Welke van de 2? 1500mm te groot?

Ik heb nu trouwens de T-28 gekocht, leek te toch wat handiger omdat ie kleiner is. Vliegt idd wel anders dan de Bixler, ik heb d'r een paar dagen geleden gemaident en het was geen probleem. Nu goed ermee leren omgaan want het vliegen zelf is niet echt lastig ofzo. Ik heb er echt plezier in en loop nu zo vaak ik kan (met gemiddeld 3 tussenuren per dag geen probleem) even naar het veld voor een vluchtje.

Heb je er al aan gedacht wat je gaat doen als je met je RC vliegtuig op de één of andere manier schade gaat toebrengen aan derden?

Heb je er al aan gedacht wat je gaat doen als je met je RC vliegtuig op de één of andere manier schade gaat toebrengen aan derden?

Ik heb er wel aan gedacht dat dat kan gebeuren. Maar niet hoe ik het kan oplossen. Maar de kans lijkt me klein dat het gebeurt.
Ik check altijd hoeveel mensen er op het veld zijn voordat ik ga vliegen. wat die aan het doen zijn en waar ze bezig zijn. Vaak zijn het golfers, dan kijk ik waar ze bezig zijn en ga ik met mijn rug naar ze toe staan vliegen. Soms zijn er ook buurtkinderen waarvan de meeste mij kennen en dan bij me komen staan om mee te kijken. En als het echt echt heel mooi weer is zijn er soms mensen aan het recreëren, dan kijk ik altijd wel goed uit. Als er teveel mensen zijn ga ik soms ook gewoon niet vliegen.

Nu denken jullie "maar hij heeft pas net een vliegtuig, hoe kan hij dat dan altijd doen?" Ik heb ook een vrij grote fixed pitch heli gehad. Maar die heb ik laatst verkocht en nu heb ik alleen nor maar een kleine (ook fixed pitch).

eigenlijk, officieel etc, als er zoveel mensen over dat terrein lopen, is dat een niet geheel geschikte plek om te vliegen

Als jij land, heb jij je ogen op het toestel. schiet er net een kind over, KAN het misgaan.
Dat je niet vliegt met een hoop mensen in de buurt is alleen maar slim.

Maar probeer iets te zoeken, waarvan je met redelijke zekerheid weet dat er niemand spontaan in je vliegzone kan lopen.
een natuurmens of iets dergelijks gaat zomaar midden op een op veld zitten. zit je daar met dat ding in de lucht, en geen mogelijkheid om die vent/vrouw daar weg te krijgen...
Het gebeurt.. zelfs bij ons op het veld (club) gebeurt dit. gelukkig 1 keer in 3 jaar nu (zolang ben ik lid), maar toch. Die vent was ook compleet omgevingblind. valt gelukkig niet op, een partij vliegers, een aantal borden, paar spullen in de lucht, die er constant overheen schieten.

Mooiste is een boerenveld, weinig toegangen, vaak toch vlak. Alleen toestemming is handig, boeren willen wel eens uit hun slof schieten als je zoiets doet zonder hun medeweten ;-)

eigenlijk, officieel etc, als er zoveel mensen over dat terrein lopen, is dat een niet geheel geschikte plek om te vliegen

Als jij land, heb jij je ogen op het toestel. schiet er net een kind over, KAN het misgaan.
Dat je niet vliegt met een hoop mensen in de buurt is alleen maar slim.

Maar probeer iets te zoeken, waarvan je met redelijke zekerheid weet dat er niemand spontaan in je vliegzone kan lopen.
een natuurmens of iets dergelijks gaat zomaar midden op een op veld zitten. zit je daar met dat ding in de lucht, en geen mogelijkheid om die vent/vrouw daar weg te krijgen...
Het gebeurt.. zelfs bij ons op het veld (club) gebeurt dit. gelukkig 1 keer in 3 jaar nu (zolang ben ik lid), maar toch. Die vent was ook compleet omgevingblind. valt gelukkig niet op, een partij vliegers, een aantal borden, paar spullen in de lucht, die er constant overheen schieten.

Mooiste is een boerenveld, weinig toegangen, vaak toch vlak. Alleen toestemming is handig, boeren willen wel eens uit hun slof schieten als je zoiets doet zonder hun medeweten ;-)

Je moet wel weten dat dat alleen is met echt mooi weer. 25 graden en zon. Zoals het de afgelopen week is zijn er bijna geen mensen. en meestal vlieg ik 's avonds na school. Dan zijn haast nooit mensen.

Die vliegplek is ongeschikt want je 'beheerst' mensen en honden daar niet. Ze kunnen uit alle richtingen komen terwijl jij aan het vliegen bent, dat heb jij dan niet in de gaten. Een terrein met maar 1 enkele toegang, zou al een fikse verbetering zijn.

Laatst bewerkt:
Maar niet hoe ik het kan oplossen. Maar de kans lijkt me klein dat het gebeurt.

Een veld waar géén mensen komen (weiland ofzo) is natuurlijk altijd beter. Kijk in ieder geval ook even naar je WA-verzekering. Wanneer betaalt deze uit, wat zijn de voorwaarden etc. en nog belangrijker, wanneer betaalt hij niet uit.

Een modelvliegtuig tegen iemands hoofd heeft tot nu toe wereldwijd een paar mensen het leven gekost. Die kans zal bij een licht schuim-vliegtuigje (gelukkig) een stuk kleiner zijn, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Buiten dit kunnen de gevolgen van een ongeluk natuurlijk altijd ernstig zijn.

Off topic, je hoeft niet steeds de volledige tekst te quoten. Kies een paar relevante woorden of zinnen waar je op wil reageren en wis de rest (zie mijn quote hierboven). Dan wordt het wat overzichtelijker ;-)

voor er weer een complete veiligheidsdiscussie losbarst ;-)

je hebt maar 1 hond/kind/losgeslagen oude/jeugdige nodig en je kunt niet landen.
gegeven dat je hem/haar voor het landen ziet.
serieus, het komt voor.. en probeer diegene dan maar eens weg te krijgen..
andere mensen hebben vaak oogkleppen op.. zien absoluut niet wat je doet. zien het gevaar niet..
jij bent daar lekker aan het spelen met je vliegtuigje. dat dat vliegtuigje een vinger als ontbijt opvreet hebben ze geen flauw benul van..

daarom word ook vaak geadviseerd nooit alleen te vliegen. tweede persoon kan waarschuwen voor mensen of ander gevaar in je vliegpad.
en als je vanwege wat voor reden ook jezelf raakt, kan diegene hulp halen.

mijn nitro heli bijvoorbeeld.
voor het vliegen hoor je de gekste dingen gevraagd worden. hoe hard, hoe hoog..
waarom zet je hem zo ver weg? als je hem op het veld zet.
tot je optoert. dan snappen ze het.

maar bij mijn vliegtuig komt dat veel minder gevaarlijk over bij anderen, merk ik.
terwijl dat daar een grotere motor op zit.. ook nitro
electro hebben mensen helemaal het idee dat het "gewoon" een intertoys dingetje is.

ga er nou maar van uit, dat er 1 dezer dagen een keer iemand op dat veld gaat staan, terwijl jij vliegt.
wat doe je dan?
makkelijker om even een ander veld op te zoeken.. iets meer rompslomp, kost ff tijd, maar dan hoef je ook niet meer zo heftig op te letten.

of je het doet is een volgende ;-)
maar neem het wel even mee in je gedachtegang.
er zijn rare dingen gebeurt door hobbyvliegers die op een (bijna) verlaten veld aan het vliegen waren. Kans is natuurlijk klein, maar wel duidelijk aanwezig.

maar bij mijn vliegtuig komt dat veel minder gevaarlijk over bij anderen, merk ik.
terwijl dat daar een grotere motor op zit.. ook nitro
electro hebben mensen helemaal het idee dat het "gewoon" een intertoys dingetje is.

Ik ben me bewust van de risico's.
Ik merk het zelf ook. Toen ik met mijn heli nog had zouden mensen er zonder pardon onderdoor lopen als ik ze niet zou vragen aan de kant te gaan.
Nou zijn er wel vaker mensen op dit veld aan het vliegen en de mensen in de omgeving weten (hoop ik) wel dat het gevaarlijk is.

Gelukkig zijn er haast nooit mensen op het veld. En ik weet dat ik altijd de hondenuitlaattijd moet ontwijken, al die ballen die kris kras over het veld vliegen, niet handig.

Bedankt voor je tip en als het druk is zal ik wel kijken of ik iemand mee kan krijgen.

... Nou zijn er wel vaker mensen op dit veld aan het vliegen en de mensen in de omgeving weten (hoop ik) wel dat het gevaarlijk is. ...
Nee, dat weten ze niet, het is 'speelgoed'. Mocht het misgaan, dan is een beroep op 'dat hadden ze moeten weten' niet weten. Alleen de modelvlieger is verantwoordelijk als het fout gaat, hij moet goede locatie kiezen en voorzorgsmaatregelen nemen.

Alleen de modelvlieger is verantwoordelijk als het fout gaat, hij moet goede locatie kiezen en voorzorgsmaatregelen nemen.

Ik weet niet of je Rein van de Kant kent (hij zegt dat ie jouw wel kent) maar hij vliegt er ook. En bovendien, ik weet wat de risico's zijn dus als er iets fout gaat. Is het inderdaad dan mijn schuld, en dat is ook een verantwoordelijkheid die ik neem. Maar geloof me, als er teveel mensen zijn ga ik echt niet vliegen daar. Dan rij ik wel ff naar Heidestijn.

Back