Welke motor voor Charter??

Hallo,

Ik ben al een heel eind op weg met het bouwen van mijn Robbe Charter (zie foto's) en ik ben nu een beetje aan het kijken
welke motor ik erop ga zetten. Op de doos staat dat er een 3cc tot 3.5cc motor op moet, maar ik zag ook een charter met 6.5cc motor.

Wat voor motor raden jullie me aan erop te zetten? Meer tips zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet,

Sven Alberts


http://img161.imageshack.us/img161/6713/1001543ho1.jpg
http://img161.imageshack.us/img161/8053/1001542md0.jpg
http://img161.imageshack.us/img161/2020/1001545xy2.jpg
http://img521.imageshack.us/img521/69/1001540vu1.jpg
 
fotos klikbaar gemaakt door mij.
svp niet zo groot linken, max een 800pixels breed svp
 
ps de charter vliegt in mijn ogen erg prettig met de os25fx, dat is een 4cc motor.
nietde 4cc os25LA nemen, dat is met glijlagers en die is marginaal aan vermogen.

tuurlijk kan er een 6.5cc op, alleen vlieg je dan de motor en niet het vliegtuig.

er is al een hele discussie over geweest in het verleden, zoek maar eens op het forum.
 
De Charter is destijds ontwikkeld voor 2,5-3,5cc motoren. Als ze daar toen mee konden vliegen, dan is er geen reden waarom dat tegenwoordig niet meer zou kunnen, maar dan moet je het model wel echt licht kunnen bouwen. De meeste mensen zijn niet in staat zo licht te bouwen, zeker niet als eerste model. Voor een standaard Charter is een 4cc (.25) motor een goede keus. Met de meeste motoren heb je dan voldoende vermogen om vanaf de grond te starten. Met de meeste 3,5cc (.19 of .20) motoren is dat niet mogelijk en moet je uit de hand starten (waar op zich geen bezwaar tegen is, zolang het model licht genoeg en niet krom is). De meeste merken hebben echter geen 3,5cc's meer in hun programma. Bedenk wel dat een Charter een eerste trainer is, en geen model om mee te rauzen en zo. Je moet er rustig heen en weer mee vliegen en er niet te veel van verwachten.

Als je van plan bent als je eenmaal kunt vliegen er een tweede vleugel voor te bouwen, met een halfsummetrisch profiel, minder v-stelling en rolroeren, dan kun je hem het beste nu al met een 6,5cc (.40) motor uit te rusten, want die heb je dan wel nodig. Laat je echter niet verleiden om je 6,5cc dan te hard te laten draaien, maar gebruik hem aanvankelijk gewoon rustig als trainer. Wil je een sneller model, zet dan je 6,5cc in een ander soort model (laag- of middendekker). Een 5cc motor (.29 of .30) is misschien een goede tussenweg, maar de meeste merken hebben die niet meer in hun programma, net zo min als de 6cc (.35) motoren.

Een glijlagermotor als een OS .25 LA zou helemaal niet te zwak voor een Charter hoeven zijn, maar bij dergelijke motoren is het wel belangrijk dat je een nieuwe motor koopt, want deze slijten sneller dan motoren met kogellagers, en tweedehands glijlagermotoren zijn vaak niet goed behandeld of versleten, waardoor ze hun vermogen niet meer kunnen leveren. Een kogellagermotor is duurzamer en vaak wel sterker, maar dat ligt niet per se aan de kogellagers. Bij de OS ligt dat aan de spoeling. De voorganger, de FP, had een betere spoeling en die was veel krachtiger, ondanks zijn glijlager. Een OS LA .40 zou daarom nog niet zo'n gek alternatief zijn: sterk genoeg, toch niet te zwaar, niet duur, ook niet tweedehands, en ook als hij al iets gesleten is kan hij nog prima zijn voor op een Charter.
 
Back
Top