Yeah! Gevlogen!

Eerder al wat rondjes gevlogen, maar steeds gestopt omdat de boel gerepareerd moest worden. Vandaag de batterij opgevlogen zonder schade!

Ik heb gevlogen met mijn "NUTTA". Roll, loop, halfloop half-roll. Allemaal gelukt :-)

Het ding vliegt nu ook wel redelijk relaxed: alles los kan ie zo rustig wat cirkeltjes blijven vliegen. Dan heb je ook wat meer de rust om rustig na de denken beetje meer naar links of naar rechts. als je al meteen moet beginnen met corrigeren heb je snel een probleem als je het niet in 1x goed doet.

Verder vandaag voor het eerst m'n eigen vliegtuig gelanceerd (met ik zelf aan de transmitter)....

En... met mijn eigen ontwerp gevlogen. De bedoeling was dat ie langzaam zou kunnen vliegen, zodat eventueele correcties niet zo snel nodig zouden zijn, dat ik wat kan trainen met vliegen. Nou dat is redelijk gelukt. Hij gaat redelijk langzaam. En ook redelijk stabiel: 1x vloog ie weg, en na 20 meter alles stil.... Batterij losgeschoten. Rustig geland. Geen schade.

Anyway. Wat we nu weten wat ie niet kan is: met plankgas rechtomhoog vliegen.... Dan verliest ie z'n staart... :-)

De hamvraag is echter.... waarom maakt iedereen een vertikaal staartvlak op z'n vliegtuig? Nergens voor nodig! :-)

De hamvraag is echter.... waarom maakt iedereen een vertikaal staartvlak op z'n vliegtuig? Nergens voor nodig! :-)

Vraag dat maar eens aan de vliegers die gecrasht zijn doordat ze hun kielvlak zijn verloren. Er zijn vliegtuigen die er inderdaad geen nodig hebben maar veruit de meeste hebben hem heel hard nodig.

Als je genoeg tip verdraaing hebt kan je ook zonder vliegen MAAR het vliegt stabieler met. Zo hebben we een vliegende vleugel getest met en zonder wing tips. Zonder vloog nog erg goed zoalang er maar tipverdraaing in zit.

Bij vliegtuigen met een romp is een kielvlak noodzakelijk. Daar redt je het niet met alleen tipverdraaiing. Die tipverdraaiing heeft ook de nodige nadelen die de vliegeigenschappen niet ten goede komen.

Tipverdraaing, wat is dat?

Mijn bouwsel vliegt redelijk zonder staartvlak. Tipverdraaing heb ik er niet bewust ingezet. Mogelijk is dat er wel, omdat het profiel zoals bij de nutta in het midden opgelegd wordt, en de tips zijn wat platter omdat het materiaal daar de kans krijgt om platter te worden.

Ondertussen heb ik de elevator constructie verbeterd. 1 van de redenen dat die niet zo lekker werkte ben ik ondertussen achter: 1 van de scharnieren zat vastgelijmd. 't werkt allemaal een stuk soepeler nu het scharnier wel werkt. :-)

Back