Welke digitale zender voor de hpi baja ?

Welke zender gebruiken jullie voor de baja ? En welke is zeker aan te raden als 3 kanaal zender ?

De standaard zender die bij de RTR versie word geleverd wat denken jullie hier van ? En wat maakt het onderscheid eigenlijk tussen de zenders buiten de tuuters en bellen .

Ik heb begrepen dat de standaard 2.4 GHz zender van HPI niet tot de beste categorie behoord.
Veel gebruikte zenders zijn de Spectrum, Sanwa, Graupner, enz.

Zelf gebruik ik een Sanwa, en die bevalt mij prima.

Een 3e kanaal is handig voor bv killswitch, of/en extra remmen.
Let dan wel op, als je extra remmen wilt, of het 3e kanaal vrij te mixen is!

Ik heb de HPI FT20E er standaard bij maar signaalsterkte is niet best, metertje of 50. Ga zeer snel weer over naar mijn Spektrum DX3R.

Spektrum RULES, niet te duur en zeer goede kwaliteit.

Maar ja, da's mijn mening he....;)

BTW twee kanalen is voldoende voor de Baja, gas en sturen. Meer kanalen niet noodzakelijk maar kan wel nuttig zijn.

Ik heb zelf een Futaba 4pk maar daar werd ik wel even orendol van toen ik hem pas had...omdat deze zoveel toetsers en bellen heeft dat je bijna vergeet dat het belangrijkste je gevoelige vingertje is..:p

Hoe zit het met analoge en digitale servo's ? Speelt dat een rol bij de keuze ?
Moet je met andere woorden alles in 1 keer degelijk aanschaffen of kan dit verspreid?

Futaba 4PK lijkt me de koning onder de zenders. Maar veel teveel aan boord wat de doorsnee rijder niet nodig heeft . Daar tegen de 4 kanalen zijn wel interessant , killswitch en extra brakes zoals aan gehaald. Prijskaartje is wel niet mals.

Spektrum DX3R , lijkt nogal gevoelig aan de antenne ? Van wat ik er al van gelezen heb. Prijs moet ik nog eens bekijken ;-)

Laatst bewerkt:
Over de 4PK zijn de meningen zeer verdeeld mede omdat er bij de 1e series ook een niet goed werkende ontvanger bij zat. Maar de 4PK schaart net als de 3PK, de Mars, M11, T3VCS, Esprit, DX3R en de Exces in de topklasse zenders.

Digitale servo's zijn alleen echt nodig als je een set hebt die een snellere framerate gebruikt. De betere Futaba's zijn vaak omschakelbaar tussen HRS en PPM, als ook de DX3R een instelbare framerate kent maar de betere KO's hebben dit al standaard en moet je digitale gebruiken.....

Wat je verders aan zender nodig hebt is jouw keuze, belangrijk is ook hoe hij in de hand ligt.

de spectrum dx3e is ook een erg fijne zender voor de baja, vind ik zelf en die is vorgensmij ook niet al te prijzig.

Ik rijd ook met een Futaba 3pk 24ghz, werkt super!
Veel toeters en bellen inderdaad, maar als je er een beetje handig in bent is het wel leuk ;)
Tegenwoordig kosten deze 2e hands ook niet zoveel geld meer..

3 kanaals is altijd handig als je er nog iets extra's op wilt aansluiten.

En op afstand kun je zo'n killswitch gewoon in werking brengen als je geen 3 kanaals hebt, door je zender gewoon uit te zetten, heel simpel ;)

de spectrum dx3e is ook een erg fijne zender voor de baja, vind ik zelf en die is vorgensmij ook niet al te prijzig.

Als je een betere zender wilt kopen is een DX3E denk ik de laatste op de lijst. Het ontbreken van een digitaal menu en daarmee dan ook de mogelijkheid tot meerdere modellen als ook de vele storingsgevoelige potmeters maakt het nu niet echt de meest geschikte keuze.

Als je wat leuks en betaalbaars wilt hebben kan je wel voor een DX3S gaan, de temperatuurmeter en rpm sensor kan leuk en handig zijn.

De DX3E vind ik ook wel een nette zender ja, geen onnodige electronica.. gewoon een simpel betrouwbaar systeem ;)

Keuze van zender is natuurlijk erg afhankelijk van de type bestuurder.
Is elke tiende van een seconde belangrijk voor je rondetijd dan kom je toch niet onder een Sanwa M11(X), Futaba 4pk, 3pk PCM of misschien een DX3R uit.
Zelf gebruik ik een Sanwa M11x nu ruim een jaar en ben daar erg tevreden over.

Als je op een veldje rijd of af en toe eens op circuit voldoen de meeste 2.4ghz zenders wel denk ik...

Bedenk wel dat je een zender vaak voor een langere periode koopt.
Ook behoud een zender redelijk goed z'n waarde dus 2e hands verkopen is zo gek nog niet.

Dat is het probleem net er is zoveel keuze op de markt dat je slecht kan kiezen .
Wil een degelijke vervanging van mijn hpi set dat bij de baja zit . Maar FUTABA en DX3R steken het hooft uit denk ik maar . Futaba is wel wat duurder dan de dx3R Maar het is zoals je aan haalt. Dit gebruik je voor lange tijd normaal .

Go Futaba Snifmans, ik gebruik al jaren een 3pm 2.4Ghz op mijn HPI baja en mijn FG Evo, nog nooit een probleem mee gehad, geen storing en verder beruik dan je kan zien! grtz

Go Futaba Snifmans, ik gebruik al jaren een 3pm 2.4Ghz op mijn HPI baja en mijn FG Evo, nog nooit een probleem mee gehad, geen storing en verder beruik dan je kan zien! grtz

Futaba, heeft over het algemeen de beste feedback en de meeste prijzen de futaba aan. Dus het word een futaba ;-) Nu nog eens rustig bekijken welke versie en tegen welke prijs ik hem kan vinden;-)
Als er tips zijn van winkels die de 3PM of 3PK aanbieden tegen de beste prijs dan verneem ik dat graag .

Ik zou mocht je voor Futaba kiezen liefst toch de 2.4ghz Fasst types vermijden...
In bigscale heb ik toch al vaak gezien dat deze problemen geven omdat de ontvanger veel te heet word.
Een 3PK PCM is wel erg goed...
De nieuwe 4PK's hebben ook een goed 2.4ghz systeem wat zonder problemen in bigscale werkt.

Ik zou mocht je voor Futaba kiezen liefst toch de 2.4ghz Fasst types vermijden...
In bigscale heb ik toch al vaak gezien dat deze problemen geven omdat de ontvanger veel te heet word.
Een 3PK PCM is wel erg goed...
De nieuwe 4PK's hebben ook een goed 2.4ghz systeem wat zonder problemen in bigscale werkt.

Dus deze is niet geschikt voor de HPI Baja 5b; 3PM-X
Die PMC zie ik niet op de site staan van futaba, zou het kunnen dat deze van het oudere type is ?

@Dustmaster , welk 3PM gebruik jij ?

Spektrum of Futuba 2,4ghz zijn gewoon goede digitale zenders, goed en makkelijk in bediening, aardig wat opties.

Rijd zelf Spektrum DX3.0, vind het een goede zender.

Gr Stefan

ik heb een graupner gxi 6 spec of zo iets en is maar 80 euro en k ben zeker hier tevreden van

Back