Wie heeft ervaring met Retracts op een grasveld?

• Topicstarter Topicstarter B.J. Berger
  • Startdatum Startdatum
B

B.J. Berger

Guest
Ik heb een bouwdoos van topflite op het oog (spitfire 1/6 schaal). Nu is er de mogelijkheid bij dit model om hem te voorzien van een intrekbaar landingsgestel. Dit lijkt mij zeer mooi, echter ik ben nogal bang dat de poten gaan verbuigen bij een (stevige) landing op een grasveld, met als gevolg dat het landingsgestel niet meer goed dicht wil. Wie heeft hier ervaringen mee? (Tips zijn ook welkom).

lang leve de secondenlijm!!

met een stevige landing op asfalt zijn ze ook krom :wink:

bij onze vlub vliegen er enkele met retracts zonder problemen, kwestie van mooie landingen maken.

Je zal altijd, na iedere landing, moeten checken, met eencycletest, dat de poten/wielen nog zonder aanlopen in-en uitgaan. Dit behoort standaard in je procedure te komen (cheklist). Maak ook niet te krappe wielkasten, waarbij een verbuigings-speelruimte naar voren/achteren van minstens 1 cm is gemaakt. Bij de meeste retractmechanismen is genoeg mogelijkheden om het gat waar de poten in worden geschoven tot ca 1 mm groter op te boren. Vaak zijn de standaard poten, die in de retracts geleverd worden, van een iets zachtere consistentie dan die van verenstaal dat je per gestrekte meter lengtes bij de modelbouwwinkels kunt kopen. Met een goed buigapparaat kan je dus zelf uitstekend eigen, iets dikkere poten maken. Maak daarin wel de bekende "lus" aan de bovenzijde anders wordt het geheel veel te star en leidt onherroepelijk tot breuk of vervorming van de retractframes of de bevestiging in het model.

Paul Tupker zei:
Maak ook niet te krappe wielkasten, waarbij een verbuigings-speelruimte naar voren/achteren van minstens 1 cm is gemaakt.

Aanvullend hierop is het ook altijd verstandig die wielkasten conisch te maken (aan het vleugeloppervlak iets wijder dan binnenin, van binnen het advies van Paul aanhouden) en van binnen glad af te werken. Voordeel hiervan is dat indien de poten tijdens de start verbuigen op oneffenheden ze minder snel klem komen te zitten in het geval het landingsgestel wordt ingeklapt

Ik heb zelf retracts onder mijn Rubin zitten en ik moet ook landen/starten op/van gras.

Zelfs al maak je perfecte landingen het zal altijd wat verbuigen (op een grasbaan), laat staan als je wat hardere landingen maakt.
Als je het geen probleem vind om het af en toe terug te buigen zou ik het zeker doen.
Het is ook erg mooi, helemaal bij een schaalmodel.

Gewoon voor of na elke vlucht even controleren.

Er bestaan ook retractpoten die verticaal inveren, dus met in elkaar schuivende buizen, waarin veren. E.e.a. moet natuurlijk goed schoongehouden worden en regelmatig gesmeerd worden. Kortom, retracts vergen altijd meer onderhoud en aandacht dan vaste landingsgestellen, maar daar staan weer genoeg voordelen tegenover. En tegen een crash is geen enkel landingsgestel bestendig. Voor een schaalmodel van een vliegtuig dat in het echt van retracts is voorzien, is een dergelijk landingsgestel m.i. een "must", bij wedstrijdmodellen verminder je de luchtweerstand behoorlijk, alles helaas ten koste van meer complexiteit en dus ook meer aandachtspunten.

die mooie verende poten zijn wel minder bij een ongepland "hardere" landing :(

Back