Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Allemaal weer bedankt voor de complimentjes, likes en bezoekjes. $ zitters geplaatst en het ornamentje achter de leeuw is ook klaar. Alles zit nog los op de boeg, maar het past perfect.
Volgende klus, weer een paar zitters (wat is dat saai werk) en het bovenste deel van de balk die op de leeuw komt. Met krul op de top. Dat word een dingetje, die moet van kersenhout gemaakt worden.

Bekijk bijlage 611509

Bekijk bijlage 611510

Bekijk bijlage 611511

Bekijk bijlage 611512

Bekijk bijlage 611513

Bekijk bijlage 611514
Netjes gemaakt, Stephan. En een heel behulpzame leeuw die helpt vasthouden.
Gr. Peter

De zitters zijn allemaal op het boeggedeelte klaar. Ruw geschuurd (moet nog kijken met een latje of alles recht is). Net als in het echt is niet 1 hetzelfde, recht of perfect geplaatst. Het saaie klusje zit erop en nu gaan we de boeg doen.

IMG_5099.JPG

IMG_5100.JPG

IMG_5101.JPG

IMG_5102.JPG

Straks als de wegering erop zit, zie je hier niks meer van terug. We hebben dan alleen de foto's.

De Boeg.

Hoofdpijn krijg ik ervan. Waarom?
Hij is niet goed. Er was al die tijd iets wat mij stoorde aan de vorm van de geplaatste planken. Vooral de laatste 5 gangen deugden miet. Ik zag wel dat de ronding niet goed was, de typerende Hollandse boeg is moeilijk te maken. Vooral als je zonder opvulling achter de planken werkt. Het hout gaat zijn eigen vorm bepalen. De spanning in het hout zorgt voor rechte planken.
Ik zie dat ook aan de kiel, deze is iets in het midden omhoog gekomen (1 a 1,5 mm.). Niet veel maar het moet niet meer worden.Maar dat vertrouwen heb ik nu wel omdat de buik goed gevuld is en ik gewoon moet zorgen dat de resterende onderdelen zonder spanning erop komen.
Maar terug naar de boeg, het stoorde mij dat hij iets te spits toeliep. Stukken beter dan bij mijn eerste poging/redo, toen leek het meer een clipper dan een Hollander.
Eerst maar eens een mal van karton gemaakt. (papier/karton is eigenlijk best goed te verwerken misschien toch eens het concept van Ab Hoving proberen).
Ik gebruikte de originele waterlijn tekening van de plannen om daar een gedeelte op papier af te drukken en die tot een mal te verwerken. Niet om daar 100% gelijk aan toe te bouwen, maar meer als indicatie waar het mis gaat.
Ik ontdekte dat inderdaad mijn eerste gevoel goed was en dat de laatste 5 gangen in het boeggedeelte te recht waren. Dit kun je op de foto's goed zien. De bovenste gang die erop zit is net 1/2 gang onder de waterlijn.

We gaan dus een klein gedeelte slopen om dit opnieuw te maken. Ik zal nu wel eerst wat vlees aan de binnenkant gaan maken. M.a.w. eerst maar eens wat spantdelen in de boeg plaatsen die het verloop van de boeg bepalen.

IMG_5103.JPG

IMG_5104.JPG

IMG_5105.JPG

IMG_5106.JPG

IMG_5107.JPG

De Boeg.

Hoofdpijn krijg ik ervan. Waarom?
Hij is niet goed. Er was al die tijd iets wat mij stoorde aan de vorm van de geplaatste planken. Vooral de laatste 5 gangen deugden miet. Ik zag wel dat de ronding niet goed was, de typerende Hollandse boeg is moeilijk te maken. Vooral als je zonder opvulling achter de planken werkt. Het hout gaat zijn eigen vorm bepalen. De spanning in het hout zorgt voor rechte planken.
Ik zie dat ook aan de kiel, deze is iets in het midden omhoog gekomen (1 a 1,5 mm.). Niet veel maar het moet niet meer worden.Maar dat vertrouwen heb ik nu wel omdat de buik goed gevuld is en ik gewoon moet zorgen dat de resterende onderdelen zonder spanning erop komen.
Maar terug naar de boeg, het stoorde mij dat hij iets te spits toeliep. Stukken beter dan bij mijn eerste poging/redo, toen leek het meer een clipper dan een Hollander.
Eerst maar eens een mal van karton gemaakt. (papier/karton is eigenlijk best goed te verwerken misschien toch eens het concept van Ab Hoving proberen).
Ik gebruikte de originele waterlijn tekening van de plannen om daar een gedeelte op papier af te drukken en die tot een mal te verwerken. Niet om daar 100% gelijk aan toe te bouwen, maar meer als indicatie waar het mis gaat.
Ik ontdekte dat inderdaad mijn eerste gevoel goed was en dat de laatste 5 gangen in het boeggedeelte te recht waren. Dit kun je op de foto's goed zien. De bovenste gang die erop zit is net 1/2 gang onder de waterlijn.

We gaan dus een klein gedeelte slopen om dit opnieuw te maken. Ik zal nu wel eerst wat vlees aan de binnenkant gaan maken. M.a.w. eerst maar eens wat spantdelen in de boeg plaatsen die het verloop van de boeg bepalen.

Bekijk bijlage 612142

Bekijk bijlage 612143

Bekijk bijlage 612144

Bekijk bijlage 612145

Bekijk bijlage 612146
Goed dat je het op tijd ontdekte, Stephan. En een paar kartonnen mallen zijn nooit weg. ‘Het oog’ ziet nog steeds wat vloeiende lijnen zijn.
Gr. Peter

Goed dat je het op tijd ontdekte, Stephan. En een paar kartonnen mallen zijn nooit weg. ‘Het oog’ ziet nog steeds wat vloeiende lijnen zijn.
Gr. Peter
Ben heel benieuwd of het deze keer lukt, maar jou kennende zal dit geen probleem zijn. :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap
Bedankt heren voor het commentaar en vertrouwen. En stiekem is repareren ook leuk om te doen. Vooral als je er naderhand niks meer van kan zien.
Ook allen bedankt voor de likes en bezoekjes.

Stoute schoenen aan en.......
Nu is er geen weg terug, een eerste aanzet in de sloop. Dat was makkelijk. Nu komt het moeilijkste, het chirurgisch verwijderen van die delen die weg moeten. En dan de vorm met spanten erin zetten voor ik weer planken kan aanbrengen.

IMG_5108.JPG

IMG_5109.JPG

IMG_5110.JPG

Ik schrijf weinig, maar volg dit uiteraard wel, omdat het een hele mooie vorm van bouwen is.
Vanaf welk punt ga je de draaispanten bij de boeg toepassen?

Ik schrijf weinig, maar volg dit uiteraard wel, omdat het een hele mooie vorm van bouwen is.
Vanaf welk punt ga je de draaispanten bij de boeg toepassen?
Draaispanten heten die, ik kwam er niet op. Namen en ik. Je ziet bij de boeg nog delen die ik weghaal. Ik laat ze iets lager beginnen als de bedoeling. Omdat de vorm van het HZ model eigenlijk geen vlakbouw is moet ik improviseren. Niet erg maar als die 2 weg zijn dan begin ik ze vandaar op te bouwen. Ik doe ze in 2 delen, omdat dit makkelijker zaagt (tafelblad). Maarten had bij zijn fluit dit nu ook in 2 delen. Die was ook op dat punt aan het stoeien. Die heeft geen tekening als leidraad gebruikt maar een bestaand wrak en met de kennis uit Witsen en Yk daaruit een schip ontworpen. Met een veel vlakkere bodem zoals het hoort.

In de onderstaande 2 foto's zie je welke spanten ik nog weg moet halen en wat nog weg moet aan huiddelen op de boeg. Ik ga in AutoCAD of met de mal dan het onderste deel van de draaispanten samenstellen. Die maak ik dan van karton en dan later als de vorm beter is van hout. Een heel gefreubel word dat.

IMG_5110a.jpg

IMG_5110b.jpg

Het is niet alleen een mooie bouw methode Hans, maar eigenlijk ook best leuk en uitdagend om zo te bouwen. Ik weet bijna zeker dat ik dit zo weer eens ga doen. Misschien dan vanaf een certer. Alleen met maten en wat gegevens. Geen tekeningen. En een eenvoudiger schip natuurlijk. Ik moest het gelijk weer bij een tweedekker uitproberen en dan eentje die totaal niet de vorm heeft van een vlakbouw. :frustie:

Ik denk dat - wanneer je de vorm van de draaispanten goed maakt - je heel goed de stompe Hollandse boeg gaat krijgen.
In het boek van Willem Vos over de bouw van de Batavia (ISBN 9789462490321) staan daar wat mooie schetsen over in. Niet dat het per definitie zo was, maar het geeft een idee.

Ik denk dat - wanneer je de vorm van de draaispanten goed maakt - je heel goed de stompe Hollandse boeg gaat krijgen.
In het boek van Willem Vos over de bouw van de Batavia (ISBN 9789462490321) staan daar wat mooie schetsen over in. Niet dat het per definitie zo was, maar het geeft een idee.
Daar ga ik eens naar opzoek. De Samuel in Den Helder laat dat ook goed zien, daar had Willem Vos het ook over in de documentaire van het schip van Barentsz. De stompe boeg leek echt op een doos. De voorkant was bijna vertikaal.

Back