Wijzigen van de vleugelbevestiging van een Graupner Taxi II

Vraagje....

Heeft iemand er wel eens aan gedacht of daadwerkelijk toegepast, om de vleugelbevestiging van een TAXI II te vervangen door een vaste bevestiging.
Hiermee bedoel ik, de (lelijke) elastieken het raam uit en vervangen door de z.g.n. kunstof breekbouten.

Gaarne reacties

Groet
Hans

waarom de elastieken werken prima :?:

En ga me nu niet vertellen dat het voor de look van het model is, want de Taxi is zoizo een vreemd (niet mooi) model

Het kan natuurlijk altijd :wink:

Het is natuurlijk perfect doenbaar om door middel van bouten/duvel de vleugel te bevestigen maar we mogen niet vergeten dat de taxi eerst en vooral een trainer is. Maak je als beginner een onzachte landing of bega je een stommiteit dan vliegt die vleugel met rekkers er gewoon af of kan hij enigzins verschuiven ten opzichte van de romp. Bij een vaste vleugel met bouten wordt het een heel ander verhaal......

Stevo

Okee ik raak bijna overtuigd, Het verhaal hierachter is:
Ik ga het rc vliegen weer oppakken (na een pauze van +/- 10 jaar).
Een club in de buurt gevonden (EMCR) en ik wil hiervoor m'n oude Taxi gebruiken en weer lesnemen. Na overleg met instructeurs aldaar, moet dat geen probleem zijn.

De laatste keer dat het ding gevlogen heeft, heeft het wat schade opgelopen, een deuk in de voorlijst (repareerbaar) en één van de bevestigingen voor de elastieken is afgebroken.
Dus ben ik nu druk bezig m'n spullen op orde te krijgen, zodat ik niet met een scrappie zooi op de club kom.

Nu dacht ik: "als ik die bevestiging moet repareren, waarom niet vervangen door breekbouten". Ik heb namelijk wel eens gezien dat zo'n vleugel een eigen leven ging leiden en de rest van het vliegtuig eerder beneden was dan vleugel zelf, want die dwarelde als ee blaadje naar beneden.

Maar voor jullie tegenargumenten is ook weer wat te zeggen.
Dus dank voor de input, wordt zeer gewaardeerd.

Ron,

Grappig dat je dat meld. Gisteravond de rest van m'n spullen nagelopen. En toendertijd de elastieken in de talkpoeder in een goed afsluitbare zak gestopt. Gisteren na 10 jaar er weer uit gehaald en nog als nieuw. Zolijkt het.
Voor de zekerheid schaf ik toch nieuwe aan. Hiermee volg ik het advies, die lelijke elastieken te blijven toepassen.

Voor m'n volgende vliegtuig, die dezelfde constructie heeft wil ik het wel toe gaan passen. Maar tegen die tijd hoop ik toch m'n brevet te hebben.

Groet en dank voor de input
Hans

ik heb m'n taxi 2 vleugels d.m.v. 4 breekbouten gemonteerd aan de romp.
De vleugel rust orgineel op een verdikking in de romp (extra laag triplex). Onder deze verdikte rand heb ik een triplex plankje gemonteerd met 2 inslagmoeren M6. dit heb ik zowel aan de voorzijde als achter zijde van de vleugel gedaan. Dit idee heb ik van een EZ ARF-model afgekeken (de Reno)
Om de bouten door de vleugel te krijgen heb ik eerst de positie bepaald voor de gaten d.m.v. een draadeindjes M6 van een scherpe punt te voorzien en dan deze in de plankjes met inslagmoeren te draaien en dan de vleugel er opleggen en uitmeten zodat het goed ligt en dan even aandrukken zodat er gaatjes in de beplanking komt.
De beplanking aan de bovenzijde van de vleugel terhoogte waar de boutkoppen zouden komen verwijderen en de ruimte vanaf de beplanking van de onderzijde tot gelijk aan bovenkant opvullen met een hardhouten klosjes. Deze gelijk schuren aan de boven beplanking en beplanking (weer) voorzien van een glasdoek versteviging.
Na uitharding van de epoxy, kun je de gaatjes boren voor de breekbouten door de vleugel heen.

Als je nog vragen hebt of wilt zien hoe de plankjes in de romp zitten kan ik je wel een foto doen.

Suc6 met je Mod van de Taxi II

is het niet... 2 plankjes triplex van ca 75mmx35mmx3mm (LxBxd) en 4 inslag moeren M6, en een beetje restbalsa als opvulling tussen het plankje en vleugel....foto's volgen.....
voor in de vleugel is dit niet zwaar.... 't is alleen een klein stukje waar de bout doorheen gaat. op balsa zou ik het niet alleen willen vast zetten vandaar een hardhouten blokje in de vleugel... aan de TE zit je in de massieve achterlijst met je gaten....

Back