WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Hello Almal

En zo het dit tijd geword om aandag te gee aan de braedspit - en ja dit is de korrekte oud-Hollandse naam; niet braadspil. En dit was een behoorlijke controversie op SOS net zoals dit ook tijdens Hans se bouw van de Willem Barentsz was.

Na ik de Kolderstok bouwdoos se componente geplaats heb, was ik oortuig daarvan dat dit niet korrek kon wees.

Eers de planne van Ab Hoving:

微信图片_20220419090706.jpg


微信图片_20220419090658.jpg


De rode lijnen dui aan de grade van beweging van de braedspit. Duidelijk is dit niet werkbaar op een rechte schip. Ik verduidelijk my rede waarom de Hoving en Kolderstok uitlecht niet kon werk as volg:

Ab's plans differ from Kolderstok's in the way that the foremast is right up against the stem. By doing this he gains a little more space than in the Kolderstok configuration. However, how on earth, would the crew have operated that windlass? What I call the functional degrees of operation is determined here by the roof of the canopy at the front and the height of the belaying pin rack. Even if the handspaken (ratchet poles) could theoretically extend beyond the foremast, their movement would still be severely impeded by the belaying rack mounted directly behind the foremast. Logic tells me this would not be possible.

Now the Kolderstok Plans:

微信图片_20220419135432.jpg


Because Hans does not place the foremast right up against the stem, the situation is even worse here, because now there is even less space. Once again the belaying rack and the roof of the front canopy serve as the factors determining the functional operation of the windlass. Not surprisingly, the angle of operation is even smaller than in Ab's layout.

微信图片_20220419135426.jpg


The green arrow points to the space that is lost because the foremast does not butt up against the stem.

Now let's look at De Weerdt's configuration:

微信图片_20220419141659.jpg


It's a no-brainer. Here the windlass can operate unimpeded and in the way that it was intended. So, purely in terms of functionality, there can be no doubt as to which is the most preferable option.
 
Verder,

In de boeg is dus net de nagelbank geplaats en een knecht daarachter. Hier wijk ik dus heeltemal af van Kolderstok se planne en ook van Piet se bouw.

微信图片_20220420042405.jpg


De voorstewe is nou mooi schoon en daar is werksruimte.

微信图片_20220420124710.jpg


De gleuf vir de boegspriet is uitgevijld.

En toe heb ik een begin gemaak met de braedspit.

微信图片_20220423234841.jpg


微信图片_20220424113946.jpg


微信图片_20220424114019.jpg


De twee helftes wat meet een X-Acto uitgesnij is, aanmekaar verlijmd.

微信图片_20220424114010.jpg


Daarna was dir de beurt van een vijl en schuurpapier om de vorm mooi te maak.

微信图片_20220424114027.jpg


Dry-fit
微信图片_20220424141358.jpg


En laastens is de knecht en pal bijgevoegd om een geheel te maakt.
 
Prachtig werk weer Heinrich :thumbsup: en je uitgebreide onderzoek over het schip van Barentsz is mooi om te volgen. Zelf heb ik de braadspil geplaatst zoals beschreven en getoond in de plannen van Kolderstok, maar dat weet je uiteraard al. Ik heb om toch wat ruimte te creëren simpelweg de spil wat kleiner gemaakt en de sluitklampen smaller geschuurd zodat de spil toch redelijk achter de voormast past en er ook nog wat ruimte is tussen de opbouw en de ankerspil. Ook is de boeg van mijn model iets breder als dat van jou,
JPG_1613_6334_bewerkt-1.jpg

Dus voor mij komt je onderzoek iets te laat, wat natuurlijk niet erg is, want het is en blijft een hele kunst om een model precies en accuraat uit te voeren zoals het er vroeger uitzag ;)
 
Prachtig werk weer Heinrich :thumbsup: en je uitgebreide onderzoek over het schip van Barentsz is mooi om te volgen. Zelf heb ik de braadspil geplaatst zoals beschreven en getoond in de plannen van Kolderstok, maar dat weet je uiteraard al. Ik heb om toch wat ruimte te creëren simpelweg de spil wat kleiner gemaakt en de sluitklampen smaller geschuurd zodat de spil toch redelijk achter de voormast past en er ook nog wat ruimte is tussen de opbouw en de ankerspil. Ook is de boeg van mijn model iets breder als dat van jou,
Bekijk bijlage 491500
Dus voor mij komt je onderzoek iets te laat, wat natuurlijk niet erg is, want het is en blijft een hele kunst om een model precies en accuraat uit te voeren zoals het er vroeger uitzag ;)

Vele dank vir de mooi woorde Piet. Jouw windlass ziet daar prachtig uit, maar bij mij was de ruimte net te knap om dit te maakt werk. En zoals jij zeg, de research het mij ontsettend baie geleer.
 
Mooi om te zien dat er verschillende oplossingen zijn voor de opbouw binnen de beperkte ruimte van zo’n klein schip. Je hebt een mooie versie gemaakt, Heinrich.
 
Mooi om te zien dat er verschillende oplossingen zijn voor de opbouw binnen de beperkte ruimte van zo’n klein schip. Je hebt een mooie versie gemaakt, Heinrich.

Vele dank Peter. Ik denk daar was rechtig net een oplossing - een is korrek en de ander is minder korrek, maarre dit ben nouw maar wat ik denk! :D
 
Dit is weer een prachtig stukje werk wat je hier laat zien Heinrich, mijn complimenten:rofl::rofl:
ps. ik mis trouwens nog steeds de emoy die het petje van zijn hoofd afneemt
 
Hello Almal

Mijn stilzwijgen moet niet verward worden met inactiviteit. Integendeel, ik heb meer dan een maand besteed aan uitgebreid onderzoek naar de bouw van het schip van Barentsz en heb geprobeerd het "geen naam" - mysterie op te lossen. De resultaten van mijn onderzoek - dat nog steeds een doorlopend onderwerp is - ben ik gaan posten onder de noemer "HET SCHIP VAN BARENTSZ : Algemeen Onderzoek en Naamkwestie" in de sub-forum Historische Zeilschepen. Ik heb dat gedaan omdat het een apart onderwerp op zich is en om dat in het bouwverslag te plaatsen, maakt het te groot en omslachtig. Dus vanaf nu zal ik onder beide titels posten om jullie op de hoogte te houden.

De link: HET SCHIP VAN BARENTSZ : Algemeen Onderzoek en de Naamkwestie | ModelbouwForum.nl

Volgende op de agenda was de jufferblokken en gelukkig kon ik @pietsan Piet se uitstekende methode volg.

JPG_1660_6360_bewerkt-1.jpg

Foto: Piet Sanders

Instede van de ingeslote messing van de bouwdoos te gebruikt, gebruikt Piet 0.5mm touw wat om de jufferblok vasgelijm word en dan afgebind word met 0.3mm bruin touw.

Dit het beteken dat ik weer mijn secret weapon moes gebruikt - Admiraal Anna:

微信图片_20220529102201.jpg


微信图片_20220529102154.jpg


De rezultaat lijk dan zo.

微信图片_20220529122534.jpg


De 0.3mm touw wat gebruik word om de juffers te strop word horizontaal vasgelijm op die 0.5mm touw.

JPG_1663_6363_bewerkt-1.jpg

Foto: Piet Sanders

Nadat dit gedoen is, word de oortollige touw afgeknipt en met PVA ingesmeer.

JPG_1664_6364_bewerkt-1.jpg


De voltooide juffer met touw word dan in een voorafgeboorde gat geplaast

JPG_1670_6365_bewerkt-1.jpg


En met een brass nagel bevestig.

JPG_1661_6361_bewerkt-1.jpg


Voltooid, is dit dan hoe de jufferblokken moet lijk!

微信图片_20220529102208.jpg


Terwijl ik wacht tot de lijm op de jufferblokken droog raakt, heb ik een begin gemaakt met de touwen wat deel uitmaak van de geschutpoort-deksels.

微信图片_20220529134624.jpg


Waarna ik snel een mal maakte om de haken vast te houden terwijl ik de knopen en touwen bedekte met verdunde PVA. Klemmen werden gebruikt als gewichten, zodat ze recht naar beneden zouden hangen terwijl de lijm droogde. Dit zou resulteren in reguit en rigiede touwen voor mijn geschutpoort-deksels.

Word vervolg
 
微信图片_20220529164334.jpg
Touwen aan bakboordzijde zijn afgewerkt. Nu moet ik de kanonpoorttouwen van stuurboordzijde doen en tegen die tijd kunnen de juffers uit de klemmen komen.

微信图片_20220529173750.jpg


Met de oogbouten in de geschutpoort-deksels kunt jullie zien hoe stijf de touwen zijn geworden.

微信图片_20220529180035.jpg

En dan is de touwen aan de stuurboordzijde ook een feit.

微信图片_20220530203318.jpg


De eerste juffers aan de stuurboordzijde op hul plek.

微信图片_20220531205501.jpg

En de stuurboordzijde voltooid. Nauw word de hele proses weer aan de bakboordzijde herhaald.

微信图片_20220604151554.jpg


Admiraal Anna maakt zeker dat haar juffers net reg zit! :)

微信图片_20220604151603.jpg


微信图片_20220604151611.jpg


Daarmee is alle jufferblokken voltooid en op hul plek.

Ter opzomming, ik ben heel tevrede met de resultaat. De rest van het weekend zal ik de admiraal verwennen en dan volgende week (als de tijd het toelaat) begin met de masten.

Bedankt allemaal voor het volgen, commentaar, leuk bevindings, hulp (indien nodig), maar vooral voor de steun. Niet in mijn stoutste dromen had ik kunnen voorzien dat dit kleine schip zo'n reactie zou uitlokken! Bedankt allemaal daarvoor!
 
Back
Top