Welke verf voor een vliegtuig van FMS (schuimpje)

Hallo,

Ik heb een B-25 Mitchell van FMS. omdat de nose-art stickers er af zijn gehaald, heeft deze dus nu daar kale plekken.

Gezien dit een vliegtuig van piepschuim (oid) is, ben ik echter wel bang dat 't ding op lost als ik de verkeerde verf gebruik. dus m'n vraag is, weet iemand welke verf hiervoor te gebruiken is? (bijvoorbeeld de TS verf van Tamiya oid? )

Alvast bedankt voor het antwoord. :) Die plekjes zou ik namelijk graag bij willen werken. (dan nog hopen dat ik de goede kleur groen kan vinden uiteraard.

Ik heb in het verleden eens gewoon wateroplosbare acrylverf gebruikt van die tubes bij de action, werkt prettig en goedkoper kun je niet krijgen. Moet het watervast dan een laagje matte Glitsa erover, en helaas dat is dan wel weer duur.

tip: ALTIJD even een teststukje eerst doen...

Ik dacht ook een keer een correcte verf te hebben, maar het stukje schuim was toch mooi een eind kleiner..

Kan aan de binnenkant wel iets testen, zou niet zo'n ramp zijn als het daar iets ruimer word.
Ik zal wel eens bij de action langs gaan. :mrgreen: zal toch flink wat verf op gaan aan mislukte meng pogingen om de goede kleur te krijgen vrees ik. bedankt voor de tips! :thumbsup:

Misschien kan je hier eens vergelijken.

Aqua color Revell.

Sjaak's Hobbyshop : Verf | Revell Aqua Color
Gebruik ze gerust op styro en depron, ze is met water te verdunnen, eens droog is ze watervast, je hoeft ze niet te beschermen met een of andere doorschijnende laag.
Sterk verdund kan je ze ook met air brush gebruiken.
Bij gebruik op plastik, dit wel eerst mat schuren zodat de glanslaag weg is.

Johan.

Fms vliegtuigen zijn volgens mij niet van gewoon piepschuim (styropor), maar van een meer flexibele epo of elapor variant.

Met die schuimsoort heb je geen probleem dat het oplost. Wel of de verf goed blijft zitten, omdat het schuim vettig is en flexibel. Tamiya verf zou wel een goed kunnen zijn.

Haal een stukje schuim van de binnenkant voor uit te proberen.

Welk oplosmiddel

Het gaat er om welk oplosmiddel er in de verf zit!

Ik heb Depron met gewone lak (alkyd) geverfd. Zolang je die NIET met bijvoorbeeld thinner verdunt, maar met terpentine is er niets aan de hand.

Ik heb acrylverf in spuitbussen van de Action gebruikt en dat ging wél mis. Dat komt omdat deze verf in de spuitbus verdund is met ik meen tolueen (het drijfgas) en dat tast Depron aan.

Dus hier een voorbeeld van acrylverf (op waterbasis) waar het mis gaat en een voorbeeld van gewone alkydlak (op terpentinebasis) dat geen enkel probleem geeft op schuim. Nogmaals, het gaat om het oplosmiddel.
Vóórdat ik er mijn vliegtuig mee geverfd heb heb ik eerst wat testjes gedaan. Hieruit blijkt dat alkydverf (op terpentinebasis) gewoon muurvast zit op Depron schuim.

Buiten dat zijn er verschillende soorten schuim waarvan de een béter tegen de meer aggresieve oplosmiddelen kan als de ander.

Draadje "het testen van verf op Depron"

Laatst bewerkt:
De verf van de action die ik bedoelde werkt gewoon met een kwastje. Ik bedoelde deze;
scaled.php

Niks geen stinkend/ongezond touleen of iets dergelijks. Ik gebruik het nu nog steeds in mijn motorruimtes (nitromodellen) daarna afdekken met G4. Werkt echt prima. G4 niet gebruiken op schuimpjes. Ik heb dit veel gebruikt met goede resultaten op GWS schuimpjes. En ik meen te lezen op de doos..... watervast, om precies te zijn staat er 'watervast en flexibel'
images
.

Niks geen stinkend/ongezond touleen of iets dergelijks.
En gelijk heb je! :-)

Ik probeerde met mijn voorbeeld alleen aan te geven dat óók het gebruik van Acrylverf verkeerd kan uitpakken. Het feit dat er op een etiket staat dat het Acrylverf is zegt dus niet alles.

Het gaat om het gebruikte oplosmiddel.

Dus óók gewone alkydlakken op terpentinebasis zijn goed bruikbaar voor schuim, zolang daarin maar géén agressievere oplosmiddelen zoals bijvoorbeeld thinner gebruikt worden.
En thinner zit daar af-fabriek niet in. Dat wordt er altijd door de eindgebruiker aan toegevoegd als verdunner.

G4 niet gebruiken op schuimpjes.
Omdat daar dus wél aggressieve oplosmiddelen in zitten. Lees het etiket er eens op na zou ik zeggen. :-)
Je gaat dan een oplosmiddelvrij product (acrylverf) afdekken met een product waar wél gezondheidsrisico's aan kunnen zitten.
Je kunt dan net zo goed in plaats van de acrylverf een alkydlak (op terpentinebasis) gebruiken. Die hoef je niet af te dekken ;-)

Back