Wikkel problemen

Hi. Ik heb een vraag ,ik heb verschillende brushless motoren gewikkelt met heel wisselend succes, de problemen waar ik tegen aanloop is feitelijk altijd de kortsluiting tijdens het wikkelen naar het ,,anker,, vooral als de oude wikkeling met veel hars was vast gezet en tijdens het verwijderen van de oude wikkeling de metaalbescherming beschadigd dan is het metaal onbeschermd wie weet een eenvoudig middel om die bescherming weer volledig te herstellen. tot nu toe is het redelijk gelukt wel ten koste van heel veel draad maar de moter waar ik nu mee bezig ben is bijna helemaal blank .het is een turnigy sk3530 -1400 12 polen 14 magneten .mvg raptor5

Bijlagen

• 20160830_225058.jpg
    20160830_225058.jpg
    309,1 KB · Weergaven: 116
Wat je kunt proberen is de zijkanten van de "tanden" met een dun laagje epoxy in smeren. Dat heel goed laten uitharden, het beste is na het uitharden het geheel in een oven te plaatsen en één tot twee uur bij ongeveer 60°C laten door harden. Kijk in de gebruiksaanwijzing van de epoxy wat voor die soort de beste temperatuur en tijden zijn.
Als je daarna de draad om die tanden gaat wikkelen gaat knikt de draad niet meet langs de scherpe hoek van de tand maar langs de epoxy. De isolatie van de draad kan dan niet meer beschadigen en dus geen kortsluiting meer veroorzaken.
Het is een flinke klus maar het is zeker mogelijk.

ik heb dat ook al een keer geprobeerd maar misschien was het laagje te dun en brokkelt dat tijdens het wikkelen wat af waardoor er nog kortsluiting ontstond maar dat extra harden is misschien wel de oplossing

Normaal gesproken is het statorpakket altijd puur metaal, dus niet geisoleerd.
Je wilt geen laagje tussen je wikkeldraad en blikpakket.
Hoe meer koper op de stator zit en hoe dichter op het blik, des te efficienter is de motor.

Het probleem zit hem in de boven en onderkant van het statorpakket, daar trek je de wikkeldraad omheen en als die scherp is dan snijdt hij door de isolatie van de wikkeldraad.
De oplossing is dun gfk nemen, 0,3 mm gfk werkt prima.
Je snijd 2 rondjes uit iets groter dan de stator en plakt die met sekondenlijm boven en onderop de stator.
Na een half uurtje pak je de dremel en maakt hem op maat, de inkepingen waar de wikkeldraad langs gaat laat je ietsje oversteken (0,1 mm)
Als je dan gaat wikkelen komt de wikkeldraad niet in aanraking met het blik van de stator maar trek je hem tegen het gfk aan.
Als je verder wilt isoleren kan je gewoon hittebestendige verf kopen (spuitbus tot 600 graden).
Dit idee, dat heb ik geleerd van Ralph Okon, de meesterwikkelaar.

stator.jpg

GJ

Laatst bewerkt:
Ken je dat niet?

Ja, het is glasvezel versterkt kunststof, epoxyplaat.
Een andere manier om de hoeken iets af te ronden is strookjes bakpapier gebruiken maar zelf vond ik dat nogal lastig dus ik nam altijd gfk plaat.

GJ

Scherpe hoeken breken/afschuinen met vijl/dremel, die zijn 'killing'.
Als je epoxy gebruikt moet je er microballoons in mixen zodat het beter tegen insnijden door de wikkeldraden bestand is.
De Glas Faser Kunststoff (dunne printplaat) methode die GJ hierboven beschrijft is zo ongeveer de beste denk ik.
Geen gebruikte draad uit trafo o.i.d gebruiken, kwaliteitsdraad nemen.

Meer anti-kortsluiting tips in
Sticky: (Re)winding and building motors, tips & tricks, checks & tests
→ openingsbericht
→ 20. Magnetwire suppliers (bij motor en dynamo wikkelaars!)
→ 21. Preventing shorts
→ 23. Stator insulation/coating
&
→ 32. Checking for shorts during winding

Laatst bewerkt:
@_Dekker heeft zijn rewinds en technieken gedocumenteerd in
Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen - MBF

Niet alle foto's zijn zichtbaar in @_Dekker's draadje, e.e.a. doordat Photobucket inmiddels grof geldt vraagt voor third party hosting.
Voor de kijkers is er gelukkig een simpele oplossing:
Oplossing voor het Photobucket probleem - MBF
Photobucket fix - MBF

Bart/@xyz heeft geprobeerd eindplaatjes met 3D printer maken maar dat is nog te zacht, Bart gebruikt daar ook Tyvek o.i.d. in de slots. Ralph Okon / Scorpion_fan geeft ook nog wat tips:
Gensace MArs BL5953-225Kv - RCG

@_Dekker

Laatst bewerkt:
Ik heb zo,n plaatje gebruikt wat vroeger wel als afscherming werd gebruikt tussen printplaten.het is een soort vezelversterkte plaat.en het werkt prima .de moter draaid maar iets te snel onder belasting (prop 7x5) ongv.1550rpm (digital tachometer .DT-2234C+)met een 3s het stroom verbruik was toen 22amp (ac dc clamp meter vc-521) en trekkracht 750 gr (portable electronic scale van BG)waarschijnlijk toch een wikkel te weinig.was gewikkelt met een bundel van 12 draden van 0,14 (is 0,1846 mm2) 7 wikkel, nu 7 wikkel van 1 enkele draad van 0,55 (is 0,2374mm2) na een paar minuten vol gas 35gr ik heb dus nog wat over. Oja voor dat ik dat plaatje gelijmt heb toch ook die scherpe randen iets afgeslepen met een klein freesje. Mvg raptor5

Laatst bewerkt:
Back