SWEK
verslagschrijvers
We zijn in een stadium van de bouw gekomen dat we de vele losse onderdelen aan elkaar kunnen gaan zetten.
Zo hebben we intussen de tussenmuur, de dakspanten en alle andere balken en liggers van de dakconstructie precies op elkaar pasgemaakt en vastgelijmd. (behalve de nokbalk om nog even makkelijker toegang te houden bij het zetten van de ramen…)
Vervolgens konden we eindelijk beginnen met de voorzetgeveltjes. Te beginnen met de oostelijke voormuur.
En die hebben we ook meteen voorzien van de naamplaat en de raampartijen.
Als laatste gaan we hierop nog een afwerkrandje zetten langs de randen van de twee verdiepte stukjes gevel.
Verder hebben we nagedacht over een praktisch probleem dat mogelijk in de eindfase van dit project gaat spelen.
We wilden de afwerking eigenlijk ter plaatse in het gemaalgebouw doen, maar er wordt dan misschien ook nog gewerkt aan de restauratie van de oude elektrische pompinstallatie uit 1925 en wij willen liever niet tegelijkertijd in die zelfde omgeving werken.
Maar misschien gaat de restauratie heel snel en speelt ons “probleem” niet op, alleen willen wij daar niet blind op vertrouwen.
Vandaar dat wij hebben besloten om onze aanpak aan te passen en, meer als oorspronkelijk gedacht, vooraf in onze eigen werkplaats te gaan maken.
Dan gaat het om bijv. de kolenopslag, de dijk die voorlangs loopt, de tuin van de machinist, misschien zelfs een stukje kleinspoor, (getrokken door paarden) dat gebruikt werd om kolen vanaf de rivier naar de opslag transporteren.
Zo moeten we onze bouwplaat nadrukkelijker gebruiken dan eerst gepland, maar zijn we niet afhankelijk van de voortgang van de restauratie van het grote Wisboom gebouw in Kinderdijk
Nu hebben wij ook helaas niet de ruimte om alles op te stellen en daarom zulken we onze basis bouwplaat “vergroten” met losse elementen die we in verschillende combinaties als uitbreiding rondom de basisplaat kunnen positioneren.
Het vergt zo wat aanpassingen, maar dat is te overzien….
Op basis van dat nieuwe plan hebben we vast groeven gefreesd zodat we de kroosvangers nu ook al kunnen neerzetten. (dat is noodzakelijk als we de aansluiting aan de wallenkant willen voorbereiden)
Hier de groef en een stukje profiel met de rongen. De brug kan zo tegen de basis van schoorsteen schuiven.
Hier het aanzicht van de “open” kant. Hier stroomt water onderdoor naar de schepraderen aan de noordkant.
Op de latere vaste bodemplaat van de maquette willen we hier een 3 mm dikke epoxylaag (als immitatie van water) op zetten zodat het profiel en het onderste stukje van de rongen en de poten onder de brug in het water zullen staan.
Gr. Jan B.
Zo hebben we intussen de tussenmuur, de dakspanten en alle andere balken en liggers van de dakconstructie precies op elkaar pasgemaakt en vastgelijmd. (behalve de nokbalk om nog even makkelijker toegang te houden bij het zetten van de ramen…)
Vervolgens konden we eindelijk beginnen met de voorzetgeveltjes. Te beginnen met de oostelijke voormuur.
En die hebben we ook meteen voorzien van de naamplaat en de raampartijen.
Als laatste gaan we hierop nog een afwerkrandje zetten langs de randen van de twee verdiepte stukjes gevel.
Verder hebben we nagedacht over een praktisch probleem dat mogelijk in de eindfase van dit project gaat spelen.
We wilden de afwerking eigenlijk ter plaatse in het gemaalgebouw doen, maar er wordt dan misschien ook nog gewerkt aan de restauratie van de oude elektrische pompinstallatie uit 1925 en wij willen liever niet tegelijkertijd in die zelfde omgeving werken.
Maar misschien gaat de restauratie heel snel en speelt ons “probleem” niet op, alleen willen wij daar niet blind op vertrouwen.
Vandaar dat wij hebben besloten om onze aanpak aan te passen en, meer als oorspronkelijk gedacht, vooraf in onze eigen werkplaats te gaan maken.
Dan gaat het om bijv. de kolenopslag, de dijk die voorlangs loopt, de tuin van de machinist, misschien zelfs een stukje kleinspoor, (getrokken door paarden) dat gebruikt werd om kolen vanaf de rivier naar de opslag transporteren.
Zo moeten we onze bouwplaat nadrukkelijker gebruiken dan eerst gepland, maar zijn we niet afhankelijk van de voortgang van de restauratie van het grote Wisboom gebouw in Kinderdijk
Nu hebben wij ook helaas niet de ruimte om alles op te stellen en daarom zulken we onze basis bouwplaat “vergroten” met losse elementen die we in verschillende combinaties als uitbreiding rondom de basisplaat kunnen positioneren.
Het vergt zo wat aanpassingen, maar dat is te overzien….
Op basis van dat nieuwe plan hebben we vast groeven gefreesd zodat we de kroosvangers nu ook al kunnen neerzetten. (dat is noodzakelijk als we de aansluiting aan de wallenkant willen voorbereiden)
Hier de groef en een stukje profiel met de rongen. De brug kan zo tegen de basis van schoorsteen schuiven.
Hier het aanzicht van de “open” kant. Hier stroomt water onderdoor naar de schepraderen aan de noordkant.
Op de latere vaste bodemplaat van de maquette willen we hier een 3 mm dikke epoxylaag (als immitatie van water) op zetten zodat het profiel en het onderste stukje van de rongen en de poten onder de brug in het water zullen staan.
Gr. Jan B.
Laatst bewerkt: