welke invalshoek voor vleugel en stabilo?

• Topicstarter Topicstarter RvJ
  • Startdatum Startdatum
R

RvJ

Guest
Hoi,

ik ben een oude hoogdekker aan het opknappen om er weer mee te gaan vliegen. Ik heb echter geen tekeningen.
Ik vraag me af wat een goede invalshoek is voor de vleugel t.o.v. de romp of stabilo en waar dan het zwaartepunt moet liggen. Er zit een 6cc os max op.

Het model lijkt op zo'n oude scen puma hoogdekker (vierkante romp)
De vleugel heeft een lichte V-stelling en heeft een a-symetrisch profiel. Hij is aan de bovenkant iets boller dan aan de onderkant.
De stabilo heeft een symetrisch vleugelprofiel en staat een paar graden positief t.o.v. de romp.

Hoe moet ik nu dus mijn vleugel plaatsen.

bedankt. gr. RvJ

RVJ

Ik zou beginnen bij 0 graden en eens kijken wat het gedrag van het vliegtuig is in de lucht. Als het een hoogdekker is kun je nadien altijd en zonder veel moeite een rondsel, sutkje balsa etc, tussen de vleugel en de romp monteren om desbetreffend de instelhoek aan te passen. Mogelijks heeft iemand, op het forum, nog een plan liggen van dat toestel en kun je de instelhoeken overnemen.

Volgens mij kun je zonder probleem starten met o graden zonder dat je in de problemen komt.

Stevo

Pas op met 0 graden!!!!!!!!

De stroming over de vleugel kan dan 'omkeren' waardoor de lift negatief wordt. Voornamelijk gevaarlijk bij symetrische profielen. Altijd beginnen met een beetje positief t.o.v. het stabilo b.v. 0.5 graden.

Dus stabilo 0 t.o.v. neutrale lijn van het toestel. Als die er niet is dan gok je hoe hij in de lucht hoort te liggen en dat is dan je neutrale lijn. De hoofdvleugels net iets positief ==> voorrand vleugel hoger dan achterlijst.

Mark

de stabilo zat nog gewoon in de romp bevestigd. Dus als ik de neutrale lijn van de romp neem, dan heeft de stabilo al een positieve invalshoek van zeker 1,5 graden. Moet ik dan de stabilo losmaken en in de 0 stand gaan zetten, of zal ik de vleugel met 0,5 graden t.o.v. de stabilo zetten.

gr. Rvj

Neem de hartlijn van het stabilo/het verlengde ervan als neutrale stand. Ten opzichte van deze lijn wordt de instelhoek van de vleugel bepaald.

Opletten: bij niet-symmetrische profielen kent het profiel zelf een kantelmoment. In dit geval naar de minst bollekant (= onderkant...).
Om deze reden moet aan vleugels met een niet-symmetrisch profiel altijd wat meer instelhoek worden toegekend ter compensatie. In dit geval zou ik niet voor minder dan 1 graad gaan.

Marc,

Ik wil niet beetweterig doen want RVJ is daar niet mee gebaat maar ook de meeste F3AX lieden starten met hun toestellen met een instelhoek van de vleugel van 0 graden waarna ze na de eerste vlucht de instelhoek aanpassen met het daartoe voorziene mechanisch systeem. Iemand in onze club doet dat ook op die manier en die jongen heeft toch al aardige resultaten neergezet.

http://home.wanadoo.nl/f3ax/trimmen.html

Stevo

Ik weet dat dat daar staat en eehhh be my guest. Ikzelf zou dat nooit doen.

In Duitsland heb ik iemand een keer zien vliegen met een symetries profiel op 0 en af en toe zag je een stuiter naar beneden. Zeer kortstondig maar niet leuk. Opzich niet gevaarlijk hoor. In b.v. een landing ben je toch aan het trekken waardoor de instelhoek toeneemt en het verschijnsel weg is. Maar voor een eerste vlucht vindt ik dat je het beter zonder dit soort verschijnselen kunt doen. Ikzelf heb ook een X-kist met uiteindelijk een 0.25 graad positief. (enehh zonder mechanisch systeem, veel te zwaar :) )

Bedankt voor jullie reactie. Ik zet hem iets positief t.o.v. de stabilo. Hij stond in ieder geval eerst negatief. Ik denk dat hij nu ook wat mooier/rechter door de lucht zal vliegen. Als ik het stukje over trimmen lees, komt het er dus op neer dat je gewoon moet vliegen en aanpassen. Dan gaan we dat maar doen.

gr. rvj

een f3ax toestel is ook een klein beetje andere koek als een hoogdekker.

ik zou ook gaan voor 1 graad positief en verminderen naar wens.

Mark Oostveen zei:
Pas op met 0 graden!!!!!!!!

Dus stabilo 0 t.o.v. neutrale lijn van het toestel.

Mark
Hoe wordt de "neutrale" lijn van een kist bepaald? Enkel en alleen door een hartlijn door het stabilo te trekken ?
Is deze lijn dan één van de 3 "zwaartelijnen" van een kist ?

groeten
stefffe

Back