Wie heeft er een polaroid filter voor de zon gezet?

Was vanavond aan het vliegen, vlak voor zonsondergang, maar zag het allemaal niet meer zo best, dus ik besloot het eens te proberen met m'n nieuwe polaroid voorzet-zonnebril....

Vliegtuig was hoog en recht boven me en ik zag het nog wel aardig totdat ik een kwartslag meedraaide om m'n lengte-as... het was alsof de nacht in een keer inviel, zag bijna niks meer 8O

Polaroid-effect dus. Later nog wat zitten testen met bril onder verschillende hoeken: ik zag gewoon een sterk polaroid effect.

Inmiddels via google al wel gezien dat het zonlicht onder bepaalde omstandigheden gepolariseerd kan worden, bijvoorbeeld door weerkaatsing door de wolken.

Kent iemand dit verschijnsel? Komt het vaak voor?

Ik gebruik eigenlijk nooit een zonnebril, maar vliegen met polaroid bril wordt zeker niet aangeraden :confused:

Groet, Dirk

ieder polaroid glas doet dat als je het een kwartslag draait.
gewoon je hoofd rechthouden ;)

ik vlieg altijd polaroid, kan niks beter aanraden, zou vermoeden dat de polaroid niet op de juist manier verwerkt is ( zou niet de eerste keer zijn dat ik dit hoor) van welk merk is de bril?

de voordelen zijn legio , minder spiegeling van oracover en dergelijke, je houd zuiver je model in zicht, de enige manier waarop je plots je vliegtuig zou kunnen kwijtraken is als je vliegtuig opgebouwd is uit transparante of kleur doorschijnende oracover, dan zou ik nog een logisch verband zien
maar anders niks dan positief.

mvg
Birdman1

Was vanavond aan het vliegen, vlak voor zonsondergang, maar zag het allemaal niet meer zo best, dus ik besloot het eens te proberen met m'n nieuwe polaroid voorzet-zonnebril....

Vliegtuig was hoog en recht boven me en ik zag het nog wel aardig totdat ik een kwartslag meedraaide om m'n lengte-as... het was alsof de nacht in een keer inviel, zag bijna niks meer 8O

Polaroid-effect dus. Later nog wat zitten testen met bril onder verschillende hoeken: ik zag gewoon een sterk polaroid effect.

Inmiddels via google al wel gezien dat het zonlicht onder bepaalde omstandigheden gepolariseerd kan worden, bijvoorbeeld door weerkaatsing door de wolken.

Kent iemand dit verschijnsel? Komt het vaak voor?

Ik gebruik eigenlijk nooit een zonnebril, maar vliegen met polaroid bril wordt zeker niet aangeraden :confused:

Groet, Dirk

Hi Birdman,

Het merk is mij onbekend, het is gewoon een op maat gemaakte voorzetbril. Maar ik vond op wikipedia nog een stukje wat precies verklaart wat ik zag:

uit Polarisatie (elektromagnetisme) - Wikipedia

Polarisatie door verstrooiing komt in de natuur voor als licht in de dampkring interacties heeft met stof en de moleculen waaruit de lucht bestaat, waarna het op een zelfde manier als bij reflectie gepolariseerd raakt. Dit veroorzaakt de blauwe kleur van de lucht, omdat uit lichtstralen door de atmosfeer het blauwe en violette licht door deze botsingen het meest verstrooid wordt. De polarisatie van het hemellicht is het sterkst bij hoeken tussen waarnemer, hemelgedeelte en de zon van 90 graden.

Dat laatste was precies het geval bij mij gisteravond. Zon aan de horizon en dan loodrecht omhoog kijken. Sta je met de rug naar de zon of van de zon af, dan zie je alles goed , draai je dan 90 graden dan wordt alles donker (hetzelfde effect als je door twee polaroid glazen kijkt die 90 graden gedraaid zijn t.o.v. elkaar: alles zwart....)

Maar vanavond nog eens geprobeerd bij zonsondergang en nu was dat effect er nauwelijks, dus het hangt denk ik van de omstandigheden af hoe sterk het zonlicht gepolariseerd wordt.

Interessant fenomeen...

Dirk

Laatst bewerkt:
Komt veel voor inderdaad.
Mijn beste resultaat is een Ray Ban met lichte groene glazen , die kun je ook s ávonds nog lang ophouden en geeft over de gehele dag range een rustig beeld :puppydogeyes: 8-) :yes:

Back