Theo, er zijn heel veel mogelijke oorzaken die vanaf de computer tot aan de stappen motor lopen. Je zal eerst een goed idee moeten hebben wat er allemaal "tussen" zit om te weten wat er defect kan zijn.
Je hebt de stepper driver afgesteld. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Veel valt er niet af te stellen aan die driver, als er al iets aan af te stellen is! Het enige wat me nu te binnen schiet is dat je de maximale stroom door de motor kan instellen. Dat bepaald het koppel van de motor. Meestal is dat een vaste waarde want als je voor een bepaalde stappenmotor hebt gekozen zal die stroom vast staan. Er zijn stepper drivers waar een potmetertje op zit om die stroom in te stellen waardoor die driver voor een groter aantal stappenmotoren bruikbaar is. Weer andere drivers kan je met de computer instellen maar ook dan geldt, eenmaal ingesteld op een bepaalde stappenmotor en daarna niets meer aan doen.
Tevens betekend dit niet dat de driver en de bedrading goed is als je die instelling kan doen. Er kan bijvoorbeeld één transistor van één tak van de aansturing defect zijn. Op dat moment werkt één wikkeling niet mee en zal de motor niet stappen maar een beetje heen en weer gaan rommelen.
Heb je een oscilloscope? Zo ja dan kan je daarmee op de wikkelingen van de stappenmotor meten en zien of daar de juiste spanningen te zien zijn. Dat meten kan je meestal het best op de motor connector doen.
Heb je daar de juiste spanningsvormen, dan is er toch iets met de motor mis. Je hebt de motor vervangen dus die kans is gering. Dan meten op de connector van de stepper driver. Daar wel de juiste spanningsvormen? Dan is er toch iets mis met de kabel en/of de connector. Daar niet de juiste spanningen? Dan is de kans op een defecte driver toch vrij groot.
Er is dus toch nog het nodige wat getest kan worden maar wel met de juiste apparatuur en kennis van zaken.
Maar waar woon je? Als je bij mij in de buurt woont kan ik misschien een keertje bij je langs komen en je op weg helpen.