardinal. Die vloog ik eerst (en nu weer) met een Typhoon 29/12/10 van 123 gram. Daarmee gaat hij echt lekker. Maar ik heb er ook een poos een Himodel van 73 gram in gehad en dan vliegt hij als een trainer. Kijk even op mijn website *zie handtekening) - van beide varianten heb ik filmpjes. Dan heb je een idee.

Laatst bewerkt:
Arjan,
het betreft een gewone bovendekker waar ik mee wil leren vliegen na(ast) mijn EZ.
Ik wil er verder geen gekke dingen mee doen gewoon leren vliegen en controle verbeteren. Ik heb je filmpjes bekeken en zag dat je ook met jakkie takkie vliegt. Das een leuk toeval, net van de week contact mee gehad hij schijnt bij mij in de buurt te vliegen en ga daar een keertje kijken als hij het op tijd weet en door geeft. Ik weet niet of jij hier ook wel eens in de buurt vliegt maar misschien zie ik je dan ook wel een keertje. Even iets anders maakt het veelk uit of ik met een 10x6 of 9x6 vlieg, als ik goed heb gelezen in het recente verleden is de eerste waarde belangrijk voor de kracht en de tweede voor de voorwaardse snelheid toch. Maar nog niet kunnen vinden hoeveel verschil hier dan in zit (misschien wel moeilijk te berekenen).

GrtZ Roland

Ja, Jako en ik vliegen nogal eens samen :-)
9x6 kan ook - heb je inderdaad iets minder trekkracht en doe je langer met je accu. Als je met 4000 mAh gaat vliegen is 45 minuten op 1 accu geen probleen. Ik haal 30 minuten met 3200 mAh....

Wel even opletten dat je een goede prop gebruikt. APC-E is goedkoop en presteert heel erg goed. Master Airscrew heb ik ook geprobeerd maar die maken vooral herrie.

Nog even wat info nodig:confused:, zijn er van APC speciale Elektro propjes (-E achter de aanduiding:rolleyes:) En hoe kan ik zien of het een APC is, hij zat er nl al bij en niet in een verpakking en zie zo snel ook niet veel info op de prop staan. Of gewoon even een nieuwe APC-E ergens kopen voor de zekerheid. En wat is het verschil tussen een elektro en andere prop. Sorry maar ik heb werkelijk geen idee :oops:.

GrtZ Roland

Elektro props zijn dunner, lichter omdat ze minder toeren maken en minder mechanisch op hun mieter krijgen. Ze hebben meestal ook bredere bladen. E-props zijn over het algemeen efficiënter op een elektromotor.

Een APC prop heeft de tekst APC er wel ergens in staan. Als je hem niet kunt herkennen kun je hem natuurlijk best gewoon proberen. Een brandstofprop op een E-motor is niet zo efficiënt maar ook niet erg. Andersom, een E-prop op een brandstofmotor, is link omdat de prop het kan begeven.

APC-E propjes kosten maar een paar euro. Ze breken wel vrij gemakkelijk dus ik heb er altijd één of twee reserve bij me.

Ok bedankt voor je uitleg, gaan we op zoek naar een APC dealer in de buurt.
Of weet je een dealer ergens in de buurt te zitten. (Deventer, Apeldoorn, Zutphen of Zwolle). of hebben de meeste modelbouw winkels die wel in de verkoop.

Doetinchem, 4rc.nl , is voor jou het dichtst bij. Deventer/Apeldoorn/Zutphen zit helemaal niks helaas.
Hangar in Kampen verzendt voor 4,50 euro dus als je wat meer spulletjes besteld is dat al snel goedkoper dan er naarto rijden.
RCTechnics.nl is ook een goede.

Beste allemaal,

het is alweer een paar dagen geleden maaarrrrrrrr, toch wil ik het volgende graag nog even vragen.
Is onderstaande motor geschikt voor deze zabarak, zo ja :D dan heb ik enig idee wat ik moet zoeken en zo nee dat heb ik er nog weinig van begrepen:confused:

WIEOWIE kan mij vertellen of dit een goede keuze is:

2820/06 Brushless outrunner 1000 kV
[2820/06] 32.50EUR
pixel_trans.gif

Specificaties:
Type: A2820/06
KV (RPM/V): 1000
Werk Voltage: 10-18.5V
Max. Stroom: 37A (60 sec. max)
Max. Eff.: 15-25A > 75%
Stroom Onbelast: 2.0A@10V
Interne Weerstand: 59 mO
As diameter: 4mm
Afmetingen: D35 x L47mm
Gewicht: 130g. (excl. mounts)
Prop adapter dia: 8mm
Inclusief:
1 x Borstelloze motor
1 x Montage Kruis
1 x Aluminium Prop Adapter
4 x Schroef
Prop:
3S LiPo - 12x6
__________________________________________________________________________________________________

of deze, die is iets lichter:

2814/8 Brushless outrunner 1000 kV
[BM2814/8] 29.95EUR
pixel_trans.gif

Specificaties:
Type: A2814/8
Afmetingen: 35x36mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1000 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 15-25A
Aanbevolen prop:
Ni-MH 7 cellen: 11x7
Ni-MH 8 cellen: 10x7
Ni-MH 10 cellen: 9.5x5
Li-Poly (11.1V): 9.5x5

Toepassing: 1000-1900g vliegtuigen
Thrust: 1.0Kg op een 3S lipo met een 10x5 APC-E prop

1.4Kg op een 3S lipo met een 12x6 APC-E prop

Laatst bewerkt:
Beiden zijn goed. De eerste is een stukje sterker, de tweede is ongeveer normaal voor jouw vliegtuig. Net wat je wilt....

Hoi Arjan,

Wat ik wil, tja een rustig trainerstoestel zonder fratsen. Wat zou jij mij aanraden als ik het jouw vraag (?!?! dat doe ik dus eigenlijk ook). Ik gok op die laatste maar wil graag jouw mening horen.

GrtZ Roland

Ik zou voor de zwaarste gaan. Met een 10x6 erop zal hij gewoon lekker vliegen, precies hetzelfde als met die lichtere motor waar een 10x6 het maximum is. Als je meer vermogen wilt kun je nog naar een 11x6 of 12x6.

Bedankt Arjan,

Dan bestel ik de sterkste van deze 2 met beide propjes erbij.

Bedankt en binnenkort (hopelijk snel eens kijken bij jullie)

Back