Welke verf voor plastick (ABS) romp..

Hallo,

ik zou binnenkort aan de opmaak van een retro "F3A" kist willen beginnen, van de begin jaren '80 schat ik, zo wat curare 60 achtig model, naam en merk echter totaal onbekend..
heeft al een zwaar leven achter de rug maar volgens mij zeker nog op te maken, vleugel is ook nog zo goed als 100 procent in takt.

Nu heeft deze een plastick wit, vergeelde romp, ook wat barsten aan één kant, vermoedelijk de kant van de uitlaat..

Ik zou deze romp terug mooi willen maken, maar welke nitro/methanol bestendige verf kan ik 't best gebruiken op een plastick romp, en welk voor de balsa delen..

om de barsten op te vullen heb ik ABS staafjes van een andere modelbouwer gekregen, hij zij die wat op te lossen in aceton en dan dat "papje" voorzichtig in de barstjes in te brengen, dan zouden ze mooi dichtsmelten..

Tips zijn altijd nog welkom :)

Autoshop.

Spuitbusjes voor bumpers, nooit geen probleem gehad met afbladeren.
Wel goed ontvetten met thinner, geen synthetische, deze tast pvc, plastik aan.

Johan.

Dat ABS lijmen kan lastig zijn. ABS autobupers worden of gelast met een heatgun en kunststof staafjes. Da is nog best een knap klusje. Verder heeft een bumper materiaaldikte. Heeft ABS rompje niet.
Het lassen met aceton opgelost ABS kan,maar is ook lastig.
Aceton neemt ook de weekmakers weg... dus de las wordt dan broos.

Je kan achter de scheur een patch aanbrengen van styreenplaat, alsof je een band plakt. Dat laat zich nog wel lijmen met CA. Bij verlijming behoud het geheel wat flexibiliteit.

Dan. De ABS autobumpers worden ook gerepareerd met polyester/glas.
Polyester bevat ook styreen. Het ABS rompoppervlak moet brandschoon zijn gemaakt, daarna opgeruwd en dan kan je een dun matje aanbrengen.

Verder laat ABS zich lijmen met methylacrylaat-lijmen (2K) Veelal komen die er duur over de toonbank. Viba verkoopt dat. De lijm moet met speciale lijmtuitjes gemixt aangebracht worden. De dubbele tubes worden bediend dmv een speciaal spuitpistool. Al met al heel kostbaar. Denk geen optie.

Als de kist elektro wordt gebruikt, kan je volstaan met Motip lakken. Er zijn speciale hechtprimers voor kunststoffen. Verder heb je 2K polyurethaanlakken.

En anders kom je in het 2K epoxy autolakkensegment terecht.

Dan... Oracover heeft ook potjes met verspuitbare 2K lakken.

Voor mijn Sultan 5 (epoxy romp, vleugel geglast G4) heb ik 2K De IJssel Double Coat ingezet. De vleugel is gerold in Wit. Moet ik nog na schuren met polijstschuurpapier... en dan Comandant poets om het weer netjes glanzend te krijgen. (Veel werk, maar ik hoeft niet te verspuiten)
De kleurstelllingen/patronen gaan in ColorMatic metallic spuitbussen die ik moet sealen met een blanke 2K lak om het brandstof vast te krijgen. Echt ideaal is dat niet. Totaal prijskaartje was kostbaar!

De IJssel Double Coat jacht lak moet je serieus in de openlucht verwerken, of de deur van de schuur of garage open houden. De oplosmiddelen zijn extreem onprettig. Niet kwasten op de kluszolder. Na 5 minuten ben je gaar!

Heeft u geprobeerd of de ondergrond de verf verdraagd ahw? Ik bedoel dat de laklaag goed blijft liggen, maar ook goed hecht.

Zou is een fototje van de romp moeten maken, dat is duidelijker denk ik.. Maar slaag er niet in om foto's toe te voegen van men harde schijf naar dit forum hier.. help o help :)

Hij komt niet elektrisch, dat staat vast, moet dus iets van verf hebben dat methanol en nitro bestand is.. en de romp niet kapot eet.. :)

@easy..als ik het goed begrijp kom het uit op technieken en materialen die je moeilijk kunt vinden bij modelbouwwinkels. De gedachte hierachter is uw specifieke eis voor de kwaliteit van de producten. Klopt dat?

als je een ABS romp wilt spuiten, dan MOET je een kunststof hecht primer gebruiken.

ga naar een auto spuitbedrijf, deze hebben dat op voorraad en kunnen dat in veel gevallen in een spuitbus leveren.
afspuiten van een dergelijke romp werkt eigenlijk alleen maar met een 2 K lak, elk ander soort zal minder zijjn tegen brandstof en dergelijke.

een pu lak kan wel, maar heeft vaak een minder mooi eind resultaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dank jullie voor de informatie! heeft iemand een idee hoe ik op dit forum juist een foto moet plaatsen want slaag daar nog niet direct in...

uploaden naar photobucket, of een soortgelijk programma, en de link kopiëren naar hier.

Laatst ging ik naar de bouwmarkt om een blik verf, in de auto ging het deksel er spontaan af, nou je raad het al.
Ik terug met mijn klacht, en wat denk je, ik kreeg een nieuwe auto, grapje, het bleef bij een nieuw blik verf.

Mvg Pascal.

Maar slaag er niet in om foto's toe te voegen van men harde schijf naar dit forum hier.. help o help

Ja, het foto's plaatsen kan op meerdere manieren dus uploaden via hosting, of vanaf je computer in het album van het forum plaatsen. Ik gebruik altijd de eerste optie met Imageshack.us en dan zet je de link in het textveld. Mocht het niet lukken, dan horen we het wel.

fotos-uploaden-met-imageshack

Laatst bewerkt door een moderator:
Motip heeft ook kunststof primer, dit is een sneldrogende doorzichtige primer die er goed hecht, ondergrond wel goed ontvetten.
Daarna een Motip kleur eroverheen die in je veeeeeeeeeeel verschillende kleuren hebt, ook in metallic echter moet er dan nog een blankelak laag over. Lak in mooie dunne lagen spuiten en romp + spuitbussen even op de verwarming leggen voor het spuiten, dan hecht het beter en minder kans op lopers. Veel sux6.

Back