Welke van de 2? 1500mm te groot?

Hallo,

Ik zit al een tijdje in de RC hobby, sinds vorige zomer. Sinds dien heb ik lopen sparen, ik heb nu 300 euro.
Ik kan al goed de hobbyking bixler van mijn vriend vliegen, degene die me introduceerde in de hobby. Hij zegt dat ik heel goed ben voor een beginner. Vooral in de theorie, airfoil enzo. Ik ben natuurkundig aangelegd enzo. Dat weet ik dus al goed. Mijn vlieg skill's zijn van een gevorderde als ik het zelf zou zeggen.
Nu wil ik mijn eigen vliegtuig gaan kopen.

Nu heb ik 2 vliegtuigen waar ik tussen kan kiezen.

De hobbyking durafly t-28 trojan
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...s_retracts_lights_gear_doors_1100mm_PNF_.html
of
De hobbyking durafly skymule.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...le_Twin_FPV_Sports_Model_EPO_1500mm_PNF_.html

De t-28 is een low-wing trainer en heeft 1 motor met 1200 mm spanwijdte.
De skymule is een hing-wing en heeft 2 motors. ze vliegen ongeveer hetzelfde denk ik. misschien is de t-28 iets lastiger.

Nu is de skymule 1500mm (1,5 meter) spanwijdte. en het veld waar ik vlieg is zo'n 200 bij 100 meter omringt met bomen. Ik vind de skymule leuker omdat ik meer van twin motor planes houd, mogelijke uitbreiding voor fpv, minder kwetsbaar landingsgestel.
Maar hij is erg groot. Zou mijn veld groot genoeg zijn voor de SkyMule. Ik weet zeker dat ik hem kan vliegen, net als de T-28. Ik wil gewoon niet de boom in vliegen. Zou het haalbaar zijn met de 1500mm, of toch maar 1200mm?:confused:

Alvast bedankt!

Als de wind in de lengte van het veld staat (200 meter), is het groot genoeg om "alles" er op te vliegen. Zelfs met bomen aan de randen. Vliegen op een veld met een lengte van 100 meter met bomen aan de randen is "krap". Met kleine, lichte toestellen en met ervaring is het te doen, maar het blijft lastig.

Het zou moeten kunnen, het één en ander hangt natuurlijk ook af van de wendbaarheid van je toestel. Heb zelf vandaag de skymule besteld :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedenk wel dat het vliegen met een T-28 of een Skymule heel andere koek is als het vliegen met een Bixler...

Modelvliegclub De Vrije Vogels
p/a Wim Sanjee, tel: 030-695 88 45, w.sanjee krul casema puntje nl

Ik zie dat Otto Lilienthal tussen Soest en Amersfoort vliegt
4285 Modelvliegclub Otto Lilienthal
p/a Eric Velthuizen, tel: 06-12 33 61 37, epvelthuizen krul casema puntje nl

Hey, ondanks dat ik nog geen vliegtuig heb, heb er wel één besteld, de Bixler 2, raad ik je toch aan om een Bixler te nemen en een wat zwaardere motor te nemen. Op deze manier leer je omgaan met snellere vliegtuigen en is de overstap wat minder groot denk ik, corrigeer me als ik geen gelijk heb.

Daarnaast als je de Bixler dan de grond in boort heb je in ieder geval wat lagerere kosten om het geheel weer de lucht in te krijgen. :)

Ik vind de skymule leuker omdat ik meer van twin motor planes houd, mogelijke uitbreiding voor fpv, minder kwetsbaar landingsgestel.
Maar hij is erg groot
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al :) Het gaat er toch om dat een hobby leuk is? Bovendien vliegen toestellen met een wat grotere spanwijdte wat goedmoediger. Een grotere spanwijdte is eigenlijk een voordeel.

Verder geef je aan dat je al de nodige ervaring hebt en dan is een echte trainer á la Bixler niet nodig.

Ik zou ook voor de sky mule gaan.
Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keus.
Voor fpv (mijn tak van vliegen) is de sky mule waarschijnlijk zeer geschikt.
Ik heb zelf een twin cargo plane gemaakt die ook verschrikkelijk leuk vliegt.
http://youtu.be/K2f-z66ibqI

Skymule is binnen:) nog niet gevlogen maar de ruimte en de bouw geven zeeën aan ruimte voor je FPV gear. De foto toont slechts 1 vd 3 Standaard camera plekken.
syvu8eby.jpg
gana4u9y.jpg

Hallo! Hoe is de kwaliteit van de Hk durafly modelle modellen? Zit er ook aan te denken. Groeten arjen

Volgens mij en veel anderen is de kwaliteit van durafly redelijk tot goed. Sommige modellen zelfs heel goed, maar dat valt onder uitzonderingen. Je moet gewoon ff googelen voor een review van het vliegtuig wat je wilt kopen en je bent er zo achter.

Hallo! Hoe is de kwaliteit van de Hk durafly modelle modellen? Zit er ook aan te denken. Groeten arjen
Volgens mij en veel anderen is de kwaliteit van durafly redelijk tot goed. Sommige modellen zelfs heel goed, maar dat valt onder uitzonderingen. Je moet gewoon ff googelen voor een review van het vliegtuig wat je wilt kopen en je bent er zo achter.

Durafly ervaringen en tips op MBF
Zoeken: Zoekterm(en), in titel: durafly OR "dura fly" OR dura-fly ; Forum: Modelvliegtuigen of Modelhelikopters en onderliggende forums

Twee forumtipjes voor Arjen en Jo, e.e.a in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Modelvliegclub De Vrije Vogels
p/a Wim Sanjee, tel: 030-695 88 45, w.sanjee krul casema puntje nl

Ik zie dat Otto Lilienthal tussen Soest en Amersfoort vliegt
4285 Modelvliegclub Otto Lilienthal
p/a Eric Velthuizen, tel: 06-12 33 61 37, epvelthuizen krul casema puntje nl

Bij de vrije vogels ben ik al een keer geweest om eens te kijken. En jawel hoor, meteen wouden ze me een lidmaatschap aanbieden: maar je moet wel dit, en dat en je moet een simulator hebben, en ja ook nog geld voor de nederlandse vereniging en natuurlijk het lidmaatschap zelf. Vervolgens nog extra bijslag als je wilt leren vliegen enzovoort enzovoort. En het waren ook allemaal mensen van 40 en ouder. Niet echt mijn leeftijdsgroep dus. Maar toch bedankt voor de tip.

En die andere zit zo te zien helemaal in soest en da's echt een pokke end rijden.

Bij de vrije vogels ben ik al een keer geweest om eens te kijken. En jawel hoor, meteen wouden ze me een lidmaatschap aanbieden: maar je moet wel dit, en dat en je moet een simulator hebben, en ja ook nog geld voor de nederlandse vereniging en natuurlijk het lidmaatschap zelf.
Hoor eens, je wilt toch echt modelvliegen? Daar hoort dat natuurlijk bij. Ik moest het vroeger ook allemaal van een zakgeldbudget doen. Met een beetje creativiteit is me dat altijd gelukt.
Het idee van landelijk georganiseerd zijn omdat je daar op termijn allemaal iets aan hebt en dat het zonder wel eens heel moeilijk kan worden is bij jongeren gek genoeg niet meer van nature aanwezig. Nou bij deze dan: het is nodig en mag van iedere modelvlieger verwacht worden.
Vervolgens nog extra bijslag als je wilt leren vliegen enzovoort enzovoort.
Dat klinkt inderdaad een beetje ongebruikelijk. Bij mijn club hoort de opleiding er gewoon bij.
Simulator is handig, maar je leert er niet echt van vliegen. In het echt is het een heel stuk lastiger.
Overigens is een groot deel van het leren vliegen het leren overzien van het stuk lucht waarin je vliegt. Dat leer je met een plat beeldscherm dus never nooit niet.
En het waren ook allemaal mensen van 40 en ouder. Niet echt mijn leeftijdsgroep dus.
Zolang je je niet al te kinderachtig gedraagt accepteren ze je heus wel, anders is het leeftijdsdiscriminatie en dat kan echt niet meer in deze tijd.
En die andere zit zo te zien helemaal in soest en da's echt een pokke end rijden.
Tja, ik moest totdat ik eigen vervoer had ook altijd van alles organiseren. Je wilt het gewoon echt graag of niet, natuurlijk.;)

En ik moet ook contributie betalen voor basketbalclub, spelregelboekje aanschaffen, zaalschoenen, clubtenue, voor maar 2x1,5u week sport. En dan moet ik me ook nog aan allerlei vervelende regeltjes houden: binnen lijnen blijven, 3,5,10 en 30s regel, bal niet vasthouden, tegenstander geen ram geven enz.enz. :mrgreen:
Geloof me, contributie van vliegclub verdien je terug door besparingen in crashes, uitgebrande motoren en regelaars, en veiligheid. En tussen neus en lippen door steek je veel meer op dan in je uppie, of via forum. Geen forumvragen "waarom is het fout/kapot gegaan?" nodig.

Hoor eens, je wilt toch echt modelvliegen? Daar hoort dat natuurlijk bij. Ik moest het vroeger ook allemaal van een zakgeldbudget doen. Met een beetje creativiteit is me dat altijd gelukt.
Het idee van landelijk georganiseerd zijn omdat je daar op termijn allemaal iets aan hebt en dat het zonder wel eens heel moeilijk kan worden is bij jongeren gek genoeg niet meer van nature aanwezig. Nou bij deze dan: het is nodig en mag van iedere modelvlieger verwacht worden.
Dat klinkt inderdaad een beetje ongebruikelijk. Bij mijn club hoort de opleiding er gewoon bij.
Simulator is handig, maar je leert er niet echt van vliegen. In het echt is het een heel stuk lastiger.
Overigens is een groot deel van het leren vliegen het leren overzien van het stuk lucht waarin je vliegt. Dat leer je met een plat beeldscherm dus never nooit niet.
Zolang je je niet al te kinderachtig gedraagt accepteren ze je heus wel, anders is het leeftijdsdiscriminatie en dat kan echt niet meer in deze tijd.
Tja, ik moest totdat ik eigen vervoer had ook altijd van alles organiseren. Je wilt het gewoon echt graag of niet, natuurlijk.;)

Ja oké, Ik begrijp je punten wel. Maar ik ga je advies niet opvolgen. Ik heb niets tegen op oudere mensen hoor, en ik snap ook echt wat je bedoelt. Maar ik ben toch liever samen met leeftijdsgenoten iets aan het doen dan met mensen die minimaal 30 jaar ouder zijn dan ik. Het omgaan met oudere mensen is echt gewoon anders dan met vrienden van dezelfde leeftijd. En, dat sportveld is zeg maar recht naast mijn huis en die clubs zijn minimaal 5 kilometer verderop (vooral die in soest). Ik vond het ook echt wel leuk bij die club, maar niet voor elk weekend snap je?

Ik wordt gewoon niet lid van die club en merk wel wat er van komt. Ik heb trouwens niet de skymule gekocht maar de T-28. Ze vliegt veel fijner dan de bixler, meer uitdaging enzo. Ben er blij mee. FPV komt later wel. in ieder geval bedankt voor alle hulp! :D

En ik moet ook contributie betalen voor basketbalclub, spelregelboekje aanschaffen, zaalschoenen, clubtenue, voor maar 2x1,5u week sport. En dan moet ik me ook nog aan allerlei vervelende regeltjes houden: binnen lijnen blijven, 3,5,10 en 30s regel, bal niet vasthouden, tegenstander geen ram geven enz.enz. :mrgreen:
Geloof me, contributie van vliegclub verdien je terug door besparingen in crashes, uitgebrande motoren en regelaars, en veiligheid. En tussen neus en lippen door steek je veel meer op dan in je uppie, of via forum. Geen forumvragen "waarom is het fout/kapot gegaan?" nodig.

Basketbal is wel wat anders dan RC Vliegen hè. Ik hoef met mijn vliegtuig niet tussen de lijntjes te blijven, ja ik moet wel binnen 8 minuten landen, maar ik mag mijn vliegtuig wel vasthouden, en ook een boom een ram geven als ik erin crash :D. Uitgebrande motoren en regelaars, net als "waarom is het fout gegaan?" dingen kijk ik wel voor uit. Ik ben niet zo'n domme noob die één filmpje kijkt en dan alles denkt te weten hoor. Ik ben al sinds afgelopen zomer actief en weet een hele hoop. Het enige wat ik mis is (en sinds kort "miste") een vliegtuig.

En ik heb nou eenmaal helaas niet veel geld te besteden. Ik zou inderdaad mijn geliefde computer kunnen verkopen maar dat gaat no-way gebeuren. Ik heb er 2000 euro in gestopt en super veel werk om alles piko bello te krijgen (ik ben heel kritisch op disign) en dat gaat niet zomaar de deur uit. Hoewel ik er niet meer zovaak achter zit is ze me nog wel dierbaar, net alsof je 100 uur bent bezig geweest met een prachtige 1/5 schaal warbird uit de eerste wereld oorlog. prachtige vliegtuigen zijn dat. Maarja, ik zit maar wat te zeiken.

Have fun met de hobby en bedankt voor de hulp, groetjes Jo

Back