SWEK
verslagschrijvers
Eerst even voorstellen.
Wij zijn een kleine groep vrijwilligers van de Stichting WereldErfgoed Kinderdijk die begonnen is aan de realisatie van een maquette van het Wisboom stoomgemaal zoals dat vanaf de bouw in 1868 tot de eerste renovatie in 1905 heeft bestaan.
Initiatief nemers voor de bouw zijn stoomspecialist Jan Walpot (op dit forum actief met zijn stoomsleepboot Maarten), Jan Blonk (hier actief met zijn trawler Hemerica met de helling), en Olaf Koch die zich in aanvang vooral bezig houdt met de documentatie, onderzoek en een CAD 3D model..
Het was in 2019 dat ons werd gevraagd om te beoordelen of en hoe een historisch verantwoorde maquette zou kunnen worden gemaakt. Wij mochten de schaal, bouwmethode, materialen, afmetingen, bouwstijl en bouwtijd en detaillering e.d. zelf bepalen.
Dit alles met de het doel dat de maquette wordt neergezet in het nog bestaande gebouw dat tegenwoordig dienst doet als bezoekerscentrum en waar in normale tijden jaarlijks vele duizenden bezoekers binnenkomen.
Vanuit het archief van de Stichting zijn documenten beschikbaar waaronder tekeningen, aanbesteding en het bouwbestek. Ook enkele foto’s van een later datum. Wel veel , maar natuurlijk niet alles wat je graag zou hebben.....
Dus de eerste maanden zijn voornamelijk gebruikt om zoveel mogelijk informatie te zoeken.
Gelukkig bestaat het gebouw nog, maar het is in 1925 verbouwd . De stoominstallatie met schepraderen is daarbij vervangen door centrifugaalpompen die werden aangedreven door elektromotoren.
Maar behalve oorspronkelijke bouwkundige constructiedetails zijn er ook nog wel sporen van de oude opzet te vinden. En daarmee moeten we het voorlopig doen, en in de wetenschap dat we tijdens de bouw zeker nog ontbrekende informatie nodig zullen hebben.
Gelukkig zat bij de informatie wel een redelijke overzichtstekening van de stoommachine. Ook konden we de afmetingen van de oorspronkelijk ketels vaststellen en daarmee zijn we dan ook maar vast begonnen. Jan Walpot stortte zich meteen op de bouw van stoommachine en Jan Blonk is kort daarna gestart met de stoomketels. In het verslag kunnen deze activiteiten daarom door elkaar lopen.
wordt vervolgd
Wij zijn een kleine groep vrijwilligers van de Stichting WereldErfgoed Kinderdijk die begonnen is aan de realisatie van een maquette van het Wisboom stoomgemaal zoals dat vanaf de bouw in 1868 tot de eerste renovatie in 1905 heeft bestaan.
Initiatief nemers voor de bouw zijn stoomspecialist Jan Walpot (op dit forum actief met zijn stoomsleepboot Maarten), Jan Blonk (hier actief met zijn trawler Hemerica met de helling), en Olaf Koch die zich in aanvang vooral bezig houdt met de documentatie, onderzoek en een CAD 3D model..
Het was in 2019 dat ons werd gevraagd om te beoordelen of en hoe een historisch verantwoorde maquette zou kunnen worden gemaakt. Wij mochten de schaal, bouwmethode, materialen, afmetingen, bouwstijl en bouwtijd en detaillering e.d. zelf bepalen.
Dit alles met de het doel dat de maquette wordt neergezet in het nog bestaande gebouw dat tegenwoordig dienst doet als bezoekerscentrum en waar in normale tijden jaarlijks vele duizenden bezoekers binnenkomen.
Vanuit het archief van de Stichting zijn documenten beschikbaar waaronder tekeningen, aanbesteding en het bouwbestek. Ook enkele foto’s van een later datum. Wel veel , maar natuurlijk niet alles wat je graag zou hebben.....
Dus de eerste maanden zijn voornamelijk gebruikt om zoveel mogelijk informatie te zoeken.
Gelukkig bestaat het gebouw nog, maar het is in 1925 verbouwd . De stoominstallatie met schepraderen is daarbij vervangen door centrifugaalpompen die werden aangedreven door elektromotoren.
Maar behalve oorspronkelijke bouwkundige constructiedetails zijn er ook nog wel sporen van de oude opzet te vinden. En daarmee moeten we het voorlopig doen, en in de wetenschap dat we tijdens de bouw zeker nog ontbrekende informatie nodig zullen hebben.
Gelukkig zat bij de informatie wel een redelijke overzichtstekening van de stoommachine. Ook konden we de afmetingen van de oorspronkelijk ketels vaststellen en daarmee zijn we dan ook maar vast begonnen. Jan Walpot stortte zich meteen op de bouw van stoommachine en Jan Blonk is kort daarna gestart met de stoomketels. In het verslag kunnen deze activiteiten daarom door elkaar lopen.
wordt vervolgd
Laatst bewerkt: